سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
«جهان با من برقص» نخستین فیلم بلند سینمایی سروش صحت است که پیش تر تجربه ی ساخت چند سریال موفق را در تلویزیون داشته است.
فیلم او اثری حرفه ای، لطیف و در عین حال متفکرانه است با شخصیت هایی که به خوبی می شناسیمشان. «جهان با من برقص» فیلمی ست که با لحنی طنز به یکی از تلخ ترین حقیقت های زندگیِ بشر یعنی مرگ می پردازد. صحت، که خود فیلمنامه ی فیلمش را نوشته است، به درستی از نشانه ها و اسلوب های ژانری، در جهت دستیابی به واقعه ای مهلک استفاده می کند؛ واقعه ای که آدم های قصه با شوخی ها، نمک پرانی ها و بعضاً دعواها و بگومگوهایشان آن را به شدت باورپذیر و تلطیفشده می کنند. سروش صحت ضمن آن که می کوشد فضای کار خود را کاملاً رئالیستی از آب درآورد وجوه سوررئالی را نیز در بطن کارش قرار می دهد تا به موازات رخدادهای کاملاً واقع گرایانه ی داستان، بر بُعد ماورایی و غیرمادی آن نیز تسلط داشته باشد. موسیقی ذهنی جهان (با بازی خوب علی مصفا) و آن مینیبوس قرمز در حال گذر به ظرافت بر نشانه هایی دلالت می ورزند که فیلمساز از بیان مستقیم آن ها اجتناب کرده است؛ مفاهیمی که در لایه های زیرین متن کار قابل خوانش اند.
سروش صحت در «جهان با من برقص» ثابت می کند که مهارت بسیاری در روایت پردازی دارد و درام را بی نقص و بی سکته جلو می برد. او از هیچ یک از شخصیت هایش غافل نمی شود و به میزان مساوی به همه شان توجه نشان می دهد و روابطشان را با یکدیگر موشکافانه بررسی می کند و تفاوت «جهان …» با دیگر نمونه های مشابه آن شاید همین باشد که فیلمساز تمرکز خود را به صورت همه جانبه بر شخصیت اصلیِ درحال احتضارش نشانه نرفته و گاه با برجسته ساختن دیگر شخصیت های فیلم و ارجحیت یافتن آن ها بر شخصیت اصلی علاوه بر تکامل شخصیت اصلی به وسیله ی اطرافیانش، سایه ی سنگین مرگ بر کل فضای قصه را نیز کم رنگ و بی اهمیت می کند و بر لزوم جدی نگرفتن مرگ تأکید می ورزد.
«جهان با من برقص» حاصل مجموعه ی درستی از انتخاب هاست که به خلق فیلمی شسته رفته و قابل اعتنا منجر شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- رئیس سازمان صدا و سیما: چیزی به نام ممنوع الکاری در صدا و سیما وجود ندارد
- اعلام نامزدهای جشن کارگردانان در بخش «کارگردانان فیلم اولی»
- حمایت روزنامه اصولگرای رسالت از برنامه کتاب باز با اجرای سروش صحت
- وقتی سروش صحت روشنفکر میشود
- کتاب صوتی «یادت نرود که …» با صدای المیرا دهقانی منتشر شد
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- فیلمبرداری فیلم «احمد به تنهایی» به پایان رسید
- محمد نادری مهمان «دست در دست» میشود
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- بیژن بنفشهخواه: مردم حق دارند سریالهای کمدی خوب و جذاب ببینند
- «گیجگاه» در مرحله ضبط موسیقی
- بازی نوازنده
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد