روز دوم/ نگاهی به سه فیلم بی‌صدا حلزون، شنای پروانه و تومان

سینماسینما، ایلیا محمدی‌نیا

بهرنگ دزفولی زاده پیشتر در فیلم کوتاه “استون” نشان داد در انتخاب فیلمنامه. به عنوان مهم ترین متریال فیلمسازی دچار مشکلی بنیادین است. اتفاقی که دیگر بار در نخستبن ساخته سینمایی اش “بی صدا حلرون” به شدت به چشم می آید. مشکل عمده فیلم عامل انگیزشی کنش ها و واکنش های کاراکترهای فیلم است. تقریبا هیچ انگیزه قدرتمندی در پس اتفاقاتی که پیش برنده داستان هستند در فیلم به چشم نمی خورد.در واقع هیچکدام از کاراکترهای اصلی در سراسر فیلم به خوبی معرفی نشده و در حد تیپ باقی می مانند در نتیجه مخاطب نسبت به هیچ کدام حس همراهی و همذات پنداری ندارد.
از سوی دیگر، فیلمنامه چه در داستان اصلی و چه در خرده روایت های پیرامونی آن فاقد جذابیتی است که کنجکاوی و در نتیجه همراهی تماشاگر را به دنبال داشته باشد.
شاید جذابترین بخش فیلم بازی هانیه توسلی باشد که آن هم به جهت عدم حفظ و تداوم راکورد حسی بازی او در پلان های خرد شده بعضی سکانس ها توسط منشی صحنه لحظات و دقایقی از آن به هدر می رود.

“شنای پروانه” همان فیلمی بود که انتظارش می رفت

وقتی محمد کارت با فیلم کوتاه داستانی “بچه خور” در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافت در یادداشتی کوتاه بر فیلم نوشتم که کارت بیشتر از آنکه مستندساز خوبی باشد (چند فیلم مستند او به ویژه “آوانتاژ”جوایز بسیاری را نصیب او کرده بودند) یک فیلمساز آن هم از نوع داستانی آن است.حال او در نخستین ساخته سینمایی اش فیلم “شنای پروانه”نشان داد که اشراف کاملی بر ابزار داستانگویی در سینما را دارد.
مهمترین امتیاز فیلم اما فیلمنامه جذاب و روایت کم لکنت فیلمساز است که البته ناشی از پژوهش های کارت در فیلمهای مستند او و به ویژه فیلم های آوانتاژ و” خون مردگی” است. همین آشنایی است که باعث می شود که تماشاگر در بیشتر صحنه های فیلم با نگاه و جهانی که فیلمساز به تصویر می کشد همراهی کند.
طراحی صحنه و لباس در کنار کاراکترهای اصلی و فرعی فیلم که به ظاهر دور از ذهن می آیند. ولی تماشاگر با آنها و داستان فیلم احساس نزدیکی می کند از نقاط قوت شنای پروانه محسوب می شوند.

فیلم “تومان”در ستایش تخصص است!

فیلم “تومان” به کارگردانی مرتضی فرشباف اثری ملال آور و خسته کننده است. از همان دست فیلم هایی که قرار بود کارگردانش کلی حرف های مهم مهم بزند اما تماشاگر در انتهای فیلم می فهمد که آقا جان قمار بد است اگر قمار کردی و برنده شدی به همان قانع باش اگر باز موفق بودی فقط در همان رشته قمارت را ادامه بده و به یاد داشته باشد در این راه ممکن است اخلاق و رفاقت و عشق را از دست بدهی.اما اگر تخصصی ادامه بدهی ناامید نشو چون ممکن است ۱۳ میلیارد تومان برنده شوی.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 129898 و در روز دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت 02:20:36
2024 copyright.