سینماسینما، محسن جعفریراد
در اکران فصل بهار گروه هنر و تجربه، پنج فیلم با پنج ژانر و حال و هوای متفاوت روی پرده رفتند که مشاهدات میدانی و آمار نشان می دهد که توانسته اند با تبلیغات حداقلی، مخاطب خاموش سینمای ایران را روانه سینماها کنند. مخاطبی که این روزها، سینمای کمدی از جنس سطحی اش را نمی پسندد و از فیلم های رئالیستی از نوع تقلبی و جعلی اش خسته شده و دلش هوای تازه می خواهد و فیلم های کوتاه این مجال را برای او فراهم می کند.
مثال دیگرش که شگقت انگیز است؛ فیلم کوتاه روتوش به کارگردانی کاوه مظاهری که پرافتخارترین فیلم سال قبل سینمای ایران در جهان بود و در گروه هنر و تجربه اکران شد، تنها طی پنج روز، صد هزار بازدید کننده و در واقع تماشاگر در اینترنت داشته که اگر با یک بلیت ده هزارتومانی هم در نظر بگیریم، خودش می شود یک میلیارد تومان و با این سرمایه به راحتی مجال کافی برای فیلم های کوتاه بعدی مظاهری و مظاهری ها فراهم می شود.
انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان تنها مرکز تولید و حامی فیلم های کوتاه، توانسته موفقیتآمیز ظاهر شود به خصوص در ده سال اخیر که جوایز فیلم کوتاه بسیار بیشتر از فیلم های بلند است، اما نهادها و ارگان های دیگر هم باید آستین بالا بزنند. توقع زیادی نیست. تعداد بیشتر سالن ها و سئانس های بیشتر برای فیلم هایی که تجربه ثابت کرده مخاطب دارد و به مرور به مخاطبش اضافه می شود.
در شرایط کنونی انجمن سینمای جوانان و اعضایش و عوامل خود فیلم ها با بودجه اندک، به هر شکلی که شده مخاطب را برای تماشای آثار دعوت می کنند اما طبیعی است که کافی نیست. خیلی ها اصلا از اکران چنین فیلم هایی خبر ندارند. خیلی ها در شهرستان ها نمی توانند این فیلم ها را ببینند آن هم فیلم هایی که متنوع هستند و از زاویه دید تازه به سوژه های اجتماعی می نگرند. مثلا فیلم مانیکور ساخته آرمان فیاض که در سطح جهانی بسیار درخشیده و در حال اکران است، یک فیلم اقتباسی است و از داستان زنده یاد بیژن نجدی برداشت شده، به خوبی در سطح یک فیلم روشنگرانه ظاهر می شود یا همین فیلم روتوش که به معنای دقیق کلمه یک فیلم جامعه شناختی و هشدار دهنده است و برای خانواده ها نیز می تواند مفید باشد. پس مشکل از فیلم ها و انجمن سینمای جوان نیست. مشکل از جایی شروع شده که در سازمان سینمایی و سازمان های مشابه، همت چندانی برای دیده شدن و اکران گسترده و حمایت از فیلم های کوتاه وجود ندارد. مثلا مشکل از تلویزیون است که اصلا فیلم کوتاه نشان نمی دهد! این هولناک است که رسانه ملی از نمایش فیلم های پرافتخار کشورش در واقع انگار می ترسد! وگرنه این فیلم ها،همگی پروانه نمایش دارند و اکران شده اند و تلویزیون می تواند با نمایش آنها حتی آن طور که خودش می خواهد، سطح سلیقه بصری و شنیداری و زیبایی شناسی مخاطب را بالاتر از این ببرد که فکر نکند فیلم کوتاه فیلمی است که فقط زمانش کمتر از فیلم بلند است!
در همین راستا، رسانه ها باید بیشتر بنویسند و بیشتر حمایت کنند. نام همین فیلم های کوتاه را اگر در گوگل سرچ کنید، کمتر نقدی برای آنها نوشته شده. نگارنده، خوشبختانه همواره از فیلم کوتاه داستانی و فیلم مستند چه در مجله فیلم – به عنوان قدبمی ترین و معتبرتربن نشریه سینمایی- و چه در نشریات عمومی مثل شرق و اعتماد و ایران و … و چه در همین سایت و سایت های تخصصی دیگر نوشته و اگر تعداد ما زیاد شود و همکاران وقت بگذارند و از طرف سازندگان هم جلسات بهتر و بیشتری برای دیده شدن فیلم ها، طراحی شود، مجموعه این تمهیدها حتما باعث شکوفا شدن بهتر و بیشتر این مدیوم خواهد شد.
پس منتظریم و «خیال می کنیم» که در آینده و مثلا در فصل تابستان که فیلم های کوتاه جدیدی در گروه هنر و تجربه اکران می شود، مدیران سینما، سینمادارها، رسانه ملی و همکارها بیشتر از این مدیوم حمایت کنند. اگر هم نکردند، ما که خیال خود را کرده ایم که طبق جمله تکرار شونده اغلب نوشته هایم، «خیال، تنها راه زنده ماندن است!»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ده فیلم کوتاه اکران آنلاین میشوند
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش آثار تجربی؛ فیلمهای تجربی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- با معرفی هیات انتخاب بخش آثار داستانی؛ فیلمهای داستانی راهیافته به سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای شش فیلم کوتاه داستانی
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- راهیابی فیلم کوتاه voice به دو جشنواره آمریکایی و ایتالیایی
- راهیابی «پِلی بک» به جشنواره فیلم سئول
- گوزن ایرانی در ایتالیا
- فیلمهای کوتاه جشنواره کن معرفی شدند
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- مهلت ارسال اثر به سیزدهمین جشنواره ملی دانشجویی «سایه» تمدید شد
- معرفی نامزدهای بخش فیلم کوتاه و مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی مستندها و فیلمهای کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم فجر
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
- هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد