سینماسینما، پوریا ذوالفقاری
سینمای ایران پر است از فیلمسازانی که با ساخت آثاری متوسط و چه بسا ضعیف مقبول عام و خاص در داخل و خارج شده اند. در جشنواره بوده اند. فیلمشان در بهترین فصل های اکران هم روی پرده رفته ولی با یک مظلوم نمایی درک ناشدنی و راه انداختن بازی هایی که شامورتی بازی محترمانه ترین نام برای آنهاست، آوازه شهرت خود را از مرزها فراتر برده اند.
دارم فکر می کنم اگر ذره ای از این خصلت در کیانوش عیاری بود، او اکنون چه جایگاهی داشت. او که فیلم هایش واقعا بدشانس بودند. او که سر ماجرای خانه ی پدری واقعا مظلوم واقع شد. ولی نه فغان کرد و نه بازی ای را کلید زد.
دارم به پاسخ صادقانه و صد در صد سینمایی و خالی از حسابگری اش فکر می کنم وقتی سر صحنه ی کاناپه از او پرسیدم نگران نیستید بابت استفاده از کلاه گیس اذیت تان کنند؟ و او گفت: “واقع گرایی من را به این جا رسانده. دیگر توانش را ندارم. در روزگار قریب از آبدارچی پروژه هم خجالت می کشیدم که دارم پرستارهای دهه ی پنجاه را با مقنعه تصویر می کنم.” عیاری جایی ایستاده که نتیجه ی طبیعی رویکرد واقع گرایانه ی اوست. در سینمایی که واقع گرایی به ردیف کردن یک سری اتفاق تبدیل و معنا شده، عیاری تنها فیلمساز به معنای دقیق رئالیست ماست. تنها کسی که حتی لحظه های مرده و عادی زندگی روزمره را بی احساس نیاز به افزودن رخداد و واقعه ای بر آن ها تصویر می کند و به جذاب ترین شکل به زبان سینما باز می گرداند. تنها در اثری از اوست که می توانیم چند دقیقه به تماشای مرد یا زنی بنشینیم که از خانه وارد حیاط می شود، لب حوض می نشیند، آبی به صورتش می زند، برمی خیزد و دوباره راه آمده را به سمت خانه طی می کند…و ما در مقام مخاطب احساس نمی کنیم چیزی کم است و صحنه ای بی معنا را دیدیم. باید سینما را بلد باشی و تکینک و تمهیدش در ناخودآگاهت رسوب کرده باشد که نترسی از این رویکرد و در تحققش موفق باشی. عیاری آخرین و مهم ترین آزمون برای مدیران فعلی سینما و جشنواره است. مدیرانی متهم به محافظه کاری و کوتاه آمدن های مستمر و بعضا بی دلیل. این شما و این هم فیلمسازی که نیامده، با فیلمش نخستین شوک را به سینمای مدعی واقع گرایی وارد کرده است. کاناپه در جشنواره باشد یا نباشد، این شوک تاثیر کوتاه و بلند مدتی انکارنشدنی خواهد داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «رکر» ساخته میشود/ کیانوش عیاری فراخوان بازیگری داد
- کیانوش عیاری تجربههای سینمایی خود را با علاقهمندان به اشتراک میگذارد
- کیانوش عیاری وجهه مهمی به سینمای آزاد داده است
- «برادران عیاری و سینمای آزاد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- جنگ نیابتیِ گربهها
- تلویزیون هم با کیانوش عیاری همراهی نمیکند/گره کور در پخش«۸۷متر»
- «روزگار قریب»؛ رئالیسم کاشفانهی کیانوش عیاری
- گذر از پیچیدگی، رسیدن به سادگی
- برگزاری تجمع مسالمتآمیز جمعی از هنرمندان در حمایت از مردم جنوب کشور
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- آغاز رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر با یک فیلم خاطرهانگیز
- کیانوش عیاری: هرگز رسالتی را بر دوش خودم ندیدم، هرگز خودم را یک ناجی و رسول ندیدم
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»