سینماسینما، معین محبعلیان
مواردی از جمله قاب بندی، روابط زمانی مکانی، برداشت های طولانی و مینیمالیسم ، زمان، قرینه های معنایی ، فلش بک ها ، روایت های غیرخطی و بازتاب از عناصر مهم چنین خط کشی محسوب می شوند. بازتاب خود انعکاسی یعنی چه؟ بهتر است بگوییم نگاه های در هم تنیده دوربین، فیلم ساز وبیننده . دوران گذران فیلم های سیاسی آنجلوپلوس میان ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ بیشتر بر محوریت بازسازی یا دوباره سازی لایه های موجود می پردازد. او بیشتر به دنبال بازنمایی احساسات و وقایع اجتماعی بوده و همچون سایر فیلم سازان مدرن اروپایی از به تصویر کشیدن صِرف وقایع امتناع ورزیده است. بهترین عنوانی که برای سینمای نئو مدرن پولوس می توان گذاشت بنا به استناد بر مقاله رابرت سینربرینک سینمای “شاعرانه اسطوره ای” است، سینمایی که تصاویر یابودهای تاریخی را به خود فرا می خواند ، سینمایی که پولوس را با میراث مارکسیستی برشتی از دوران مدرن سیاست زده تنها می گذارد، سینمایی که بخشی از سهم خود را در تجربه های فرهنگی و صحنه های تئاتری شخصیت های گریزان از مرز، هویت و کودکی خود می جوید. سینمایی که درخت عضو لاینفک اوست هزاران معنا را می تواند در خود بپروراند. فردریک جیمسون مننقد سینما در خصوص روایت در سینمای پولوس در وحدت فرم و محتوا از آرای لوکاس وهگل بهره می گیرد . همانطور که می دانیم پولوس پیش از فیلم سازی سه سال بعنوان منتقد برای روزنامه نوبت عصر ” تغییر دموکراسی” نقد می نوشته است بنابراین وقوع اتحادهای نظری و انتقادی در فیلم هایش چندان دور از ذهن نیست. او در فیلم هایش از دو لیمینال یا آستانه می گذرد. آستانه سنکوپ یا توقف و آستانه هندسه پرخط وخطوط. گذر از سینما به انسان گرایی و درک مفهوم زمان تصویر، بازسازی تصویر و بازسازی ناب با تکیه بر آرا ژیل دولوز امکان پذیر است. در فیلم سفر به سیزرا و شکارچی چنین انتقالی کاملن مشهود است. نکته حائز اهمیت در خصوص مرز میان تجربه گرایی و نئومدرنیسم در این سینما به بیان تاریخ در مقیاس کوچک برمی گردد ، تاریخی که مرکز زدوده شده و هدفش را بیشتر با مجاز می گوید نه روایت. هرچیزی در تاریخ روزی به اتمام رسیده است و پدیده ای که همیشه در این سینما جاودان است “هیچ چیز” است. یعنی هیچ چیز، هیچ گاه به پایان نمی رسد. در این اثنا است که ذهن ناخودآگاه متوجه تک درخت های شاهکار در سکانس های آنجلوپولوس می شود.
REFERENCES
Albero, P. (2000), Theo Angelopoulos. La mirada de Ulisse, Barcelona: Paidos
Peliculas.
Arecco, S. (1978), Thodoros Anghelopulos, Castoro Cinema 50, La Nuova Italia,
Firenze: La Nuova Italia.
Ciment, M. & Tierchant H. (eds)(1989), Theo Angelopoulos Paris: Edilig.
De Santi, G. (1979), Il cinema di Aghelopulos, Quaderni del Cinema, Pesaro:
Comune di Pesaro
Horton, A. (1997), The Films of Theo Angelopoulos: A Cinema of Contemplation,
Princeton: Princeton University Press.
Rollet, S. (2003), Voyage à Cythère. La poétique de la mémoire d’Angelopoulos.
Paris: L’Harmattan.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- با ۶ ماه تاخیر؛ فیلم زندگینامه «مایکل جکسون» اکتبر ۲۰۲۵ اکران میشود
- برای دومین سال متوالی؛ تجلیل از کولمن دومینگو در جشنواره پالم اسپرینگز
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند