سینماسینما، افسون جاوید
۱- درباره نویسندگان
نخستین مسئلهای که درباره فیلم «روز صفر» باید به آن توجه کرد قرار گرفتن بهرام توکلی در کنار سعید ملکان در قامت فیلمنامهنویس است. کارگردانی که با نگاهی به آثارش از جمله «پا برهنه در بهشت»، «اینجا بدون من» و یا حتی «نزدیکتر» میتوان فهمید در نگارش فیلمنامه بیشتر به فیلمهای فلسفی و روشنفکرانه گرایش دارد؛ فیلمهایی نزدیک به فیلمهای هنری اروپا و همین مسئله سبب شده تا بهرام توکلی و سعید ملکان آنطور که باید و شاید در نگارش فیلمنامهای که از همان ابتدا بنایش بر تعقیب و گریز گذاشته شده چندان موفق عمل نکنند چرا که فیلم قرار است با یک اکشن تمام عیارِ برگرفته از اکتهای پیچیدهی میدانی و اسپیشیال افکتهای بهروز، روایتگر یکی از مرموزترین عملیاتهای جاسوسی باشد و مخاطب را در سالن سینما میخکوب پرده کند.
۲- مرز باریک صعود و سقوط
«روز صفر» به عنوان اولین ساختهی ملکان، این بار در قامت کارگردان، که سالیان دراز نامش به عنوان گریمور زبانزد بود و بعدتر با تهیهی آثار سینمایی مهمی پررنگتر شد دارد روی مرز باریک صعود و سقوط گام بر میدارد. فیلم به یکی از ملهتبترین رخدادهای قرن گذشته یعنی عملیات و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی میپردازد سوژهای که به خودی خود پرکشش است و میتواند با فضاسازی و ایجاد تعلیق و سوسپانسهای مخاطب پسند خروجی موفقی داشته باشد اما در عین حال اندکی کم و زیاد شدن در پرداختها هم قادر است تا همین سوژه بکر را به کلی از بین برده و موجبات زمین خوردن فیلمساز را فراهم کند.
۳– برگ برندهای که از کف میرود
فیلم در روایت داستان آشکارا ضعیف عمل میکند. با آنکه از سکانسهای ابتدایی مخاطب با بمباران اطلاعاتی روبهرو میشود اما در چهل دقیقهی آغازین، فیلم تنها در عرض داستان پیش میرود و هر چه میگذرد قصه در بطن درام و حوادث به لکنت میافتد و در جا میزند. حال آنکه یک مخاطب معمولی سینما هم میتواند با یک نگاه ساده متوجه شود که اتفاقا فیلم یک نقطهی دراماتیک مهم و اثرگذار دارد و آن عملیات تروریستی سراسری است که کارگردان میتوانسته از آن به نفع قصه گوییاش استفاده کند اما متاسفانه در یک سوم پایانی فیلم پررنگ میشود و اساسا این برگ برنده از کف میرود.
۴- انتخاب ساعد سهیلی
پرسش دیگری که در این فیلم مطرح است در باب انتخاب ساعد سهیلی برای ایفای نقش عبدالمالک ریگیست. ساعد سهیلی هم از نظر فیزیکی و هم حتی ابهت شخصی، کمترین شباهت را به این تروریست دارد و حتی گریم هم نتوانسته او را به ریگی نزدیک کند و شاید ناخواسته ما را به قیاس آرمین رحیمیان با او میاندازد که در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار همین نقش را ایفا کرد. باید دید متر و ملاک ملکان برای انتخاب ساعد سهیلی چه بوده است.
به هر روی «روز صفر» بعد از حواشی که در جشنواره سال ۹۸ با آن رو به رو شد، من باب از بین رفتن تعدادی از راشهای فیلم به دست دستیار فیلمبردار که به کشوری دیگر پناهنده شده بود و حضور ناگهانی فراستی و البته تمجید او از فیلم، به اکران نوروز ۱۴۰۱ رسیده و باید دید مخاطبان دربارهی اولین ساختهی سعید ملکان چه نظری دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- «شهرک» برنده دو جایزه از مراکش شد
- جایزه بهترین فیلم فستیوال «ویتره» به «شهرک» رسید
- اولین تیزر فیلم سینمایی «شهرک» رونمایی شد/ فضایی عاشقانه و رازآلود
- آغاز اکران فیلم سینمایی «شهرک» از چهاردهم تیر
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- امیر جدیدی و فیروزه خسروانی عضو آکادمی اسکار شدند
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- نشست خبری کنسرت نمایش سیصد / گزارش تصویری
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- «بامداد خمار»؛ روایتی دراماتیک از تاریخ معاصر ایران
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «گردباد» روی صحنه کاخ هنر
- عروسکهای ترندِ «لابوبو» بزودی روی پرده سینما
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست





