سینماسینما، ایلیا محمدینیا
جشنواره فیلم فجر در آستانه سی و هشتمین دوره برگزاری اش هنوز محلی برای آزمون و خطاهای است که بارها و بارها آزموده شده هزینه شده و باز هم می شود تو گویی بار نخست است، که می دانیم نیست.گاهی چند دوره فیلم های هنر و تجربه امکان نمایش می یابند و گاه با تغییر مدیریت جشنواره همه چیز از نو بنا نهاده می شود.چند سالی است فجر در حال آزمونی دیگر است اینکه فیلم های مستند و کوتاه باشند یا نباشند.از طرفی به خاطر جدول شلوغ نمایش فیلم های منتخب سینمای ایران امکانش نیست و از سویی دیگر پز فراگیر بودن جشنواره که می بایست همه طیف های سینما را در بربگیردباعث شده برنامه ریزان جشنواره به هر نحوی این میهمانان ناخوانده را میزبان باشند.استدلال منتقدان حضور فیلم های کوتاه و مستند هم چندان بی راه نیست اینکه هر کدام از این گرایش های سینمای خود در طول سال جشنواره ای مستقل و بزرگ دارند که طبق آیین نامه هایشان امکان حضور سایر گرایش های سینمای در آن نیست. حرف درستی است اما از سوی دیگر باید پذیرفت که جشنواره فیلم فجر آیینه تمام نمای سینمای ایران و ویترین جذابی است که حضور آثار فیلمسازان مستند و کوتاه در آن و مواجه آثارشان با طیف وسیع مخاطبان می تواند مسیر کاری آنها را مشخص کند خاصه اینکه در کاخ جشنواره یعنی جایی که بیشتر منتقدان و نویسندگان سینمایی و خبرنگاران این حوزه در آن متمرکز هستند دیده شدن آثار این دو گروه فرصتی بسیار مغتنم است که بعضا آثارشان در معرض دید و نقد فنی تری قرار بگیرند. حال که به هردلیلی امکان حذف فیلم های کوتاه و مستند خوشبختانه از جدول نمایش فیلم های جشنواره فجر نیست کاش امکانش فراهم می شد که برنامه ریزان به گونه ای عمل می کردند که امکان دیده شدن این دست از آثار در زمان مناسبی از روز در طول برپایی حشنواره نصیب کارگردانان و علاقه مندانش می شد.
اینکه سانس پایانی جشنواره سی و هشتم را همه روزه در سینمای نویسندگان سینمای که حدود ساعت ۲۲ می شود به اکران فیلم های کوتاه و مستند اختصاص دهیم بیشتر به نظر رفع تکلیف می آید تا انجام وظیفه.
با این همه همین امکان سخت برای نویسندگان سینمایی فرصتی ارزشمندی است که کارنامه یک ساله سینمای مستند و فیلم کوتاه را در یک فرصت ۱۰ روزه مرور کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به مخالفین اکران فیلم «پیر پسر»/ شرمتان باد، سیه فکران ضد سینما وهنر!
- هدیه همراه اول به مردم لرستان بهمناسبت ثبت جهانی دره خرمآباد
- فرهنگ و پیرپسران سیاست!/ اعتراض سه نهاد سینمایی به کارشکنیها در ادامه اکران «پیر پسر»
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- «پیرپسر»؛ خون بر زمین حاکم میشود
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- حنجرهٔ مشروطه، زخمهٔ ملت/ در ستایش و نقدِ مستند «درویش خان»
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- رویداد «جنگ چهره زنانه ندارد» برگزار شد
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- میزبانی جشنواره جیفونی از سه فیلم ایرانی
- «پیر پسر» در یک جمله؛ فیلمی که رازهای این سرزمین را آشکار میکند
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- جشنواره ونیز در آستانه نشست خبری/ اعتباری که باربرا به جشنواره ایتالیایی بخشید
- با معرفی برگزیدگان پنجاه و نهمین دوره جشنواره؛ جایزه ویژه کارلووی واری به فیلم سهیل بیرقی رسید