سینماسینما، نغمه خدابخش
سالهاست با نزدیک شدن به روزهای شروع جشنواره فیلم، جشنواره ای در دلمان بپا میشد وصف نشدنی. جشنواره فیلم برای ما تنها دیدن فیلم نبود بلکه گردهمایی با همکاران و دوستانی بود که سالی یکبار اتفاق می افتاد و هیجان خاص خود را داشت امسال اما در بلاتکلیفی بودیم تا اینکه یک روز قبل از شروع جشنواره تکلیفمان روشن شد!
امروز پس از یک سال دوری از مکانی که سالهاست به آن عادت کرده و دوستش میدارم به بهانه شروع جشنواره پا گذاشتم. جای همه شما خالی… شوق دیدار سالن تاریک و پرده نقره ای گویی دیدار عاشق و معشوقی بود بعد از دوران تلخ فراغ. میخواستم همه دلتنگی این دوران را یک جا از تن به در کنم و بار دیگر لذت تماشای فیلم را در جایی که یکی از بهترین و آرامبخش ترین مکانهای دنیاست با همه وجود حس کنم اما جای همه شما خالی بود. صدا و تصویر، تاریکی و نور، سکوت و هیاهو دنیایی بود فارغ از دنیای واقعی و تلخ این روزهایمان.
گویی برای اولین بار تصاویر به آن بزرگی را میدیدم و صدایی به آن بلندی از گوشه گوشه سالن به گوش میشنیدم. هیجان وصف نشدنی از بازگشت به مامنی دنج. جای همه شما خالی بود. خلوت بودن سالن دلگیر بود اینکه از هر طرف با بغل دستی چهار صندلی فاصله داشته باشی دلگیر بود اینکه نتوانی هیجان یا اعتراض خود به صحنه یا سکانسی را به کسی بگویی دلگیر بود اینکه کاملا سکوت باشد و سکوت دلگیر بود و تلخ.
بیست سال به جشنواره رفتن و گم شدن در ازدحام جمعیت و در صف ایستادن و جا گرفتن و کف زدن به معنای تشویق و سوت زدنهای اعتراض آمیز و همراه شدن با کاراکتر قصه و خندیدن با خنده هایش و اشک ریختن پا به پایش و حتی چرت زدن موقع نمایش فیلمهای حوصله سر بر! جای همه شما خالی بود.
آسان نبود مرور خاطرات چند ساله و غرق شدن در تعلیقی ناآشنا.
گویی لذت تماشای زیباترین و بی نقص ترین فیلم را تجربه کنی و از سویی بدترین صحنه ها را روی پرده نقره ای دوست داشتنی شاهد باشی.
جای همه شما خالی بود. یک عالمه صندلی خالی بود و دلم برای نشستن روی پلکان کف سالن تنگ شد!
جای همه شما همکاران، رفقا و همراهان جشنواره ای خالی بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا هنرمندان در اولویت دریافت واکسن نباشند؟
- «پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش میشود
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- اکران «انگاشته» کریستوفر نولان در سینماهای نیویورک
- امیر نوری خبر داد: بستری شدن اکبر عبدی به خاطر کرونا در بیمارستان/عبدی فردا مرخص می شود
- احیای سینمای کرونازده آمریکا با «تام و جری»
- فاطمه معتمدآریا: «سبالو» فیلمی درباره موسیقی غنی و ارزشمند جنوب است
- «دستانداز» کمال تبریزی در صف اکران
- جزئیات حمایت سازمان سینمایی از فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰
- «تام و جری» دومین فیلم پرفروش افتتاحیه در دوران کرونا
- جشنواره فیلم تلیوراید به صورت حضوری برگزار میشود
- جوایز گلدن گلوب زیر بار سنگین انتقادات
- شهاب حسینی از اینستاگرام خداحافظی کرد
- نکوداشت «علی انصاریان» در یک جشنواره سینمایی
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برشهای کوتاه/ نقشآفرینی ژان کلود کریر در «کپی برابر اصل»
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- افتتاح مراسم روز جهانی زنان در اسپانیا با «شیار۱۴۳»
- اعلام ترکیب نهایی فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰ به فردا موکول شد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دهم
- نتفلیکس «چشم آبی روشن» را خرید
- صدابردار فیلم «سرزمین آوارهها» خودکشی کرد
- چرا هنرمندان در اولویت دریافت واکسن نباشند؟
- پلاک ۱۴۰۰ با المان های نوروزی در رادیو
- معرفی برندگان جوایز گویا/ اسکار اسپانیا به «دختران» رسید
- رونمایی از تصویر امین حیایی در «برف آخر» + عکس
- مجموعه داستان «تهران، قلهک، کوچه آفتاب» منتشر شد
- نظامنامه اکران ۱۴۰۰ فردا نهایی میشود/ آغاز اکران نوروزی از ۲۰ اسفند
- سکانس طلایی/ شاهدی برای تعقیب
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- سواد رسانهای و جامعه ایرانی
- ایناریتو «برزخ» را با داریوش خنجی کلید زد
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- «تابوی لیرو» آماده نمایش شد/ نفرین شکار
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- در رادیو با هم حرف بزنیم
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلمهای کریستوفر نولان
- بروس ویلیس و لوک ویلسون در «کوچه بنزین» همبازی شدند/ تعقیبوگریز در شهر
- «کولبرف» روی میز تدوین
- معرفی برگزیدگان جشنواره برلین ۲۰۲۱/ خرس طلایی به رومانی رسید
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- گفتوگوی ورایتی با بهتاش صناعیها و مریم مقدم درباره «قصیده گاو سفید»/ تصویری متفاوت از زن ایرانی
- خمسه : کار در روزگار کرونایی سخت است/ دستمزد کار قبلی ام را هنوز دریافت نکرده ام
- حمید بهرامیان کارگردان چوب خط : باید منتظر واکنش مخاطب بمانیم
- روزنامه جام جم : «دورهمی» دیگر آن برنامه جذاب و تاثیرگذار سابق نیست