سینماسینما، نغمه خدابخش
مامانِ فیلم «مامان» یک مادر خاص است یک شخصیت جذاب که خصوصیات خاص خود را دارد در عین حال که حساسیت و وسواس یک مامان ایرانی را دارد با هر تلنگر و درخواستی احساساتی نمیشود و در برابر خواسته سه فرزند پسر خود قدرتمندانه میایستد از طرفی با کوچکترین حرف و اتفاقی اشکش سرازیر شده و همچون دختر بچه ها زار میزند. مامان از جنگ و زندگی مشترک آسیب دیده سخت کار میکند و حواسش به همه جای زندگی هست او همانطور که با سرسختی در مقابل اطرافیان می ایستد مانند یک دختر بچه از لاک قرمز ذوق زده میشود چشمانش با گلدانی برق میزند و شور زندگی در چهره اش نمایان است. پسران چاره ای جز اطاعت از او را ندارند هر چند مشکل اساسی زندگیشان مشکلی است که به دست مامان میتواند باز شود و نمیشود چون این مامان با مامان های دیگر فرق دارد!
مامان یک فیلم جمع و جور و آبرومند و بی ادعاست و نمونه خوب و قابل قبول در اولین تجربه بلند سینماییست.
آرش انیسی قصه ساده و متفاوت از زنی را روایت میکند که زخمهای گذشته هنوز بر ذهن و روحش باقیست در عین حال شادابی دخترکان را دارد ایده و شخصیت پردازی کاراکتر اصلی فیلم از نکات مثبتی است که کارگردان بخوبی به آن پرداخته و بازیگری چشمگیرترین عنصریست که فیلم دارد.
منصور /سیاوش سرمدی
شاید کمتر کسی از فداکاریهای «تیمسار منصور ستاری» در دوران جنگ تحمیلی خبر داشته باشد شخصیتی که در تاریخ جنگ موثر بوده و تنها نام او بر خیابان یا کوچه ای شنیده شده است. فیلم منصور روایتگر پافشاری، خلاقیت، همت و عزم بالای فرمانده پدافند نیروی هوایی در دوران جنگ است فیلمی که فارغ از شعارزدگی و گل درشت کردن شخصیتهایش ساده و بی ادعا اثری قصه گو و دراماتیک را به نمایش میگذارد و همراهی تماشاگرش را باعث میشود. ذهن مخاطب مدام درگیر عملکرد شخصیتهای اصلی و فرعی فیلم شده و روایت، ارزشی فراسینمایی پیدا میکند.
سیاوش سرمدی در اولین اثر سینمایی خود دست روی بخشی از تاریخ این سرزمین گذاشته که قابل تقدیر و تامل است فضاسازی، باورپذیری، شخصیت پردازی از مهمترین المانهای فیلم منصور است.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- داوران بخش مستند جشنواره فجر معرفی شدند
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- باید با مخاطب صریح بود!
- سبکباران ساحلها/ نگاهی به فیلم «منصور»
- معرفی هیات انتخاب مستندهای بلند بخش مسابقه ملی «سینماحقیقت»
- در هفته گذشته ۵۰۰ هزار نفر مخاطب فیلم های روی پرده بودند
- فیلمهای روی پرده چقدر فروختند
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- «منصور»، یادآوری شیرین مصائب تلخ
- ۲ فیلم جدید از دی ماه به سینماها میآیند
- پوستر «منصور» منتشر شد
- «منصور» از ۱۹ آبان به سینماها میآید
- گفتوگو با رویا افشار/ هنوز درگیر تارکوفسکی و سینمای معناگرا هستم/ حوصله مردم سر رفته و آینده برایشان مبهم است
- فیلم «ابلق» برنده تندیس دومین جشنوارۀ «نشان فی» شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود