سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
خاطرات مردی از جنس سینما که در تاریخ سینمای ایران به ندرت جایگاه مناسبی داشته و خواهند داشت.
اما در حرکت چرخ سینما، به مانند روغنی روانکننده در مسیرهای سنگلاخی، کاربرد مفید و تأثیرگذاری داشتهاند و در سینمای بیرحم دیروز و امروز نقش جاده صافکن بیادعایی را بازی میکنند.
کتاب «حکایت مردان خاکستری سینما»، خاطرات پنجاه سال عشقورزی با دنیای تصویر و صدا با قلمی روان، ساده و خواندنی اثر ایوب شهبازی به رشته تحریر آراسته شده است.
این کتاب از آدمهای جدی، علاقهمند تصویر سحرآمیز و عاشق سینه سوخته سینمای داستانی، هنگامی که وارد سالن تاریک نمایش میشدند، مانند لباس فاخر رویایی بر تن روحشان را میپوشاند.
نه تنها برای دو ساعت خیالبافی، بلکه تا آخر عمر در خیالبافیشان غوطهور میشدند.
نامش؛ سینما خاطره، سینما نوستالژی و سینما زندگی و هر اسمی دیگری را که یدک میکشد. با شور و شوق وصف ناپذیری، وجود هر آدمی را در بر میگرفت و مخاطب فیلمهای سینمایی ایرانی و خارجی را جذب خود میکرد.
این کتاب سرشار از ارجاعات مفید و غبطه برانگیز است. هرکسی اگر کمی خاطرات لالهزار آن زمانهای دور را مزمزه کرده باشد، این کتاب را با تمام وجودش، عاشقانه دوست خواهد داشت. و اگر نسل جدید که با لالهزار لامپ و سیم و تزئینات و مصالح ساختمانی آشنا باشد، انگاری خاکستر زیر آتشفشان را میبیند. آن عاشقانههای شبانه و چراغهای رنگین و آوازهای دلگشا و آدمهای کلاه مخملی و سرگرمیهای روحبخش و کافههای دورهمی غمکُش و… خاطرات فراموش نشدنی نسلی که مسخ تصاویر و انسانهای وارسته و دیدار با انسانهای بزرگ که آرزوهای فرو خوردهگان را برآورده میساخت.
این کتاب را وقتی به دست میگیری و نمیتوانی حتی پلک بزنی و واژگان خوشایند تو را غرق فضاسازی میکند و یادت میرود که پنجاه سال به عقب برگشتهای و تاریخ چند دهه حوادث ناگفته سینما را به مانند قلم دوربین مینویسی، میخوانی و میببینی و لذت تمام وجودت را آکنده میکند.
این کتاب علاوه بر مزایای یاد شده، پانویسهای دقیق و کاملی را از وقایع دوران به خوبی به خواننده تفهیم میکند.
هر چند کتاب «حکایت مردان خاکستری سینما» جلد دوم خاطرات محسوب میشود؛ جلد اول با نام «یک روستایی در لالهزار» است، اما میتوان دو کتاب مجزا نیز متصور شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اینجا ترس، شام و ناهار و صبحانه آدمهاست!/ معرفی کتاب «گالری اجساد»
- بررسی و تبیین مفهوم «سینمای بیچیز» از منظر جامعهشناختی
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- ترسها، تردیدها و تنهاییهای یک زن/ نگاهی به کتاب «دفترچهی ممنوع»
- تلنگری به جامعه ایرانی/ نگاهی به کتاب «چای سبز در پل سرخ»
- کتاب «تغییرات فرهنگی و اجتماعی» به بازار نشر آمد
- معرفی کتاب؛ «عکاسی، روشی برای مطالعات اجتماعی»
- انجمن سینمای جوانان منتشر کرد/ کتابی درباره موسیقی فیلم؛ ابزار پرقدرت گسترش حافظه بحران روحی و غم روزهای از دسترفته
- «تختخواب دیگران» منتشر میشود
- «جامعهشناسی تفاخر» منتشر شد
- کتابهای «حکم سلطنتی چاخانپاخان» و «جستوجوی جوجهتیغی جادویی» منتشر شدند
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- کتاب «آدمکها» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت