سینماسینما، مجید موثقی
«مرد بازنده» آخرین ساخته «محمد حسین مهدویان » که نشان دهنده علاقه او به ژانر سینمای« Detective – کاراگاهی» است، نسبت به کارهای قبلی این فیلمساز به قوام نسبی خوبی در روایت رسیده است، زیرا بازیگر این فیلم «جواد عزتی» با گریم و رفتارهای فیزیکی جذابی که از خود بروز داده، توانسته شخصیت این سرهنگ که در یک قلمرو روحی بی حاصل سیر می کند را به خوبی باور پذیر سازد. چیزی که در کارهای پیشین این بازیگر به ندرت دیده شده است. اتفاقی که در دوره قبل یعنی «جشنوراه سی و نهم فجر» برای «رضا عطاران» در فیلم «روشن » ساخته «روح الله حجازی» رخ داده است، آنجا نیز مخاطب ناگهان با عطارانی مواجه می شود که به بلوغی تازه در بازیگری رسیده، چیزی که پیش از این از او دیده نشده بود. شاید قرار گرفتن او در حلقه کارهای طنزی که از قوام خوبی در کارگردانی برخوردار نبودند، فرصت بروز نقشی جدی را از او گرفته بود، اما سال گذشته به درستی شایسته گرفتن سیمرغ بازیگری شد.
امسال نیز «جواد عزتی » با چالش قرار گرفتن در برابر نقشی که سالها از او مسن تر است به تجربه ای تازه دست یافته و به خوبی در کشف جوهره نقش و ابلاغ آن به تماشاگر بر پرده ظاهر می شود، او با پیدا کردن رفتارهای فیزیکی و جسمانی مناسب نقش و گریم خوب این کاراگاه پلیس را به بیان بدنی مناسبی می رساند. نگاه کنید صحنه ای را که با انگشت اشاره همکارانش را بی دیالوگ در صحنه جرم یا محل کارش صدا می زند. شامه او در پی افشای بوهای نهانی است که می تواند زمینه ساز شکلگیری سرنخی برای ادامه ماجرا باشد، نگاه کنید به سکانس ابتدایی ورود او به صحنه جرم و بو کردن ادوکلن های روی میز که همین تکنیک را در سکانس اتاق کالبد شکافی با بو کشیدن و نزدیک شدن به جسد به خوبی برای باورپذیر کردن نقش از خود بروز می دهد.
گسست و شکست «مرد بازنده» در کنار خانواده ای از هم پاشیده است، همین عدم ارتباط شخصیت پدر و پسر در فیلم تعلیق خوبی به داستان داده. پسری که تی شرت «پینک فلوید» بر تن دارد و رویای ترک وطن و پدر را در سر دارد، آنها هیچ نقطه ی اشتراکی با هم ندارند اما تدریجا به تفاهم خوبی دست می یابند. سکانس دستگیری پسر در شمال و پیگیری پدر برای یافتن او و درگیری با عوامل و همکاران خودی در بازداشتگاه، یکی از صحنه های فراموش نشدنی فیلم «مرد بازنده» است که نقدی بر رفتار تند و خشنی دارد که گاه در کلانتری ها با بازداشت شدگان صورت می گیرد، اما فیلمنامه با رگبار اطلاعات و نیز کش آمدن داستانی که به راحتی بیست دقیقه ای اضافه دارد و همچنین پایانی باز و شخصیت سردرگمی که «بابک کربمی» آنرا بازی کرده، مثل همیشه کارهای مهدویان را با یک نارسایی مواجه می سازد و آن شتاب بی اندازه و عطش فراوان او در فیلمسازی است، بویژه تجربه های مختلفی که در ژانر سینمایی «مستند درام» و «سینمای جنگ» چون «ایستاده در غبار» و «درخت گردو » داشته و از سویی دیگر گرایش او به نوعی سینمای سیاسی چون «ماجرای نیمروز » و« رد خون» و همچنین ملودرام «لاتاری» با پایان باورناپذیر آن در امارات و ناگهان تجربه ژانر سینمای کمدی با فیلم «شیشلیک» و امسال نیز با فیلم «مرد بازنده» که عناصر ژانر سینمای پلیسی را با خود یدک می کشد مهدویان را نیز شبیه به کاراگاهی خصوصی کرده که در حال بو کشیدن ژانرها مختلف سینمایی در جهت شناخت بیشتر عناصر این هنر است تا بتواند سینما را در درون خود پیدا کند نه آنکه خود را درون هنر سینما، او از سال ۱۳۹۴ تا به امروز سالی یک فیلم بلند سینمایی در کارنامه دارد که نشاندهنده، اشتیاق بی اندازه اوست.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- فرصت از دست رفته/ نگاهی به فیلم «مغز استخوان»
- نشست خبری کنسرت نمایش سیصد / گزارش تصویری
- قهرمان تنهایی که دوربین رهایش نمیکند/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- یک آس و نیم/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- فروش میلیاردی فیلمها، در حالیکه هنوز هیچ کدام یک میلیون مخاطب نداشتهاند
- اکران سه فیلم تازه از ۷ اردیبهشت/ آیا تنور اکران گرم میشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- «لامینور»، «علفزار» و «مرد بازنده» به اکران میرسند؟/ مجوز سه فیلم اکران نوروز پشت سد نهادهای مختلف
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
آخرین ها
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان