سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
سینمای تجربی یا فیلم آوانگارد بسیاری از قواعد سنتی و عرفی سینما را زیر پا میگذارد.
سینماگر تجربی، آفریدن، نوآوری و ذهنیتگرایی را سرلوحه تفکراتاش قرار میدهد. چهارمین فیلم پژمان واثقی «سنگراه» رنگ پرده را در اکران خصوصی دید و بهزودی درگروه هنر و تجربه اکران خواهد شد.
خلاصه داستان: چهار نفر زن و مرد شبانه در جاده خاکی به مقصد استراحت گاهی در دل جنگل ناشناخته پیش میروند و ناگهان ماشینشان خراب میشود، ناچار با نور موبایلها به طرف نوری ضعیف به راه میافتند و در مسیر گم میشوند.
واثقی فیلمساز نوگرا و ساختارشکن که بعد از ساختن فیلمهای بلند: «ریشه»، «سیم آخر» و «مدار موازی» فیلم دیگری را با حال و هوای آثار قبلیاش ساخت؛ فیلمی با فضای فانتزی رویایی اپراگونه فلینی و با نگرش تلخ و تیره هستی شناسی بلاتار گونه، که مخاطب را گاهی سرمست از فضای خلق شده در یک ناکجاآباد ناامن متروکه میکند؛ فضایی که با حضور انسانهای بدوی که نیازهای اولیه زندگیشان هم با مشکل عدیده ای روبرو است. گاهی هم مسخ تصاویر نامتعارف و مرگ آگاهی و تلفیقشده و دچار گیجی و توام با خماری زایدالوصفی را برای مخاطب به ارمغان میآورد.
گمگشتگی وضعیت کنونی انسانهایی که در تکاپوی بین خیر وشر در رفت و آمد هستند.
عذاب، تنهایی و سرخوردگی انسان معاصر که در چنبره دیدگاه استعماری درونی و بیرونی باعث شده تا دچار سرگردانی بیپایانی شود.
فیلم «سنگراه» پراز نشانهها و نمادهای محسوس و نامحسوس، جلوهگری میکند.
فیلم با دنیای جدید تکنولوژی شروع و در دل سنت و واپسگرایی با چالش مرگآفرینی دست و پنجه نرم میکند.
موسیقی خیرهکننده و صداسازیهایی با عیار بالای هجده که تماشاگر را میخکوب میکند و در روند پیشبرد فیلم کمک شایانی است. بازیها باورپذیر، تدوین پیچیده و راهگشا و فیلمبرداری چرکآلود مطابق حس و حال اتمسفر فیلم.
ساخته اخیر پژمان واثقی، تماشاگران واقعی را به سر شوق آورده و کشمکش و تعلیق با فضاسازی «بوف کور» مانند، بارقههای استعداد درخشان را به اثبات میرساند.
اینگونه آثار نادر، بارقههای امید را بر تدوام سینمای اندیشهورز دو چندان میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تصویربرداری «مرا ببوس» به پایان رسید
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- «اپرای دنیا» به تدوین رسید
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- تکمیل شدن سهگانه ذبیحالله رحمانی/ «زنها فریاد میزنند» آماده شد
- محمد حمیدی مقدم: فعالیت «هنر و تجربه» در همه حوزهها گستردهتر میشود
- اعلام شیوهنامه حمایت مالی از مستندسازان/ «هنر و تجربه» تعطیل نمیشود
- فضای کافکاگونه/ کوتاه درباره «خائنکشی»
- طبیعت با جان/ نگاهی به فیلم «دِرب»
- آغاز اکران «مکالمات» در سینماهای «هنر و تجربه»
- اسحاق جهانگیری: «هنروتجربه» الگویی موفق از اعتماد به شایستگان حوزه هنر است
- کارگردان«ائو/خانه» مطرح کرد/ ضرورت بهتر دیده شدن فیلمهای هنر و تجربه/ «ائو» در شبکه نمایش خانگی
- این فیلمهای کوتاه را حتما ببینید/ نگاهی به فیلمهای کوتاه اکران هنر و تجربه
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بررسی فیلم «سامی» از منظر نویسنده عرب/ وفاداری به انسان
- «حمله به تایتان» بر صحنه جان میگیرد
- به کارگردانی مایکل مان؛ کریستین بیل، دیکاپریو را در «مخمصه ۲» همراهی میکند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- جواد طوسی : نقد، حافظه زنده یک ملت است
- «اورول، ۵=۲+۲»؛ بهترین پادزهر برای دو ساعت موعظه
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- «بامداد خمار»؛ روایتی دراماتیک از تاریخ معاصر ایران
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «گردباد» روی صحنه کاخ هنر
- عروسکهای ترندِ «لابوبو» بزودی روی پرده سینما
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی





