سینماسینما، ساسان گلفر
اینجا شهری مرزی است از مستعمرهی فرضی یک امپراتوری فرضی. فضای شهر و جغرافیای محیط به شمال آفریقا -مراکش، الجزایر یا لیبی- شباهت دارد، یا شاید مکزیک باشد، لباس نظامیان به ایتالیای ابتدای قرن نوزدهم شباهت دارد، زبان مستعمرهنشینان انگلیسی است و زبان و چهرهی بومیان/بربرها مغولی. اینجا ممکن است کنگو تحت استعمار بلژیک باشد یا لیبی تحت سلطه ایتالیا، الجزایر فرانسه، هند تحت حاکمیت بریتانیا، مکزیک در دست اسپانیا، چین در اشغال ژاپن یا منچوری تحت سلطه چین.
موضوع این داستان و این فیلم البته فراتر از اشغال یک کشور توسط کشوری دیگر است یا سلطه قومی بر قوم دیگر. مسئله این است که گروهی از انسانها یا حتی یک نفر، خود را مرکزیت عالم هستی میداند و دیگران را «دیگری». و در دیگری پنداشتن دیگری تا آنجا پیش میرود که خود را محق میداند آن دیگری را خرد و نیست و نابود کند و سرانجام فقط خود او نیست که برای دیگران دوزخ میآفریند، آن زمان است که گفتهی سارتر محقق میشود و دیگران دوزخ انسانی میشوند که بر دیگری بودن دیگری اصرار دارد.
فیلم «چشمانتظار بربرها» (Waiting for the Barbarians) را سیرو گوئرا، فیلمنامه نویس و کارگردان کلمبیایی از رمانی به همین نام به قلم جان مکسول کاتزی، زبانشناس و نویسنده زاده آفریقای جنوبی و مقیم استرالیا، اقتباس کرده است. او این فیلم را به چهار فصل تقسیم کرده که نام فصلهای سال را، البته بدون ترتیب زمانی دنیای واقعی بر خود دارد. فصلبندی فیلم به آن نوعی شکل پردهبندی صحنه تئاتر میدهد و این نکته در ترکیب با صحنهپردازی -بهویژه تأکید بر نماهای داخلی- و تدوین فیلم و بازیهای استیلیزه و مینیمال، مخصوصاً بازی جانی دپ در نقش سرهنگ جول به کلیت فیلم حالوهوایی تئاتری میبخشد که احتمالاً سبب شده تماشاگران بعد از اولین نمایش فیلم در جشنواره ونیز ۲۰۱۹ واکنشی مردد به این فیلم ۱۱۲ دقیقهای محصول مشترک آمریکا و ایتالیا نشان بدهند و منتقدان آن را متوسط ارزیابی کنند.
فرماندار (مارک رایلنس) شهر کوچک مرزی را در حالت صلح و همزیستی با بربرها نگهداشته -بومیانی که بیرون از دروازههای بسته شهر منتظرند تا این بیگانههای اشغالگر، خود از آن سرزمین بروند- و بر اساس منش و سرشت انساندوست خود سعی کرده روابطی دوستانه میان مستعمرهنشینان و مردم بومی برقرار باشد. ورود سرهنگ (جانی دپ) این تعادل را برهم میزند. سرهنگ اصرار دارد که با توسل به «فشار» امور امپراتوری را پیش ببرد و در واقع با شکنجه و کشتار و تحقیر بومیهای بیآزار که به اعتقاد فرماندار هیچ نفعی برای امپراتوری ندارد، عملاً زمینه انتقامجویی و جنگ و کشتار را فراهم میآورد و با ورود یکی از افسران زیردست او به نام مندل (رابرت پتینسن) به شهر، مسیر جنگ هموار میشود و جنایت و خشونت بیدلیل به فروپاشی اخلاق و انسانیت در میان مستعمرهنشینان و در نهایت غارت خود آنان و بیپناه و بیدفاع رها شدن در دست سرنوشت و بیابان میانجامد.
علاوه بر بازیهای درخشان رایلنس و دپ در «چشمانتظار بربرها»، حضور یک مدل اهل مغولستان به نام گانا بایراسایخان در نقش دختر شکنجه شده بر بار بازیهای مینیمال فیلم افزوده است. فیلمساز نامزد جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان اسکار ۲۰۱۵ (برای «آغوش مار») در اولین فیلمی که به زبان انگلیسی کارگردانی کرده، با در پیش گرفتن رویکرد حذف نقاط اوج روایت- از یک سو شیوهای ازویی و از سوی دیگر احتمالاً به علت کمبود بودجه و امکانات- فیلمی در ظاهر آرام اما پرتنش ساخته که با فضای کلی حاکم بر آن شهر مستعمرهنشین هماهنگ است اما برای تماشاگر عام ممکن است تا اندازهای کشدار به نظر برسد. در عین حال فیلمبرداری چشمنواز کریس منجس چه در نماهای داخلی و اغلب تاریک و چه در چشماندازهای بیابان پهناور، فضای بصری خیرهکنندهای پدید آورده است.
سرهنگ فیلم، با آن عینک آفتابی که به او ظاهری ماشینوار و غیرانسانی میدهد و خودش آن را وسیلهای میداند برای آنکه «بالا رفتن سن و سالش را نشان ندهد» به دنیا به چشم خصم نگاه میکند و خودبهخود همه را -از جمله بومیانی بیآزار که فقط برای دیگری بودن انگ بربر بودن میخورند- دیگرانی میبیند که با او دشمن هستند و مخالفانی بالقوه که باید پیش از بروز دشمنی در نطفه خفه کرد. او نمیداند که هر چیزی، از جمله خشونت، بالاخره نقطه مقابلی دارد و از آنجایی که خشونت است که خشونت میآورد، زمینه نابودی خود و امپراتوری خود را فراهم میآورد. نمیداند که اعمال خشونت بیدلیل و علیه افراد بیدفاع، به خشونت متقابل مشروعیت میبخشد و این مسئله پاشنه آشیل تمام خودکامگیهاست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جانی دپ در تریلر آغاز کننده جشنواره کارلووی واری
- حمایت برنده نوبل از امبر هرد
- جانی دپ: به هالیوود نیازی ندارم!
- جشنواره کن با فیلم «ژان دو باری» افتتاح شد/ استقبال فرانسویها از جانی دپ
- آل پاچینو بازیگر فیلم جانی دپ شد
- شکایت سردبیر یک مجله از کارگردان فیلم افتتاحیه جشنواره کن
- جانی دپ با «مادام دو باری» جشنواره کن را افتتاح میکند
- اولین تصویر از جانی دپ در نقش لویی پانزدهم
- جانی دپ در «محبوب» بازی میکند/ نمایش فیلم لویی پانزدهم در نتفلیکس
- برای تکرار نقش جک اسپارو؛ شایعه توافق جانی دپ با دیزنی رد شد/ مذاکره برای برگشت در کار نیست
- وکیل امبر هرد: رأی دادگاه تحت تاثیر شبکههای اجتماعی قرار گرفت/ درخواست تجدیدنظر میکنیم
- با صدور رای نهایی توسط هیات منصفه/ جانی دپ برندهی دادگاه جنجالی شد
- کارزار حذف امبر هرد از فیلم «آکوامن» به بیش از ۳ میلیون امضا رسید
- جانی دپ در جشنواره سنسباستین: هالیوود دیگر هالیوود نیست/ هیچکس از فرهنگ تحریم در امان نیست
- جانی دپ دستمزد خود را از برادران وارنر میگیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- پروانه معصومی درگذشت
آخرین ها
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران