سینماسینما، نغمه خدابخش
«آن شب» تنها فیلم ژانر وحشت در این دوره از جشنواره است که حق مطلب را بخوبی ادا کرده و به جرات میتوان گفت بهترین فیلم در تاریخ سینمای ایران در این ژانر است. فیلمی که از المانهای رایج این گونه سینما فاصله گرفته و هراس واقعی را به مخاطبش منتقل میکند. آن شب بجای استفاده از موسیقی ای که با آواهای هراس انگیز تلفیق شده از موسیقی بجا و درستی استفاده کرده است. به جای نشان دادن چهره هایی با گریم وحشتناک و خون آلود برای شخصیتهای فرعی به منظور ترساندن زوج قصه و همچنین مخاطب از چهره هایی واقعی و گاه معصومانه بهره برده که ترس و دلهره واقعی را سبب میشود.به جای استفاده از نماهای پیچیده و تو در تو تصاویر ساده را به نمایش میگذارد. آن شب ترس و وحشت را آرام آرام به مخاطب تزریق میکند همانگونه که به زوج قصه. آن شب حکایت عذاب وجدان آدمیست از پنهانکاریها و رازهای ناگفته که به محض گفتن هم خیال آسوده میشود و هم ترس از بین میرود. برعکس بسیاری از فیلمهایی که در این ژانر ساخته شده و گاه صحنه ها بقدری غلوآمیز است که بجای ایجاد ترس و وحشت بیشتر به کمدی میماند و خنده مخاطب را سبب میشود آن شب مخاطب را به فکر فرو میبرد. در طول فیلم شاید سوالاتی ذهن مخاطب را درگیر کند و در جستجوی پاسخی منطقی باشد اما فیلم در یک سکانس پایانی پاسخگوی اتفاقاتیست که دور از منطق بوقوع پیوسته است! «در خواب وقوع هر اتفاقی ممکن است»! آن شب به سادگی قصه خود را تعریف میکند اما دلهره ای عمیق به جان مخاطب می اندازد. دلهره ای که با پایان فیلم پایان نمیگیرد همانگونه که برای شخصیت اصلی قصه اش ادامه دار است. آن شب یک سر و گردن که نه بلکه با فاصله بسیار از دیگر فیلمهای ژانر وحشت در سینمای ایران بالاتر است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در دالانهای حقیقت/ نگاهی به مستندهای «بچههای اعجوبه»، «احتضار»، «آن شب» و «یک تصویر، دو برداشت»
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- «آن شب» روی پرده میرود
- ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱، زمان اکران «آن شب» در آمریکا
- سه جایزه برای فیلم «آن شب»/ شهاب حسینی بهترین بازیگر جشنواره اسپانیایی شد
- «آن شب»، تکرار متمایز استقرار در یک اقامتگاه شیطانی/ نوشتهای از منتقد ورایتی
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- اولین حضور بینالمللی «آن شب» در اسپانیا/ پرمییر انترتینمنت فروش جهانی فیلم را برعهده گرفت
- توزیع فیلم «آن شب» توسط IFC Midnight در آمریکای شمالی
- اکران فیلم «پلیس» با نقشآفرینی بازیگر ایرانی در فرانسه + عکس
- گزارشی از ددلاین/ غلبه فیلم «آن شب» بر کرونا و روابط ایران و آمریکا
- تغییر نام کارگردان فیلم «آن شب»/ در جشنواره با یک نام، در پروانه نمایش نامی دیگر
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- آیین پایانی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!