سینماسینما، مرتضی رنجبران
سینمای ایران بهشت فیلمسازانی است که فیلم هایی برای نفروختن و دیده نشدن می سازند و مشخص نیست این افراد از چه طریقی بودجه ساخت فیلم های بعدی خود را فراهم می کنند.
در سینمای ایران تعداد زیادی از فیلمسازان هستند که سالیان متمادی فیلم هایی ساخته اند که دیده نشده و نمی شود و باز هم فیلم می سازند و بودجه بسیاری از تولیدات این افراد از طریق نهادهای مختلف از جمله بنیاد سینمایی فارابی تامین شده و می شود و همین افراد انگ ابتذال به سینما می زنند.
در مقابل این افراد، استعدادهای بسیاری وجود دارند که به رغم رزومه و کاربلدی و سواد سینمایی، فرصت تولید فیلم نخست خود را نمی یابند و تعداد کمی از این افراد همچون محمد کارت در تک فرصت خود، آثار درخورتوجهی همچون شنای پروانه را خلق می کنند.
در مقابل اما گروه دیگری فقط فیلم می سازند. گاه این فیلمسازی با فرار زیر چتر قشر خاصی بودن و گاه از طریق چیزهایی که هیچکس نمی داند چیست ادامه می یابد. همان چیزهایی که نه در قواعد اقتصادی می آید نه در قواعد مخاطب یابی و نه در جایگاه زیبایی شناسی سینمایی و نه ارزش ها و…
تا دلتان بخواهد سینمای ایران از این موارد عجیب دارد که یکی از مهمترین آنها مرتضی علی عباس میرزایی است. این مورد اما کمی با دیگر گروه ها متفاوت است و اظهار نظر وی درباره رسانه ای ها و منتقدان او را بر سر زبان خبرنگاران انداخت و ابدا فیلمسازی وی مورد بحث خبرنگاران نبوده و نیست.
عباس میرزایی با انزوا به سینما آمد. بعد خون خدا را ساخت و امروز هم بیرو را کارگردانی کرده است. دو فیلم اول وی اکران شده و در نمایش عمومی شکست را در آغوش کشیده اند و فیلم سوم هم به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در بهترین حالت یک اثر تلویزیونی است. سوال اصلی اینجاست چه فرمولی وجود دارد که در سینمای ایران عباس میرزایی ها می توانند به رغم اینکه فیلم هایشان را کسی نمی بیند فیلم بسازند؟ آیا این شایسته سالاری است؟ چگونه بودجه تولید فیلم هایی که در بهترین حالت تلویزیونی هستند تامین شده و به تولید می رسند و در آخر هم همین فیلمسازان پُز اپوزیسیون می گیرند؟
به نظر می رسد سینمای ایران در ریخت و پاش های خود باید کمی تجدید نظر کند. نهادهای حامی تولید فیلم باید به بودجه بیت المال توجه بیشتری داشته باشند و اگر قرار است فیلمی برای دیده نشدن و تنها برای گرفتن عکس یادگاری کارگردان با بیان سخنانی ناشایست درباره اهالی رسانه تولید شود بهتر است ساخته نشده و این بودجه خرج امور بهتری شود چراکه سینمای ایران اینروزها از فقدان بودجه رنج می برد و عباس میرزایی ها تنها مصرف کننده بودجه در این سینما محسوب خواهند شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- روزی روزگاری فارابی
- آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- حجتالاسلام عالی: اتفاق خوبی بود که نوشین معراجی، لجاجت به خرج نداد و عذرخواهی کرد
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
آخرین ها
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت
- معرفی آثار راهیافته به بخش اقلام تبلیغات سینما در جشنواره فیلم شهر
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- برادوی ماسک از چهرهها برداشت/ به خاطر هیو جکمن ماسک بزنید!
- گزارش تصویری/ آیین معارفه مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- چشم انداز به بیماری های نادر در رادیو
- همراهی پزشکان با سپهر دانش در رادیو
- فوت کارگردان پیشگام تئاتر/ پیتر بروک درگذشت
- مدیر شبکه نسیم در نشست خبری مطرح کرد؛ سروش صحت ممنوعالفعالیت نیست/ تذکر به خطاهای برنامهها در فضای مجازی
- معرفی مستندهای جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی
- سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد؛ اکران سه فیلم سینمایی جدید از چهارشنبه
- لیلی رشیدی با رضا کیانیان در «پدر» همبازی شد
- وزیر کشور در جریان نقش همراه اول در هوشمندسازی شبکه توزیع کالاهای اساسی قرار گرفت
- «دیو و دلبر» یک هفته تمدید شد