سینماسینما، محسن جعفریراد
مهمترین برگ برنده فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، ایده بکر و جذاب آن است. مادری که میان مهر مادری و عدالت طلبی،میان عشق و وظیفه باید یکی را انتخاب کند و حاصل این انتخاب چشمان یخ زده و نگاه حسرت بار به اطراف است.
خلاقیت قربانی این است که در بسط و گسترش ایده مرکزی داستان،مبهوت پتانسیل احساسات گرایی سوژه نشده و سعی کرده با روایتی مینیمال، کنش ها و واکنش های فردی و اجتماعی آدمها را نسبت به مفاهیمی مثل خشونت، بخشش و …واکاوی کند. به عنوان مثال در مواجهه مادر با محسن، پیش فرض این بود که با بیرون ریزی عاطفی شخصیتها همراه شویم، اما انتخاب هوشمندانه فیلمساز، سکوت کشدار دو شخصیت و نماهایی مدیوم شات از آنهاست تا نمونه بارز سکوتی سرشار از ناگفته ها باشد.
فرم بصری فیلم در خدمت واقع نمایی عمل کرده و دوربین بهمنش با تکانش های کنترل شده و متوازن به خوبی با فاصله از شخصیت ها و با پرهیز از هر گونه نمایش نمای نزدیک چهره ها، مشارکت حداکثری مخاطب را طلب می کند. غیر از نمای پایانی (خروج دوربین از خانه، در حرکتی افقی و رسیدن به تابلوی کوچه) که بی تناسب با فرم بصری کل فیلم است و ضرورت و کارکرد معناشناختی ندارد، بهمنش و قربانی فضایی ساخته اند که بیش از هر چیز ، تردید و دوگانگی آدمها بین منفعت فردی و منفعت دیگری برجسته می شود.
از لحاظ نشانه شناختی نیز فیلم بدون هر نوع جلوه گرایی، اولا از اشیا استفاده ای دراماتیک می کند. از جمله اره،چاقو،رنده،قفس پرنده ها و … و ثانیا از شغل آدمها نیز در جهت قوام بخشیدن به فردیت آنها استفاده می کند. از ظرافت ظرف های شیشه ای که فروش آن شغل محسن و مرتضی است تا فروشگاه لوازم التحریر که به طور تمثیلی می تواند به معنازایی موقعیت کمک کند.
فیلم یک پیشنهاد کاربردی هم می دهد تا از طریق زبان سینما، رسالت روشنگری را هم تبیین کرده باشد. این که برای حل پرونده های قتل، به جای هر گونه واسطه گری دیگران، خود قاتل با خانواده مقتول رو به رو شود و طبق مختصات درام فیلم ، بعد از گذشت چهل روز ، این رو به رو شدن بی واسطه ، پایانی دل نشین و پر کشش را دامن می زند.
البته فیلم ضعف هایی هم دارد از جمله عدم نزدیکی به فردیت و خلوت مادر،شخصیت پردازی نصف و نیمه دایی و محسن که برخی رفتارهایشان منطق لازم با شناسامه شخصیت را ندارد،افت ریتم و ضرباهنگ فیلم در میانه های داستان و … اما در کل قربانی گام اول در سینمای بلند را در مقام کارگردان محکم برداشته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «امکان مینا»، «سارا و آیدا»، «خانهای در خیابان چهل و یکم» در اسپانیا
- نگاهی به آمار فروش فیلمها در هفتهای که گذشت
- عکس مهناز افشار در اکران مردمی یک فیلم
- فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی سلام بمبئی در هفته اول بهمن
- سخنان عسگرپور درباره «خانهای در خیابان چهل و یکم»
- توصیه اصغرفرهادی برای دیدن یک فیلم/ ویدیو
- فروش هفتگی سینمای ایران/ «سلام بمبئی» همچنان در صدر با وجود افت گیشه
- یادداشت علیرضا تابش به مناسبت اکران فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم»
- گزارشتصویری از حضورچهرههای سرشناس در افتتاحیه«خانهای در خیابان چهلویکم»
- برگزاری نمایش افتتاحیه «خانهای در خیابان چهل و یکم» با حضور اصغر فرهادی
- جدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- موزیک ویدئوی «خانه ای در خیابان چهل و یکم» منتشر شد
- تیزر موزیک ویدئو خانه ای در خیابان چهل و یکم / ویدیو
- آقاخانی بازیگر فیلم جدید شعیبی شد
- نقد هالیوود ریپورتر بر فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم»/ فیلمی بالاتر از یک درام معمولی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- همراه اول برترین اپراتور تلفن همراه در حوزه فروش
- در اولین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ روایت بیواسطه انقلاب؛ از مصر تا ایران/ وقتی دوربینها سند میسازند
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- این برخورد دوگانهی دردناک/ درباره اولین کنگره بانوان تاثیرگذار
- حسین شهابی درگذشت
- اساسنامه خانه سینما بهزودی تغییر میکند