سینماسینما، نوید جعفری
پرسشگری قطعا خصلت جهان مدرن و نشانهای از مدنیت است، شک نکنید وقتی بخش فرهنگی و هنری هر جامعهای نسبت به هر موضوعی واکنشی نشان میدهد، ماهیت مهم آن را احساس کرده است و نمیتواند بیتفاوت از کنار آن بگذرد که اصولا داستان اصلی هنر همین پرسش و نهایت دغدغهای است که مولف و خالق اثر را به واکنش وادار میکند.
در این میان هر چه تراژدیها تلختر و ناگوارتر میشود نوع مواجهه و برخورد با آن متفاوت میشود و نمونه ملموسش را میتوانید در تراژدی تلخ قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر همسر فقید او مشاهده کنید.
برخورد جامعه نه در طیف هنرمند که حتی در طیف علاقهمند چیزی از جنس بهت و حیرت و در نهایت غم و سوگی عظیم بود.
غم و دردی که برای هر که او را بیشتر میشناخت بیشتر و به همین نسبت برای دیگران قطعا اندکتر میشد.
حالا باید پرسید بهروز افخمی در کدام دایره حضور دارد که پس از خاکسپاری این دو انسان شریف، پا به منزل آنها گذاشته و با کمال سرخوشی و لبخند از ساخت فیلم سخن میگوید؟
برای آنانی که با افخمی آشنایی دارند چندان این اتفاق عجیب و غریب نبود اما برای دیگرانی که با موج سواریهای برخی آشنا نیستند قطعا عجیب است که چگونه یک کارگردان میتواند در محل قتل دیگری حاضر شود و با لبخند از پروژهای که دارد حرف بزند بی آنکه حتی در ظاهر هم اندوهی داشته باشد.
شاید هم قصد دارد سه گانه اتفاقی را که با نام کارگردانان مطرح و نام آشنا گره خورده را تکمیل کند همان سه گانهای که با قرار دادن ناصر تقوایی در موقعیتی برزخی برای رفتن از پروژه کوچک جنگلی آغاز شد و بعد با نادیده گرفتن فضای فکری زندهیاد علی حاتمی باعث شد فیلم جهان پهلوان تختی او را نیمه کاره در دست بگیرد و بدل به فیلمی جنایی کند که خواست مولف اصلیاش نبود.
یا شبیه همان رفتاری که او را برای رسیدن به شهرت به سمت حزبی سوق میدهد تا وارد مجلس شود و بعد از سالها به همه آن شعارها پشت کند و به جبهه مقابل گریز بزند تا صاحب برنامهای شود که اگر فریدون جیرانی آن را معرفی نکرده بود قطعا همان تعداد بیننده را هم نداشت.
بعد در همان برنامه هفت که قرار بود به بررسی سینمای ایران بپردازد همسو با کارشناسان دستچین شدهاش، تیشه به ریشه سینمای مستقل بزند تا جایی که با ریزش مخاطبان علاقهمند سینما، هفت هم فراموش شود.
اظهارات ضد و نقیض او در طی این سالها حتی در خصوص کرونا همیشه جنجال برانگیز بود تا جایی که فراموش کنیم او خالق فیلم سینمایی عروس و شوکران بوده است.
با این پیشینه و اتفاقات به نظرم نباید چندان تعجب کرد از این ورود یکباره برای در تیتر قرار گرفتن، نباید بهت زده شد از آن لبخندها.
چندان نگران نتیجه هم نباید بود چرا که همانند انبوهی طرح و ایدههای هیجانی و فرصت طلبانه به نتیجه رسیدن این پروژهها در هالهای از ابهام خواهد بود و اصلا چه باک که سینمای ایران و علاقهمندانش آگاهتر از گذشته هستند.
تنها میتوان افسوس خورد به حال سینما و آدمهایش، برای دو هنرمندی که به قتل رسیدند و افسوسها خورد برای اینکه همچنان وجود عدهای در عدم وجود دیگران معنا پیدا میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
پربازدیدترین ها
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- همه چیز درباره امکان مینا به بهانه پخش از تلویزیون
- نگاهی به نمایش «رامسس دوم»/ شیطان یا فرشته؟
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
آخرین ها
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نمایش موزیکال «رابین هود» روی صحنه تالار وحدت
- جشنواره تورین با تمرکز بر فیلمسازان زن برگزار میشود
- برگزاری نخستین جلسه شورای داوری هنرهای نمایشی در انجمن صنفی تماشاخانههای ایران
- محمدعلی دشتی درگذشت
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- خوانشی روانکاوانه از جهانِ فیلم «استاکر» آندری تارکوفسکی
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- این فیلم هنوز برای اکران آماده نیست/ واکنش تهیهکننده «نیمشب» به حضور در جشنواره شهر
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- الهه نوبخت داور جشنواره بینالمللی فیلم رباط مراکش شد
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- کنسرت نمایش کورالاین / گزارش تصویری
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما





