سینماسینما، مجید موثقی
«شاگرد» یا «کارآموز – The Apprentice» آخرین ساخته علی عباسی نمی تواند یک اثر تکان دهنده قلمداد شود. یک دیدگاه آنارشیستی چه فردگرا و چه جمع گرا، حتی اگر خودسرانه و مقاوم در برابر فرم های اجباری جامعه به نظر آید، شرط لازم و کافی برای یک کارگردانی متفاوت و جسورانه در شناخت واقعیت های اجتماعی نیست! فیلم یک اثر جنجالی است که تنها چند هفته قبل از انتخابات آمریکا با توجه به عدم رضایت پخش کنندگان، بالاخره توسط کمپانی Briarcliff Entertainmentوارد اکران آمریکا و کانادا شد. این پخش کننده پیش از این در سال ۲۰۰۴ یک فیلم جنجالی دیگر چون«فارنهایت ۱۱/۹» ساخته مایکل مور را در کارنامه دارد. البته کسی نمی تواند ثابت کند که همه چیز دست یه دست هم داد تا این فیلم همزمان با انتخابات آمریکا اکران شود. البته این فرضیه دور نیست که دموکرات ها برای مبارزه انتخاباتی با ترامپ فیلم را وارد بازار مکاره کردند. از سویی دیگر کارگردان فیلم مدعی است که زمان تهیه و تولید آن سال ها طول کشید، چون «گیب شرمن» روزنامه نگار سیاسی و فیلمنامه نویس فیلم، فعال در یک کمپ ضد ترامپی بود و هالیوود را در سال ۲۰۱۸ دچار تردید برای حمایت از این فیلم کرد.
با اینکه سازندگان بودجه لازم را در اختیار داشتند اما نتوانستند پروژه را به موقع کلید بزنند. سرانجام یکی از حامیان مالی ترامپ دن اشنایدر برای ساخت فیلم پا پیش گذاشت، چون فکر می کرد که کارگردان یک قدم مثبت راجع به ترامپ بر می دارد، اما فیلم به کام آنها خوش نیامد و نتیجه کار منجر به درگیری وکیل ترامپ با پروژه شد؛ تا جایی که ترامپ به سازندگان فیلم صفت «زباله های انسان نما» را داد و آنرا یک دروغ و جعل بزرگ خواند! اکنون با انتخاب «چهل و هفتمین رئیس جمهور آمریکا» این فیلم کنجکاو برانگیزتر است و امکان جذب مخاطب تازه ای را دارد. البته فیلم بیشتر تحت تبلیغ نام ترامپ است تا ستارگان آن!
انتخاب سباستین استن در نقش ترامپ به عنوان یک بازیگر کمتر دیده شده ، با زیرکی توسط کارگردان صورت گرفت، به ویژه اینکه سباستین استن در ارائه یک نقش پیچیده اخیرا در فیلم «مرد متفاوت » با گرفتن جایزه خرس طلایی برلین نگاه همگان را به خود جلب کرد.او با ایفای نقش ترامپ در کشف جوهره نقش و ابلاغ آن به تماشاگر بازی قابل قبولی از خود ارائه داد و به شهرت تازه ای رسید.
فضاسازی فیلم مخاطب را به نیویورک دهه هفتاد و هشتاد میلادی می برد، جایی که ترامپ فعالیت تجاری خود را با همیاری روی کوهن وکیل نیویورکی یا همان مربی سیاسی اش آغاز کرد. سکانس آشنایی با این وکیل کار چاق کن، از تعلیق و بازی های خوبی بهره می برد. روی کوهن یکی از عاملان مک کارتیسم در مبارزه سیاسی در برابر فعالیت های کمونیستی و رسوایی هالیوود در آن سالها به شمار می آید که نفوذ بالایی بر ترامپ داشت و در سن ۵۹ سالگی بر اثر بیماری ایدز فوت می کند.
«شاگرد» با توجه به داغ بودن سوژه، بازی های خوب، گریم و طراحی مناسبی که دارد، چبزی به مخاطب اضافه نمی کند! زیرا ترکیب نظام شنیداری و دیداری عناصر سینمایی این فیلم دلپذیر نیست، تاریخ مصرف دارد و حرف تازه ای در آستین ندارد. مشخص است فیلمساز در حال تجربه کردن ژانرهای مختلف سینمایی است و هنوز امضای خود را در آثارش پیدا نکرده است. علی عباسی پس از تجربه داستان نویسی و ساخت چند فیلم کوتاه، با اولین فیلم بلندش «شلی-Shelly» در برلیناله ۲۰۱۶ توانایی خود را در ژانر مورد علاقه اش یعنی «فیلم ترسناک- Horror» به خوبی نشان داد؛ فیلم خوبی که گاه تداعی کننده «بچه رزماری » شاهکار رومن پولانسکی است. عباسی با همین دیدگاه و تمرکز بر ژانر «وحشت و فانتزی» سراغ داستان کوتاه «مرز» نوشته جان اجوید می رود که خالق داستان های ترسناک در سوئد است. «مرز» در سال ۲۰۱۸ نگاه بسیاری از منتقدین و کارشناسان سینما را به عنوان یک پدیده نوظهور به خود جلب و برنده جایزه نوعی نگاه در جشنواره کن می شود .ساخت فیلم بعدی او «عنکبوت مقدس» کمی طول کشید؛ به ویژه عوض شدن لوکیشن از ایران به اردن، انتخاب بازیگران در خارج از کشور مسیر فیلمسازی او را دشوار کرد، آنهم سوژه ای که مربوط به یک قاتل زنجیره ای چون سعید حنایی است. عدم شناخت کارگردان از سینمای اجتماعی ، بویژه عدم زیست در ایران فیلم را تبدیل به یک اثر واقعگرا ناپخته کرد، در حالی که سوژه و تجربه های قبلی کارگران پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن این فیلم به یک اثر نو و متفاوت در سینمای وحشت را داشت، که این توفیق برای این فیلم میسر نشد!
«شاگرد» نیز چون «عنکبوت مقدس» مخاطب را به لایه های زیرین درام نمی برد و تنها بسنده به اطلاعاتی می کند که هر کسی بهتر در اینترنت می تواند جستجو کند! باید دید این شاگرد نیمکت آخر که این روزها به ردیف اول کلاس آمده ، چگونه در ماه ژانویه ۲۰۲۵ به عنوان مبصر کلاس کار خود را آغاز خواهد کرد! کارنامه ترامپ و نمره انظباط او را می توان در امتحانات نهایی آخر سال بهتر رصد کرد. تجربه های متفاوت علی عباسی کمی مسیر فیلمسازی او را با توجه به اینکه که در عرض هشت سال اینگونه به موفقیت و شهرت رسیده، دچار چالش عجیبی کرده است. او فیلمساز آیتده داری است که سال گذشته تجربه سریال موفق «آخرین بازمانده از ما» را با شبکه معروف HBO در کارنامه داشت که برنده جوایز زیادی شده است. باید دید او برای فیلم های بعدی اش چه سوژه هایی در آستین دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ محمد حقیقت از فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی میگوید
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگان خود را معرفی کرد/ «تالار معلمان» لولای طلا را برد
- مجید موثقی داور جشنواره مصری شد
- شش فیلم ایرانی در جشنواره موزه هنر هیوستون
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- ۱۵ نامزد اولیه اسکار بینالمللی معرفی شدند/ غیبت نماینده ایران
- پیشبینی نشریه ددلاین از ۱۵ شانس فهرست اولیه اسکار بینالمللی
- مراسم جوایز آکادمی فیلم اروپا امروز برگزار میشود/ Eo برگزیده دانشجویان
- آمار تماشاگران «تا فردا» و «خرس نیست» در سینماهای فرانسه
- معرفی نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا/ نامزدی «عنکبوت مقدس» در چندین رشته
- سینماسینما/ گزارشی از چهارمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از نامهای به سینما تا ساعتهای دالی
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست