سینماسینما، محسن جعفریراد
مهمترین برگ برنده فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی، ایده بکر و جذاب آن است. مادری که میان مهر مادری و عدالت طلبی،میان عشق و وظیفه باید یکی را انتخاب کند و حاصل این انتخاب چشمان یخ زده و نگاه حسرت بار به اطراف است.
خلاقیت قربانی این است که در بسط و گسترش ایده مرکزی داستان،مبهوت پتانسیل احساسات گرایی سوژه نشده و سعی کرده با روایتی مینیمال، کنش ها و واکنش های فردی و اجتماعی آدمها را نسبت به مفاهیمی مثل خشونت، بخشش و …واکاوی کند. به عنوان مثال در مواجهه مادر با محسن، پیش فرض این بود که با بیرون ریزی عاطفی شخصیتها همراه شویم، اما انتخاب هوشمندانه فیلمساز، سکوت کشدار دو شخصیت و نماهایی مدیوم شات از آنهاست تا نمونه بارز سکوتی سرشار از ناگفته ها باشد.
فرم بصری فیلم در خدمت واقع نمایی عمل کرده و دوربین بهمنش با تکانش های کنترل شده و متوازن به خوبی با فاصله از شخصیت ها و با پرهیز از هر گونه نمایش نمای نزدیک چهره ها، مشارکت حداکثری مخاطب را طلب می کند. غیر از نمای پایانی (خروج دوربین از خانه، در حرکتی افقی و رسیدن به تابلوی کوچه) که بی تناسب با فرم بصری کل فیلم است و ضرورت و کارکرد معناشناختی ندارد، بهمنش و قربانی فضایی ساخته اند که بیش از هر چیز ، تردید و دوگانگی آدمها بین منفعت فردی و منفعت دیگری برجسته می شود.
از لحاظ نشانه شناختی نیز فیلم بدون هر نوع جلوه گرایی، اولا از اشیا استفاده ای دراماتیک می کند. از جمله اره،چاقو،رنده،قفس پرنده ها و … و ثانیا از شغل آدمها نیز در جهت قوام بخشیدن به فردیت آنها استفاده می کند. از ظرافت ظرف های شیشه ای که فروش آن شغل محسن و مرتضی است تا فروشگاه لوازم التحریر که به طور تمثیلی می تواند به معنازایی موقعیت کمک کند.
فیلم یک پیشنهاد کاربردی هم می دهد تا از طریق زبان سینما، رسالت روشنگری را هم تبیین کرده باشد. این که برای حل پرونده های قتل، به جای هر گونه واسطه گری دیگران، خود قاتل با خانواده مقتول رو به رو شود و طبق مختصات درام فیلم ، بعد از گذشت چهل روز ، این رو به رو شدن بی واسطه ، پایانی دل نشین و پر کشش را دامن می زند.
البته فیلم ضعف هایی هم دارد از جمله عدم نزدیکی به فردیت و خلوت مادر،شخصیت پردازی نصف و نیمه دایی و محسن که برخی رفتارهایشان منطق لازم با شناسامه شخصیت را ندارد،افت ریتم و ضرباهنگ فیلم در میانه های داستان و … اما در کل قربانی گام اول در سینمای بلند را در مقام کارگردان محکم برداشته است.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «امکان مینا»، «سارا و آیدا»، «خانهای در خیابان چهل و یکم» در اسپانیا
- نگاهی به آمار فروش فیلمها در هفتهای که گذشت
- عکس مهناز افشار در اکران مردمی یک فیلم
- فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی سلام بمبئی در هفته اول بهمن
- سخنان عسگرپور درباره «خانهای در خیابان چهل و یکم»
- توصیه اصغرفرهادی برای دیدن یک فیلم/ ویدیو
- فروش هفتگی سینمای ایران/ «سلام بمبئی» همچنان در صدر با وجود افت گیشه
- یادداشت علیرضا تابش به مناسبت اکران فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم»
- گزارشتصویری از حضورچهرههای سرشناس در افتتاحیه«خانهای در خیابان چهلویکم»
- برگزاری نمایش افتتاحیه «خانهای در خیابان چهل و یکم» با حضور اصغر فرهادی
- جدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- موزیک ویدئوی «خانه ای در خیابان چهل و یکم» منتشر شد
- تیزر موزیک ویدئو خانه ای در خیابان چهل و یکم / ویدیو
- آقاخانی بازیگر فیلم جدید شعیبی شد
- نقد هالیوود ریپورتر بر فیلم «خانهای در خیابان چهل و یکم»/ فیلمی بالاتر از یک درام معمولی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود