سینماسینما، مهگان فرهنگ
دکتر بهمن مقصود لو منتقد، نویسنده، پژوهشگر سینمایی، تهیهکننده و فیلمساز ایرانی، از انتشار کتاب جدیدش بنام افسون پردهی نقرهای در صفحهی شخصیاش در فیس بوک و اینستاگرام اطلاع داد.
بهمن مقصودلو بیش از ۵۰ سال است که در عرصه های مختلف سینمای ایران فعالیت دارد. میتوان او را تاریخ شفاهی سینمای ایران دانست و فعالیت هایش منحصر به سینمای ایران نیست. او با سمت های مختلفی چون داور، سخنران و تهیهکننده یا فیلمساز در بسیاری از جشنوارههای معتبر جهانی حضور داشته است. یکی از مهمترین آثار او کتاب سینمای ایران است که در سال ۱۹۸۷ توسط دانشگاه نیویورک منتشر شد که اولین کتاب او به زبان انگلیسی در مورد تاریخ سینمای ایران است.
به جز فعالیت های مهم سینمایی او اگر در اینجا به کتاب هایشان بخواهیم اشاره کنیم، مهمترین آنها عبارتند از:
- رئالیسم شاعرانه ژان رنوار (انتشارات حکمت کلمه، تهران، ۲۰۲۱) – کتابی جامع در باره ی سینمای سینماگر برجسته فرانسوی
- وقتی که ماه زیر ابر نبود (مرکز بین المللی فیلم و ویدیو، نیویورک، ۲۰۲۰) – مجموعه۲۷ گفتگو با زنان برجسته هنرمند ایران طی سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰
- علف: داستانهای شگفت و ناگفته، انتشارات هرمس، تهران، ۱۳۸۹
- احمد شاملو: بزرگ شاعر آزادی، فیلمنامه (فارسی/انگلیسی)، شرکت کتاب – لوس آنجلس، ۱۳۸۷
- آزادی و عشق در سینما، انتشارات معین، ۱۳۸۲
- این سوی ذهن، آن سوی مردمک، انتشارات نیلا، ۱۳۷۸
- ۳۳۳ چهرهی درخشان (با علیرضا تبریزی)، سه جلد، امیرکبیر، ۱۳۴۵
- اطلاعات عمومی (با علیرضا تبریزی و حمید همتی)، انتشارات اندیشه، ۱۳۴۳ و آثار دیگر..
بر پشت جلد آخرین اثر منتشر شده از بهمن مقصودلو اینگونه نوشته شده است: در کودکی با دیدن فیلم فریدون بینوا فریفتهی پردهی نقرهای شدم. در دبستان دیدن فیلم های پلیسی-جنایی – تاریخی شیفتگیام را تثبیت کرد.
در نوجوانی، ژانر وسترن، با دشت های وسیع، کاراکترهای خوب و بد، کلاه های سفید و سیاه، و داستانهای ساده و انسانی، عشق من به سینما را دو چندان کرده و منجر به شناختن نام کارگردانها از جمله جان فورد و بسیاری دیگر شد. در دوران دبیرستان موج نوی سینمای فرانسه و دیگر کشورهای اروپا، به اضافهی سینمای نوی ایتالیا و فرضیهی مولفِ اندرو ساریس مرا با ابعاد ناشناخته جهان دیگری آشنا کرد. همین عوامل سبب شدند تا ارزش فیلمهای کلاسیک آمریکا را بهتر و بیشتر درک کنم. عاقبت، در دانشگاه، افسون پردهی نقرهای برایم راه بازگشتی باقی نگذاشت تا پزشکی را فدای هنر هفتم کنم و برای تحصیلات و مطالعات آکادمیک سینما راهی نیویورک شوم. حاصل این سالها و بخصوص دستآورد گفتگوهایم با تعدادی از سینماگران برجستهی جهانی همراه با مقالات، نقدها و خاطرات مختلف تا حدودی بازگوی این سفر طولانی در سینمای جهان است.
این کتاب توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به همراهی نشر دامون در موضوع سینمای جهان به تعداد صفحات ۴۷۸ منتشر شده است. انتشارات روشنگران در سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را با مدیریت شهلا لاهیجی _ اولین زن ناشر ایرانی _ آغاز کرد.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک منبع ارزشمند/ نگاهی به کتاب «طراحی صدا برای فیلم»
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- بهمن مقصودلو: مردی برای ثبت سند/ به بهانه انتشار کتاب «افسون پرده نقرهای»
- اینجا ترس، شام و ناهار و صبحانه آدمهاست!/ معرفی کتاب «گالری اجساد»
- بررسی و تبیین مفهوم «سینمای بیچیز» از منظر جامعهشناختی
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- جنگ جهان ما را تغییر میدهد/ نگاهی به فیلم «زنی در برلین»
- کودک سربازها و تجارت جهانی جنگ/ نگاهی به مستند «شغل جدید سربازان کودک»
- کودکان، شریک در جنگها و تلخیها/ نگاهی به فیلم «روح کندوی عسل»
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود