سینماسینما، امیرعلی نصیری
تصمیم رفتن (که با عناوین دیگری چون تصمیم به ترک یا تصمیم به متارکه نیز شناخته میشود) آخرین ساخته پارک چانووک فیلمساز شهیر کُرهای (پیرپسر و کنیز) است. فیلم در هفتاد و دومین جشنواره کن به نمایش در آمد و با استقبال خوبی از سوی منتقدان و داوران مواجه شد؛ جایزه بهترین کارگردانی از این جشنواره و بالاترین امتیاز از سوی منتقدان بینالمللی نشریه اسکرین دیلی بخشی از افتخارات این فیلم است. تصمیم رفتن روایتکننده داستان کارآگاه پلیسی است که در آخرین پرونده قتلش، دلباخته زن بیوه متهم در این ماجرا میشود.
بیانصافی است که این فیلم را صرفاً متعلق به گونه (ژانر) معمایی / کارآگاهی بدانیم؛ معتقدم که یکی از تمهای اصلی فیلم رابطه کارآگاه با همسر و متهم پرونده است و نگاهی نیز به بحران میانسالی دارد. تصمیم رفتن در گرایش مدرن ساخته و از سوی کره جنوبی به اسکار معرفی شده است؛ پیشبینی میکنم که در رشتههای بهترین فیلم بین المللی و حتی کارگردانی نامزد شود. فیلم که برخی از صحنههای خارجیاش در استودیو ساخته شده، از طریق دیالوگ، گذشتهنگری (فلشبک) و پیامهای ردوبدل شده بین شخصیتها اطلاعات زیادی به تماشاچی میدهد؛ همین مساله باعث میشود که نتوان لحظهای چشم از آن برداشت.
باید بپذیریم در جهان پیچیده و زمانهی پرشتاب کنونی سرشار از انبوه اطلاعات ناشی از شبکههای اجتماعی و امکان نمایش فیلم در پلتفرمهای متنوع، تماشاچیان دیگر به اندازه گذشته حوصله و تمرکز برای فیلم دیدن ندارند. اینجاست که تلفن همراه معیار خوبی برای گیرایی فیلم است؛ اگر در طول تماشای فیلم به سراغش برویم، میتوان گفت که فیلم کار نکرده است. از این حیث و در حالیکه سهچهارم از سال میلادی سپری شده است، تصمیم رفتن میرود جزو ده فیلم برتر من از ۲۰۲۲٫ فیلمی که بعد از عنوانبندی پایانی، تمام نمیشود، ذهن بیننده را درگیر کرده و شاید او را متمایل به تماشای دوبارهاش کند.
* عنوان این یادداشت برگرفته از دیالوگی در فیلم است؛ به گفته کنفسیوس «خردمندان آب را دوست دارند و خیرخواهان کوه را.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نخستین همکاری پارک چان ووک با نتفلیکس/ «جنگ و شورش» در راه است
- الیور استون رئیس داوران جشنواره عربستان شد/ یک فیلم ایرانی در رقابت
- کرهجنوبی با فیلمی از پارک چان ووک در اسکار
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- پارک چان ووک وسترن میسازد/ معرفی فیلمهای بعدی
- «فروشنده» نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- «خدمتکار» منتخب انجمن منتقدان فیلم آنلاین شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود
- «رویای مردان مضحک» در تماشاخانه استاد انتظامی
- هیات داوران جشنواره فیلم لندن معرفی شدند
- نسخه ویژه نابینایان سریال «حیثیت گمشده» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «روح هنر» در فضای مجازی دمیده میشود/ نمایشگاه مشترک ایران و هلند در هفت رشته هنرهای تجسمی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- برگزاری نمایشگاه «دفاع مقدس در قاب سینما» در موزه سینما
- «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- تردیدهای اخلاقی در گستره و تنوع نظم اجتماعی/ درباره فصل اول سریال «آخرین ما»
- آرش میراحمدی درگذشت
- معرفی آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: مهاجرت در عصر مدرن تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو
- دو فیلم در مستندات یکشنبه بررسی شد؛ تاثیر انقلاب مخملی در سینمای چک
- ثبتنام هشتمین دوره کارآموزی همراه اول تا ۲۹ شهریور ادامه دارد
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفللوشاتو میرود
- «تهرانِ عاشق» رونمایی میشود
- برنامه ادامه اکران «اتاق مهمان» در سینمابدیل
- اعلام برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران/ «تِنِت» و «بانی و کلاید» نمایش داده میشوند
- «با من فریاد بزن» در جشنواره مکزیکی/ روایتی از تحقق رویای زنی جوان
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- در مصاحبه با تایم مطرح شد؛ مارتین اسکورسیزی ۵ پروژه برای ساخت دارد/ اقتباس از «خانه» در فهرست
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»