سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
جداسازى دو بخش بین الملل و ملى جشنواره فیلم فجر از یکدیگر یکى از منطقى ترین و درست ترین تصمیمات بوده است. این که جشنواره بین المللى فیلم فجر بتواند به عنوان فستیوالى جهانى، با معیارها و چارچوبهاى یک فستیوال بین المللى برگزار شود قطعا با جداسازى آن از بخش داخلى میسر بود. الگوى برگزارى جشنواره جهانى فیلم فجر بى تردید استانداردهاى معمول جشنواره هاى بزرگ جهانى بوده است. برنامه کامل و پر و پیمان اکران فیلمها با تقسیم آنها در بخشهاى مختلف جشنواره و به عبارتى گروه بندى آنها از جمله همان استانداردهایى است که در بیشتر جشنواره هاى تراز اول جهان به چشم مى خورد. اختصاص دادن بخشى از جشنواره به کلاسیک هاى مرمت شده علاوه بر جذابیتى که براى مخاطب داخلى دارد مى تواند مورد توجه و استقبال میهمانان غیرایرانى نیز قرار گیرد.
از دیگر محاسن جداسازى بخش بین الملل از بخش داخلى جشنواره این است که گروه گسترده ترى از فیلمها امکان شرکت در آن را پیدا مى کنند. مخاطب ایرانى، هرقدر هم که سینمادوست باشد بعید است که مثلا سینماى روز کشورى چون صربستان را دنبال کند. براى ما، فیلم خارجى عموماً با تماشاى آثار روز هالیوود معنا مى شود و نهایتاً آثار مهم سینماى کشورهاى مهمتر غربى را هم شاید دنبال کنیم اما این جنبه از جشنواره جهانى فجر دست کم براى من جالب است که می توانم ناشناخته هایى از سینماى کشورهاى مهجورمانده را کشف کنم. بارها در همین جشنواره فیلمهاى قابل توجهى را از کشورهایى دیده ام که محال بود به صورت خودجوش سینماى آنها را دنبال کنم.
با همه این توضیحات، جشنواره جهانى فیلم فجر هنوز راه درازى در پیش دارد تا بتواند در کنار فستیوالهاى مهم و درجه یک جهانى جای گیرد. طبعاً دعوت از مهمانان مطرح بین المللى می تواند به جشنواره اعتبار بخشد. همچین ترکیب هیات ژورى در بخشهاى مختلف جشنواره به شدت حائز اهمیت است. اگر جشنواره جهانى فیلم فجر به جایگاهى دست یابد که فیلم هاى مهم و مطرح بین المللى خواستار شرکت در آن باشند و استانداردهاى برگزارى اش از تمام جنبه ها در سطحى قابل توجه قرار گیرد آن گاه میتواند جایگاه خود را در کنار جشنواره هاى مهم تر تثبیت کند.
این جشنواره خوشبختانه حرکت رو به جلویى داشته و هرسال شاهد رشدو ارتقاى سطح کیفى اش بوده ایم. به نظر مى رسد در صورتى که این روند ادامه پیدا کند جشنواره جهانى فیلم فجر نیز به مرور به جشنواره اى خوشنام و مطرح در سطح جهانى بدل گردد.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک کمدی سالم/ نگاهی به فیلم «جوجه تیغی»
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- کتاب صوتی «یادت نرود که …» با صدای المیرا دهقانی منتشر شد
- «سینماسینماست»/ نگاهی به فیلم «جهان با من برقص»؛ «ما با مرگ می رقصیم!»
- پسرها فریاد نمی زنند!/ نگاهی به فیلم «اتاق تاریک»
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش هفتم سعید هاشم زاده و یاسمن خلیلی فرد
- «سینماسینماست»/ از خیال تا واقعیت؛ نگاهی به فیلم «بهشت گمشده» به کارگردانی حمید سلیمیان
- «سینماسینماست»/ از آیزنشتاین تا سولنتسوا
- خانم فیلمساز مقابل دوربین/ درباره عکاسی مستند از زندگی نرگس آبیار
- یادداشت هفتگی «سینما سینماست»/ آشغالهای دوست داشتنی؛ گردهمایی موقعیتها
- مارموز،یک سرو گردن پایین تر از مارمولک ولی صریح تر از آن است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود