از امروز جشنواره سینماحقیقت آغاز میشود و میشود تعداد زیادی فیلم مستند را طی یکهفته در پردیس چارسو تماشا کرد. سینمای مستند امروز ایران در مرحله بالندگی است و میشود مدعی شد بسیار بیش از سینمای داستانی ما خود را پیدا کرده و پیش میرود.
ماهیت فیلم مستند و رودررویی مستقیم با واقعیت، این امکان را به این نوع سینما داده تا بسیار به حقیقت امروز ایران نزدیکتر باشد و بشود ایران امروز را روشنتر در آن دید. مستندهایی از وقایع و پدیدههای مهم و حتی ملتهب معاصر و یا تاریخی، مستندهایی از مسایل مهم روز کشور، مستندهای علمی و محیط زیستی، مستند پرترههایی از چهرههای مهم و موثر علمی، سیاسی، فرهنگی و ادبی و حتی ورزشی. تمام اینها و انواع دیگر مستند بی شک در میان عامه مردم علاقه مندان پرشماری دارد که در صورت فراهم شدن فضای مناسب عرضه، به تماشای فیلم خواهند نشست. سینمای مستند امروز آنقدر جذاب هست که بشود از آن تمام قد دفاع کرد و بی تردید پتانسیل جذب مخاطب انبوه را دارد.
البته حمایت از مستندساز در پرداختن به موضوعات ملتهب و چهرههای بحثبرانگیز، خودبخود جزیی از ماجراست و نه تنها جذابیت ذاتی برای مخاطب عام دارد بلکه کمک میکند سینمای مستند یکی وظایف ذاتی اش را که جستجو و ثبت آزادانه حقیقت است به انجام برساند.
شاید اگر عادت مستند دیدن در میان مردم بیشتر رواج داشته باشد، اکران عمومی این نوع سینما بسیار بیش از آنچه فکر میکنیم موفق باشد و عموم مردم را تحت تاثیر قرار دهد.
اکران و عرضه فیلم مستند همواره از مهمترین مشکلات پیش روی مستندسازان بوده است. سینماتکها و کانونهای فیلم و دانشگاهها بستری برای عرضه مستند هستند ولی اینها هم کافی به نظر نمیرسند. تاسیس گروه هنروتجربه البته فضایی فراختر در اختیار فیلمهای مستند قرار داده و روزنه امیدی را باز کرده است ولی همچنان سینمای مستند نیاز به هوایی تازهتر و شیوههایی نوین برای عرضه خود به مخاطب انبوه دارد.
اخیرا نمایش عمومی مستند “صفر تا سکو” که درباره زندگی سه خواهر ورزشکار است، توانسته تا حدی فیلم مستند را به فضای عمومی معرفی کند. تلاشی هم که در مسیر گستردهتر کردن فضای اطراف این فیلم میشود قابل توجه است. حضور هنرمندان و ورزشکاران مشهور و حتی اهل سیاست توانسته است توجه عمومی را تا حدی به این فیلم جلب کند. نکته مهم، همین جلب توجه عمومی است چون به محض آنکه فیلم دیده میشود، رضایت حاصل از تماشای آن را میشود در چهره تماشاگران احساس کرد. این فیلم، با توجه به درونمایه حماسی و هیجان انگیزش میتواند هرکسی را تحت تاثیر قرار دهد و هر سلیقهای را راضی کند. بخش دشوار ماجرا کشاندن تماشاگر به داخل سالنهای سینماست.
سینمای مستند بی شک این قابلیت را دارد که بیشتر مورد توجه عامه مردم قرار بگیرد و بی شک توان جلب رضایت آنها را هم دارد، فقط باید شکلهای گوناگون ارائه را برای این نوع سینما فراهم کرد و البته فرهنگ مستند بینی را هم به عناوین مختلف رواج داد.
تلویزیون در این میانه نقش مهمی دارد و میتواند علاوه بر عرضه مستند در مقیاسی وسیعتر، به فرهنگسازی و ترویج فرهنگ مستندبینی کمک کند.
سیستم عرضه نمایش خانگی هم بستر مناسبی برای بازکردن پای فیلم مستند به خانهها و خانوادهها و روی دستگاههای خانگی نمایش فیلم است. به هر روی، سینمای مستند به عنوان بخش مهمی از سینمای ایران نیازمند حمایت بیشتر لااقل در حوزه نمایش و اکران است. طبعا باید آنقدر از این سینما حمایت کرد تا راهش را به سوی مخاطب انبوهتر باز کند.
این یادداشت، یکشنبه ۱۹ آذر در روزنامه ایران به چاپ رسیده است

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد