سینماسینما، فریبا اشوئی
«خاتی» فیلمنامه ای ترکیبی متشکل از چند پی رنگ مختلف مثل محیط زیست، زندگی عشایری، محیط بانی و یک مثلث عشقی کم جان دارد. مثلث عشقی آن هم که بیشتر مرور رسم و رسومات قدیمی تحمیلی است و محض نباختن قافیه به زور در متن گتجانده شده است.
آتش سوزی و حمله خرسی که دست پرورده خاتی است به مردم و محصولاتشان پی رنگ اصلی روایت «خاتی» است.
این که کارگردان دوربینش را از شهر جدا کرده و ضمن روایت داستان کم جانش چشم انداز زیبا و دلنشینی از کوه، مرتع، دشت های سبز، سد، رودخانه و به خصوص حیوانات وحشی به مخاطبش ارائه کرده است،اتفاق مهم و مثبتی است. اما حیف که در یک چنین بستر زیبا و بکری خود روایت چنگی به دل نمی زند. داستان زن شوهر مرده ای که قهرمان است و در مقابل زور می ایستد، به ذاته داستان تکراری است. فریدون نجفی هم نتوانسته از این داستان تکراری نخ نما شده نسخه جذاب جدیدتری ارائه کند. داستان در عرض پهن می شود. از آتش سوزی و تربیت حیواتات وحشی و خون بس و طبابت با گیاهان دارویی و بارداری و سقط جنین و… همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد. چرا که هیچ کدام از این پی رنگ ها نتوانسته دردی از این درام کم جان دوا کند. چالش دراماتیک قابلی در کلیت این داستان چند پاره تعبیه نشده است. لُختی سکانس ها و بازی های یخ و بی رمق بازیگران را که از قضا از میان چهره های معروف و پُرمخاطب هم بر گزیده شده اند، تتها لوکیشن و جغرافیای زیبای طبیعی و حضور حیوانات وحشی، توانسته است پُر کند و مخاطب را تا پایان همراه آن نگاه دارد.
زندگی در کوهستان و فرهنگ عشایری مختصات و ویژگی های خاص خودش را دارد که کارگردان جز پرداختن به ظواهر و زیباسازی تصاویر و موسیقی برگرفته از فرهنگ بومی، از مهم ترین عنصر متن یعنی باور پذیری شخصیت ها ساده و بی توجه عبور کرده است. از خاتی تا آساره، مهرناز و خان و حتی قباد (برادرشوهر با بازی سعید آقاخانی) هیچکدام تسلطی بر لهجه که مهم ترین و اصلی ترین عنصر باورپذیری شخصیت است، حتی به قدر ناچیزش هم ندارند. گویی همان زنان آرا ویراشده شهری لباس ایلیاتی پوشیده اند و …
تولید فیلم با موضوعات چالشی و پرخطر علاوه بر پروداکشن سخت، سنگین و پرمخاطره نیازمند نگاهی عمیقتر در پرداخت و بویژه شخصیت پردازی است که «خاتی» از این مهم جا مانده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- اتکا به ویترین، خلاء فیلمنامه/ نگاهی به سریال «قهوه ترک»
- داستانهایی جذاب در چشماندازهایی بکر/ نگاهی به سریال ۱۹۲۳
- وقتی شخصیتها دوستداشتنی نیستند/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- متوهمی به نام «اون»!
آخرین ها
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت