سینماسینما، امیرعلی نصیری
پرده اول/ زمستان ۱۳۹۷، پردیس سینمایی چارسو، جشنواره فیلم فجر
در صف انتظار برای ورود به سالن، فرصت دیدار مجدد بهرام عظیمی دست داد؛ البته این بار با عصا. محبت کردند و بخشهایی از سیم ششم را برای من و دو نفر دیگر از فیلمسازان نمایش و توضیحاتی درباره نحوه ساخت و تحقیق در مرحله پیشتولید (توسط مهناز عادلی / فیلمنامهنویس) دادند. این گردهماییِ صفی چند مرتبه دیگر ادامه پیدا کرد و من را مشتاقتر کرد نسبت به تماشای این پویانمایی کوتاه.
پرده دوم/ بهار ۱۳۹۸، پردیس سینمایی چارسو/ جشنواره جهانی فیلم فجر
میدانستم که سیم ششم قرار است در این جشنواره به نمایش درآید؛ پس بلیت مربوط به تمامی فیلمهای کوتاه جشنواره را پیشخرید کردم. متاسفانه بخت با من یار نبود و موفق به تماشای آن نشدم؛ در عوض، به تماشای آثاری از نقاط مختلف جهان نشستم… از شمالغربی آمریکا تا جنوبشرقی آسیا!
پرده سوم/ بهار ۱۴۰۰، اتاق نشیمن منزل، جایی در پیک چهارم کرونا
سیم ششم عامدانه یا سهوا در اینترنت در معرض تماشای همگان قرار گرفت. از خانم عادلی مسأله را جویا شدم و پس از تأیید، خواهش کردم نسخه باکیفیتی را برای تماشا در تلویزیون در اختیارم بگذارند (بهقول مارتین اسکورسیزی، فیلمها در موبایل نبینید، دستکم از تبلت استفاده کنید!)
اولین واکنشم شگفتی همراه با تحسین بود. میتوانستم تمام رنج و زحمت کشیده شده در ساختش را تصور کنم. فیلم را یک بار دیگر برای همسرم پخش کردم که با موسیقی آشنایی دارد. او هم شگفتزده شد و آرزو کرد کاش برای سایر مفاخر ایرانزمین نیز چنین کاری انجام شود.
آیا سیم ششم کاملاً منطبق بر واقعیت است؟ مسلّم است که نه؛ همانطور که جرمی کانتور و پپه والنسیا (متحرکساز، نویسنده و مدرس دانشگاه) میگویند*: «حفظ تعادل میان واقعگرایی و تخیل در پویانمایی مهم است. فیلمنامه برای جذب مخاطب باید دستکم یک واقعیت آشنا داشته باشد؛ از طرف دیگر، اگر داستان بیش از حد عجیب و غریب باشد، ممکن است که مخاطب را از دست بدهید.»
* نصیری، امیرعلی، تولید فیلم کوتاه سه بعدی، نماد اندیشه، (۱۳۹۶)، ص ۴۱٫
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- پاسخ بهرام عظیمی به یادداشت «از اشتباه حمایت نکنیم»/ «دشمنی» با جهان فانتزی
- از اشتباه حمایت نکنیم
- اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم و عکس فردا / گزارش تصویری
- بیست و یکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- حاشیه بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران / گزارش تصویری
- اکران خصوصی فیلم سرکوب / گزارش تصویری
- «سیم ششم» بیننده را غافلگیر میکند/ یک انیمیشن چاپلینی
- جدیدترین ساختهی «بهرام عظیمی» به موسیقی رسید
- بهرام عظیمی: «رهایی از بهشت» از تمامی آثار جشنواره قابل دفاع تر است
- گزارش تصویری روز هشتم جشنواره/ حواشی کاخ جشنواره
- روایت بهرام عظیمی از سفر اربعین/ چه نکاتی این هنرمند را در سفر کربلا شگفت زده کرد؟!
- دست سینمای چین به سوی ایران دراز شد/ فتحی فیلم میسازد، عظیمی انیمیشن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود