سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
حال و روز سینمای دنیا چندان چنگی به دل نمی زند. در این وضعیت تمام علاقمندان سینمای دنیا چشم امیدشان به چهره های تازه و مستقلی است که از دل ساختار غیر استودیویی متولد می شوند. چه که در ساختار استودیویی فیلمساز در نقش یک تکنسین ظاهر می شود و در بهترین حالت تنها می تواند رگه هایی از نظرات شخصی اش را در فیلم بگنجاند و لاغیر.
«یورگوس لانتیموس» فیلمنامه نویس و کارگردان یونانی یکی از آن چهره هایی است که در چند سال اخیر به واسطه ساخت آثار متفاوت و نگاه نویی که به سینما دارد هر از چند گاهی جانی تازه به سینما تزریق می کرد. او را در ایران با «دندان نیش»، «خرچنگ»، «کشتن گوزن مقدس» و این اواخر «سوگلی» می شناسند.
اما نکته از جایی شروع می شود که برای بسیاری از فیلمسازان بزرگ آغازی بر یک پایان بوده است؛ ورود به هالیوود. کم نبوده اند فیلمسازان مستقلی که بزرگی کردند اما به محض توجه ویژه هالیوود و ارائه پیشنهادات اغنا کننده به شیر بی یال و دم و اشکمی بدل شدند که دیگر رنگ و بوی آن فیلمساز مستقل و نوآور را نداشت.
از نمونه های متاخر آن می توان به «ایناریتو» اشاره کرد که در عین تلاش برای حفظ خود بودن، تن به هالیوودی نگاه کردن داده است و از «عشق سگی» به «مدفون شده» رسید. لانتیموس با «سوگلی» ش تامل برانگیز ظاهر شده است. از یکسو باید اذعان کرد که «سوگلی» جزو بهترین های سال متوسط سینمایی جهان و یک اثر به شدت متوسط در کارنامه لانتیموس کارگردان فیلم است.
«سوگلی»(Favourite) رگه هایی از رفتارهای خود و دیگر تخریب گرایانه، مایه های روانکاوی با چاشنی نگاه فلسفی خاص فیلم ساز به زندگی و روابط شخصیت ها و تاثیر جنسیت در شکل گیری ارتباطات میان و درون فردی که نشانه های همیشگی فیلم های لانتیموس است را دارا است. این همه جزو علایق همیشگی او در فیلمسازی بوده است.
اساسا مبنای داستان گویی او بر اساس شکل گیری کشمکش های درونی فرد با خودش شکل می گیرد. درگیری های بیرونی فرد امری ثانویه در شیوه فیلمنامه نویسی اوست. در این مسیر روح و روان آزرده و آسیب دیده شخصیت ها در قامت رفتارهای تخریب گرایانه نسبت به خود و دیگران نمود پیدا می کند. انواع و اقسام وابستگی ها، خشم ها و شادی های سادومازوخیستی، شک و تردیدهای بنیادی نسبت به زندگی و زنده بودن و نکاتی از این دست دستمایه فیلمنامه نویسی و فیلمسازی برای لانتیموس بوده است. در این میان بهره گیری از تکنیک و رنگ و لعاب های آنچنانی جایگاهی نه چندان اصلی در سینمای او داشته و تمام توان او نه صرف جذب مخاطب به هر قیمتی بلکه متمرکز بر بیان دغدغه درونی و ایده بدیعش می شده است.
در «سوگلی» اما تمام این ویژگی ها را می توان جستجو کرد اما نه به شفافیت و عمقی که پیشتر سراغ داشتیم. «سوگلی» قدمی سرنوشت ساز است از سوی لانتمیوس به سمت هالیوودیزه شدن. در این فیلم لانتیموس کارگردان بیش از پیش خودنمایی می کند. در کنار این که رگه های پاپ داستان و تمرکز عجیب و غریبش بر مقوله تمایلات همجنس گرایانه (در سالهایی که این نگاه مد شده است) نشانه های از خوش رقصی برای جلب نظر برخی استودیو ها، پخش کنندگان و حتی فستیوال ها را در خود دارد. در این میان چالش های درونی افراد و نمایش روحیات و حالات روانی آنها به عنوان موتور محرک اصلی فیلم محلی از اعراب ندارد و به امری جنبی بدل شده است.
لانتیموس کارگردان که پیش از این از خودنمایی های گیشه پسند دوری می جست و همه داشته هایش را صرف می کرد تا به شکلی بهتر مفهوم بدیعی که سعی در ارائه اش داشت را منتقل کند، در این نوبت تکنیک گراتر شده و با از استفاده از لنز سوپرواید و حتی فیش آی و در کل سبک قاب بندی و ساختار بصری پر زرق و برق ترش تلاش کرده اثری برای نمایش گسترده روی پرده های بزرگ تولید کند. این البته به خودی خود ایرادی محسوب نمی شود مگر آن که این تلاش منجر به ضعف در روایت و دور شدن از تازگی مفهومی گردد. ویژگی که در آثار پیشین او کمتر نمود داشت.
در مجموع «سوگلی» اثری لانتیموسی_هالیوودی است و به صدادرآورنده زنگ خطر لم دادن لانتیموس خاص و مستقل در آغوش هالیوود است. زنانگی و همجنسگرایی که باب دندان هالیوود است در این فیلم هم برجسته شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- «سوگلی»؛ اثرات زیانآور حرص و قدرت / گفتوگو با یورگوس لانتیموس
- برشهای کوتاه/ فیلم کوتاه Necktie
- «سوگلی»؛ صاحب بیشترین جایزه از مراسم جوایز آکادمی فیلم اروپا
- به بهانه انتشار ویدئوی «اینستاگرام»/ مرده باد بیرون گود نشینی
- تنها حقیقت است که اصالت دارد/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به «متری شیش و نیم»؛ شیر بی یال و دم و اشکم
- نگاهی به «غلامرضا تختی»/ زندگی و زمانه غلامرضا
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش ششم محمدرضا مقدسیان و علی اصغر کشانی
- ماشین بفتا به راه افتاد / «سوگلی» پیشتاز شد
- نگاهی به همه می دانند/ درباره الی اسپانیولی
- نگاهی به نمایش «استیو جابز»/ استیو پسر عبدالفتاح
- «جنگ برای سیاره میمون ها» در فرهنگسرای اندیشه
- نگاهی به «خیلی خیلی محرمانه» آخرین ساخته زندهیاد مقدسیان/ روی خطّ «خط خطی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»