سینماسینما، آرش عنایتی
«اگر دیری به مغاک خیره شوی آن مغاک هم در تو خیره خواهد شد» (نیچه)
اعدام(Kazn) نخستین فیلم بلند لادو کِواتانیا در حقیقت بر اساس ماجرایی واقعی ساخته شده که در واقع، رسوایی بزرگ پلیس و سیستم قضایی اتحاد جماهیر شوروی در دستگیری قاتلی سریالی به نام آندری چیکاتیلو است. قاتلی که در طی مدتی بیش از یک دهه، پنجاه و شش فقره از قتلهایش کشف شد و جایِ ضرباتِ کاردش را از فرق سر تا نوک انگشتان پای مقتولین میشد نظاره کرد. مقتولینی که مورد تجاوز قرار گرفته و جسدشان در گوشهای رها شده بود. برخی از اجساد آنقدر دیر کشف شدند که تنها استخوانی از آنها به جا مانده بود- از اتفاق نخستین قتلها- و برخی دیگر در زیر برف مدفون مانده بودند و سرمای استخوانسوز، گرمیبخشِ پروسهی تشخیص هویتشان شد. تشخیصی که کارد بر استخوان بازماندگان مینهاد و اعتراضهای عمومی را نسبت به عدم یافتن قاتل افزون میکرد.
در جامعهای که ردای حقیقت به هزاران دوز و کلک هربار به تیغ مصلحت دریده میشود تا به خیاطی سانسورچی از نو دوخت و دوز شود عاقبتاش جز این هم نمیتوانست باشد. ابتدا کتمان، سپس انکار و در انتها گرفتن اقرار اجباری! رویهای آشنا در هر حکومت توتالیتر، فیلم «اعدام» دقیقا همین مراحل را به تصویر میکشد و هرچند در ارتباط با قاتلی سریالی و فیلمی جنایی محسوب میشود لیکن به درستی در سطحی کلانتر، روند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را نمایان میکند.
داستان در یک بازهی زمانی ده ساله میگذرد -۱۹۸۱ تا ۱۹۹۱- (با فیلمبرداری خاص دنیس فِرستوف Denis Firstov
که بیتردید، نماهایِ فیلم «خانهای که جک ساخت» به کارگردانی لارنس فون تریر را در نظر داشته است)در طول فیلم مدام رفت و برگشتهایی میان گذشته و حال انجام میشود تا روندِ استحاله و سرانجامِ خیره ماندن در مغاک را شاهد باشیم این خیرگی و پیامد محتوماش با هنرمندی تمام به تصویر در آمدهاند. تیرگی حاکم بر اغلب نماها(حتی نماهای بیرونی) انتخاب تونالیته رنگهای متفاوت( برای تاکید بر تمایز زمان داستان و از آن مهمتر سیرِ تطور رنگهای زمینهی جامعه) مچهای گرافیکی؛ اتخاذِ روشِ یکسان در ترکیببندی و حرکت دوربین میانِ نماهای قاتل و پلیس، همچنین استفاده از اورلپ صوتی بر روی نماهای متوالی(برای نمونه، لغزاندن صدای خواهرِ ورا-ذکر جزئیات فیزیکی قاتل- بر روی نمای عیسی داویدُف جهت اشاره بر لغزش داویدُف) نه تنها تماشاگر را برای فهم زمان داستان یاری میرسانند که مبین مفهوم کلی فیلم(سقوط قهرمان و فروپاشی جامعه) نیز هستند. در شش بخش مجزا -به نامهای رئیس، انکار، خشم، چانهزنی پذیرفتن اعدام-
که بی شباهت به ساختار رمان جنایت و مکافات داستایوفسکی نیست و از طریق ارجاعات متعدد و متنوع به سریال و فیلمهایی نظیر شکارچیان ذهن، کارآگاهانحقیقی، زودیاک، خاطرات قتل، سکوتبرهها و … در دل آن ماجراهای دلهرهآور و خونین، لحظاتی دلنشین و تفکربرانگیز برای هر علاقهمندی به سینما مهیا شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ستاره»؛ آکواریوم
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- به وقت فرعون
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتها/ نگاهی به فیلم «در سایه»
- همسویی مدرنیته و سنت در جایگاه قدرت!/ نگاهی به فیلم «اتاق دبیران»
- این همانی سوژه و ابژه/ نگاهی به فیلم «چه کسی برایت آواز میخواند»
- خرافهزدایی علاءالدین!/ نگاهی به فیلم «سیدالمجهول»
- تا ابد، متهم!/ نگاهی به مستند «هارلان: زیر سایه زوس یهودی»
- قانون شفا!/ معرفی فیلم «مورفین»
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- بستن باب نسیان و گریز!/ نگاهی به مستند «ما اکنون نخواهیم مُرد»
- در کف شیر نری خونخوارهای/ غیر تسلیم و رضا کو چارهای/ نگاهی به مستند «بازدیدکنندهای از دنیای زندگان»
پربازدیدترین ها
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- پروانه ساخت سینمایی برای ۲ اثر صادر شد
- احتمال حضور فیلم جدید هراری در کن ۲۰۲۶/ «ناشناس» با امضای نویسنده برندهی اسکار میآید
آخرین ها
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- واکنشها به حمله اسراییل به کشور
- نماوا به شبکه نمایش خانگی بازگشت
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- احتمال حضور فیلم جدید هراری در کن ۲۰۲۶/ «ناشناس» با امضای نویسنده برندهی اسکار میآید
- نگاهی به فیلم «گناهکاران»/ رقص خون آشامها
- با اهدای پلنگ طلایی؛ الکساندر پین در جشنواره لوکارنو تجلیل میشود
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- عقب نشینی و عذرخواهی نماوا؛ «سووشون» تا تأیید قانونی پخش نخواهد شد
- فیلمنامهای که ساخته نشد/ همه چیز درباره «شب ضبط نشده»ی لینچ
- پروانه ساخت سینمایی برای ۲ اثر صادر شد
- هادی مرزبان «پریزاد» را به صحنه میآورد
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- «آداب شکار روباه» به تهیه کنندگی سجاد افشاریان روی صحنه میرود
- حضور فیلم کوتاه «گوسفند» در جشنوارههای ژاپنی و آمریکایی
- «کلنل، ققنوس و پر» روی پرده میروند
- در اولین حضور بینالمللی؛ «ژولیت و شاه» در جشنواره فانتزیا نمایش داده میشود
- تجلیل از بازیگر «سرگیجه»/ کیم نواک شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را دریافت میکند
- بازیگرانی که بدنشان را وقف سینما کردند/ سینما یا قربانگاه؟
- نخستین مسابقه تحلیل بنیادی نماد همراه اول به ایستگاه پایانی رسید
- جشنواره ایتالیایی به «رعنا» جایزه داد/ «آنارشی» در جشنواره فضای باز آلبانی
- با انتقاد برندگان از دولت ترامپ؛ بهترینهای برادوی معرفی شدند
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- بزرگداشت پدر گریم ایران در موزه سینما
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود
- درگذشت یکی از تاثیرگذارترین مترجمان ایران؛ بیژن اشتری دارفانی را وداع گفت
- فوت کارگردان و تهیهکننده پیشکسوت؛ امیر سمواتی درگذشت
- هفته فیلم روسیه در باغ کتاب تهران