سینماسینما، افشین اشراقی
همچون سالِ گذشته، فیلمهای جشنوارهی فیلمِ کوتاهِ تهران همزمان در دیگر شهرهای کشور روی پرده رفتهاند. اکران در گرگان به پایان رسید. ۳۷ فیلم طیِ دو روز و در چهار بخش: داستانی، تجربی، پویانمایی و مستند. ضمنِ احترام به باقیِ فیلمهای پذیرفتهشده در جشنواره، نگارنده از بین فیلمهای اکرانشده در گرگان، صدای سه فیلم را بیشتر پسندیده و بخشی از آنها را بهاجمال تحلیل کرده است که در ادامه میخوانید.
سونا با نمایی تعقیبی از یک زن شروع میشود. تعقیبی که تا پایان ادامه دارد. زن به همراه دو فرزندش به باشگاهِ سوارکاری میرود، برای یافتنِ همسرِ سابقاش. کفشِ پاشنهبلند از مهمترین جنبههای ظاهریِ اوست که در چند پلان توجهِ بیننده را به خود جلب میکند. ویژگیای که به نظر میرسد در پیشتولید دربارهاش اندیشیده و به شخصیت اضافه شده است، برای بیانِ احوالِ درونیاش.
صدای پاشنهها و سُمها بیشباهت نیستند. در اواخرِ فیلم صدای قدمهای زن تقریباً همزمان میشود با صدای قدمهای اسبهایی که انگار خستهاند و از نفس افتاده. که اشارهای است به استیصالِ زن. او از تکوتا افتاده است نه برای جستوجوی بیسرانجاماش در طولِ روایت، بلکه بهخاطر بر دوش کشیدنِ جایگاهِ اجتماعیای که دیگر خواهاناش نیست.
کولبران موقعِ بالارفتن از کوه گرفتارِ مرزبانانی میشوند که هرگز نمیبینیمشان. یکی از کولبران هنگامِ فرار سقوط میکند و میمیرد. صحنهی پیشین متعلق است به شوان. تصویر بر مرگِ کولبر درنگ نمیکند، صدا نیز. دوربین جسد را در نمای دور و از بالا در قاب میگیرد و صدا گنگ و نامفهوم میشود. چرا که تیرهروزیهای کولبران اندوهبارتر است: صدای شلیکِ گلوله در صحنهی مزبور تا اولین پلانِ صحنهی بعدی امتداد مییابد و میپیوندد به صدای صاعقهای در نمای لانگ از طبیعتی که آبستنِ اتفاقاتِ بعدیست. گویی صدای شلیکِ گلولهها جزئی از آن جغرافیاست. و جزئی همیشگی از زندگیِ پرمحنتِ کولبران.
مکالمهی مأمورانِ انتظامی از طریقِ بیسیم، مؤثرترین صدای نفر سوم است. هر چه فیلم پیش میرود زمانِ مکالمهها بیشتر میشود و بر تنشِ فیلم افزوده. منبعِ صدا گاهی داخلِ قاب است و اغلب خارج از قاب. گفتوشنودهایی که از بیسیم شنیده میشوند در این فیلم سه کارکرد دارند: ارائهی اطلاعات به بیننده و متعاقباش زمینهچینی برای رویدادهای بعدی. و سوم: ایجادِ تنش.
پینوشت: نفر سوم فیلمی جنایی-معمایی است. آوردنِ مثال داستاناش را لو میداد. ترجیح دادم به اشارههایی کلی بسنده کنم.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
- معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود