سینماسینما، حسین سلطان محمدی
کرونا همچنان ما را به آشفتگی فرا می خواند، آشفتگی در اندیشه و در کارکرد. نمی دانیم با تغییرات پیاپی در ظهور و بروز این ویروس، باید چه رفتاری داشته باشیم تا اصل اساسی حیات را حفظ کنیم. مرتب در حال تهاجم به اندیشه و رفتار ماست و فرصت بازیابی را از انسان می گیرد. از شیوع فرد به فرد، به شیوع هوایی رسیده است و این یعنی اجتماع در فضای باز هم در مخاطره است، گویا از زندگی معمول باید به نوعی زندگی از نوع کندوهای زنبور عسل برسیم. خب، در این وضعیت متغیر، انسان امروز که مرتب از یکدیگر پرهیز داده می شود، باید چگونه زیست جسمی و زیست اندیشه ای خود را تداوم بخشد؟
ما در حوزه نیازهای اساسی، همچون تغذیه و پوشاک و …، نوعی تجربه را در این مدت درگیری با کرونا داشته ایم و از حالت دفاع، به نوعی تهاجم منعطف رسیده ایم. هنگامی که از حضور در مراکز توزیع مواد غذایی و مانند آن، توصیه به منع شدیم، بی درنگ ساختارهای توزیعی آنلاین تقویت شدند و با کاهش هزینه ها، همه نیازات انسانی را تامین کردند و تا اندازه بسیاری، بسته به همراهی ما و همراهی ابزاری، در همه ابعاد زندگی وارد شدند. انواع شبکه های توزیعی از نمونه های آشنایی چون دیجی کالا گرفته تا سایر برندها، توسعه یافتند و اصطلاحا، دنیای توزیع آنلاین را تقویت کردند. زیست از نوع «دهکده جهانی» مارشال مک لوهان، به صورتی دیگر متبلور شد و همه به نوعی یکسانی در مصرف نزدیک شدیم. در حوزه اندیشه ای هم، ما تجربه گسترده و قابل تقویت آموزش آنلاین مدارس (همانند شبکه شاد» و دانشگاه ها را به دست آوردیم که پیاپی در حال تقویت است. در حوزه تولیدات فرهنگی، نوعی از تولیدات با تایم کوتاه و آموزش های مجازی و محصولات حتی تفننی را با استفاده از شبکه هایی چون اینستاگرام و واتس اپ و تلگرام و … توزیع کردیم و در بعضی ساختارهای فرهنگی مانند سازمان فرهنگی هنری شهرداری، از نظر کمیت با ارقام بالایی از تلاش های خام و پخته، رو به رو شدیم. همه اینها نشان می دهد که نوعی تلاش رو به رشد در مقابله با شرایط عجیب حاصل از شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است. حتی در حوزه مسائل دینی، ما تحولاتی در مناسک و مراسم های دینی را شاهد بودیم؛ از رعایت فاصله حداقل یک متری در صفوف نماز جماعت تا تعطیلی حج واجب، و حتی رسیدن به این تصمیم که نماز عید قربان به جای فضای باز در اندک مساجد تعیین شده و زیر سقف برگزار شود (تصمیم اعلام شده در عربستان). به عبارتی، همه در حال تحول در اندیشه و رسیدن به نوعی پویایی هستند. در این شرایط، سینما و دنیای تصویر و سایر رسانه ها، چه باید بکنند؟ آیا همچنان در کشمکش منافع فردی و لحظه ای بمانند تا زیر ضربات مداوم کرونا، مضمحل شوند یا بنوعی خود را با ذات جمعی رسانه ای خود هماهنگ کنند؟
در روز ۲۴ تیر، نشستی آنلاین درباره وضعیت روزنامه ها در دوران کرونایی با حضور افرادی چون دکتر مجید رضائیان، دکتر قاضی زاده و دکتر نعمتی انارکی برگزار شد و در این نشست، یکی از نگرانی ها مربوط به انتشار روزنامه ها این بود که با منع مردم و پرهیز دادن آنها از ورود به اجتماع، کمتر کسی برای خریدن روزنامه به کیوسک ها می آید و بتدریج در ادامه عقب نشینی رسانه های چاپی در برابر رسانه های مجازی، این وضعیت هم بنوعی این عقب نشینی را سرعت بخشیده است – شبیه وضعیتی که درباره سالن های سینما مطرح است. اگر ممنوعیت ها مرتب تکرار شود، کسی به سینماها نخواهد آمد یا نباید بیاید. خب، چرا تجربه توسعه نظام توزیع آنلاین در اینجا تکرار نمی شود یا همانند توزیع دیجی کالایی (آوردن این اسم نه برای تبلیغ که صرفا به جهت آشنایی خوانندگان با کارکرد این نوع ساختارهاست)، محصول به مخاطب یا مشتری رسانده نشود؟ درست است که این روش، بظاهر ساختارهای فیزیکی سالن های سینما را نادیده می انگارد، اما در ماهیت و ذاتش، اگر به عنوان بخشی از سینمای جمعی به یکدیگر بیندیشیم، می توانیم در کنار هم، خود و مخاطب را در دایره محصول تصویری حفظ کنیم و زیان در بخشی از این ساختار ارگانیک را با سود در بخشی دیگر، جبران کنیم. در این زمینه بد نیست به کشمکش اخیر درباره صدور مجوز تولید سریال شبکه خانگی از سوی سازمان سینمایی یا صداوسیما بپردازیم. نکته ای که البته هنوز قطعی و اجرایی نشده است.
شبکه نمایش خانگی از بدو پیدایش، با مجوز سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال و مؤسسه رسانه های تصویری برایش ایجاد شد. این ساختار با ظهور امثال VOD، مدعیانی با مستمسک قانونی همچون صداوسیما، پیدا کرد. اصل این مبحث را باید در مراجع قانونی حل کرد. اما در چرایی این بحث، بظاهر به مواردی ساده خواهیم رسید. سریال، اصولا برای پخش در قاب تلویزیون است. نمایش خانگی هم اصولا با دستگاهی به نام تلویزیون انجام می شود. دو عنوان تلویزیون در این دو جمله است. اما بخش تولید فیلم سینمایی برای پخش در شبکه نمایش خانگی، به علت وجود واژه سینما، برای سازمان سینمایی، ماندگار خواهد بود، علی الظاهر. حالا در این وضعیت که تماشاگر از حرکت در جامعه و رسیدن به سالن سینما پرهیز داده می شود، چرا فیلم سینمایی به به تماشاگر رسانده نشود. ما که تمام آثار نمایشی مان، تولید داخل است، چرا اکران آنلاین را تقویت نکنیم؟ چرا از تقابل با اکران آنلاین دست بر نمی داریم؟ این تجربه بازگشایی اخیر که با وجود همه گونه تبلیغ و بزرگنمایی، به شکست انجامید و مخالفان اکران شدن فیلم های اکران آنلاینی مانند «خروج»، که با فیلم خودشان بر پرده آمدند ولی با دستاویزی چون توجه به سلامت مردم خیلی زود از اکران عقب نشینی کردند، نشان داد که ما در حوزه مقابله با شرایط کرونایی، باید منعطف عمل کنیم. در زمینه سریال شبکه نمایش خانگی هم اگر تصمیم نهایی آن شد که مورد بحث است، نباید نگران بود. چون در خود تلویزیون هم به علت نیاز مصرفی بالا، خیلی قواعد سختی وجود ندارد و می توان برای هر اثر نمایشی تلویزیون هم، «ان قلت» آورد. یعنی در صدور مجوز، فکر نکنید همه مجبور خواهند شد هزاردستان یا «امام علی(ع)» بسازند. نخیر، همین آثار فعلی اخیر مانند «آخر خط» هم دست کمی از سریال های مورد اعتراض شبکه نمایش خانگی ندارد. بنابراین، نگرانی نباید داشت. و تهیه کنندگان در سینمای ایران که عمده آنها در سالهای اخیر، سالن دار یا مدیر سالن هم شده اند، می توانند ابتدا با تقویت اکران آنلاین و سهولت بیشتر در دسترسی به آن برای همه مخاطبان و ارائه آثار جدید، حتی ارائه «شنای پروانه» ها، این نظام را تقویت کنند و اگر به منافع بیشتر می اندیشند، مانند ایجاد انواع سامانه های فروش بلیت سینما علاوه بر سینماتیکت مرسوم، به ایجاد سامانه های نمایش آنلاین دیگری پرداخته یا با همین سامانه های موجود به کار پردازند و محصول را به مخاطب برسانند، تا اگر در روزی توانستیم به شرایط جدید برسیم، مخاطب با سینما فاصله نگرفته باشد. این هم نوعی پیشنهاد است که می تواند مورد بررسی قرار گیرد. اما فراموش نکنیم که مانند روزنامه ها که در دوران کرونایی، شرایط عقب نشینی در برابر رسانه های مجازی را با تعطیلی بعضا پاسخ دادند و به روزنامه نگاری آنلاین توجه جدی نکردند؛ اینجا هم سینما با تعطیلی سالن هایش به صورت منقطع، در لاک خود فرو نرود و به دور خود پیله نکشد و با پرواز «پروانه» وار، به منازل تماشاگران سرک کشیده و رنگ های مختلف و متنوع داستان های خود را به نمایش گذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- «جوجه تیغی» آنلاین اکران میشود
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- ۴۰ هزار نفر مخاطب اکران آنلاین نوروزی مستندها/ «دبستان پارسی» اول شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- اتابک پورنادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی شد
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- فرصت بهرهمندی از ۱۰ گیگابایت اینترنت هدیه برای مشترکان غیرفعال همراه اول
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره قزاقستان
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- معرفی مدیرعامل همراه اول بهعنوان کارفرمای سلامتمحور ملی سال ۱۴۰۳
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- ۶فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نقدی بر «سندروم تابستان بیپایان»؛ یک اتهام تکاندهنده، تعطیلات خانوادگی را برهم میزند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از نگاه مجله آتلانتیک؛ یک سال دیگر از بحران وجودی برای هالیوود و سالی عالی برای سینما
- یک نامزدی برای «دانه انجیر معابد»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۵ معرفی شدند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- «گربه» و «ابط الجوزا» روی صحنه میروند
- «آنورا» برگزیده منتقدان لسآنجلس شد