سینماسینما، محمد تقیزاده
به نظر می رسد نرگس آبیار در فیلم آخرش بیش از هرچیز متاثر از اپیدمی سال های اخیر سینمای ایران موسوم به ژانر نکبت و بیچارگی و بدبختی فیلم هایی چون ابد و یک روز و لات بازی فیلم هایی چون شنای پروانه و مغزهای کوچک زنگ زده بوده و او را به شدت تحت تاثیر قرار داده تا با افزودن چاشنی های سینمای خودش از قبیل جزئیات قصه گویی و زنانگی و حتی فمینیسم، فیلم دیگری را در ژانر نکبت رقم زند.
ابلق از تمهیدات بصری خوبی برخوردار است و بازی هوتن شکیبا نیز مثل همیشه مجذوب کننده و از نقاط قوت فیلم است اما نقاط ضعف فیلم آنقدر زیاد است که آبیار را در مسیر عقبگرد کارنامه فیلم سازی اش قرار داده است.
شخصیت پردازی؛ برخلاف فیلم های مثل شیار ۱۴۳ و نفس، شخصیت پردازی ابلق بسیار ضعیف و باورناپذیر از آب درآمده چرا که کاراکترها به مثابه ربات هایی تنها عوامل فیلمساز را اجرا و فیلمساز کمترین ارزشی برای باورپذیری نقش ها و انگیزه بخشی کاراکترها قایل نبوده است: راحله با بازی شاکردوست در تمام طول فیلم با شمایل زن سر به زیر نجیب جلو می رود، علی با بازی شکیبا تنها با فریاد و تیپ لاتی ظاهر می شود و اندک توضیح درباره شخصیت وی داده نمی شود و تنها شمایل کلیشه ای در فیلم از این زوج اصلی فیلم ارائه می شود. جلال با بازی بهرام رادان با نقش آفرینی ضعیفش وصله نچسب فیلم است، مهران احمدی کارکردی جز کمک به پایان بندی فیلم ندارد، گیتی معینی، گلاره عباسی و … تنها شمایل و کلیشه هایی برای توجیه اتفاقات فیلم هستند که به راحتی و با تمهیدات دیگر قابل حذف از فیلم هستند. آبیار آنقدر فضای فیلم را شلوغ کرده که در نهایت نمی تواند فیلم را جمع بندی کند و سرنوشت بسیاری از شخصیت ها و نقش ها در داستان ابتر می ماند.
داستان؛ فیلم خیلی دیر شروع می شود و خیلی زود به اتمام می رسد. بیش از یک ساعت فیلم صرف مقدمه چینی و فضاسازی و توضیح روابط و محله و اشخاص می شود و زمانی این داستان مطول با تماشاگر به اتمام می رسد که تازه گره اصلی فیلم گشوده می شود اما خیلی زود دادگاه میان متهم و شاکی برگزار می شود و بیانیه های زنانه، مصلحت اندیشانه فیلم درباره مهجوریت، مظلومیت و بی گناهی زنان صادر می شود و بالاخره فیلم با برگشتن زندگی به روال عادی و صحنه استعاری زیست موش های موذی به پایان می رسد.
برای نمونه سکانس طولانی کفتربازی با آنهمه کشمکش تنها کارکرد خلوت بودن خانه برای نزدیک شدن جلال و راحله را ممکن می سازد و عملا کارکرد دراماتیک دیگری ندارد. از سوی دیگر جلسه دادگاه علنی وسط کوچه، صحنه رگ زنی و ضجه و بی پناهی راحله آنقدر زجر آور و شکننده از آب درآمده که بعید است تماشاگران با این صحنه های آزاردهنده، احساسی و فریادها و عربده های شخصیت ها ارتباط خوبی برقرار کنند.
نتیجه آنکه همچنان نفس منهای پایان بندی آخرش، بهترین فیلم آبیار است و تلاش این کارگردان مستعد برای ساخت فیلم های پرهیاهو و البته پرمحتوا(بخوانید محتوازده) همچون شبی که ماه کامل شد و ابلق توفیری در کارنامه فیلمساز محسوب نشده و به نظر می رسد نرگس آبیار در این دو فیلم تمام انرژی خود را صرف کارگردانی صحنه های شلوغ و اکشن و هدایت بازیگران زیاد کرده و از اصل قصه و فیلمنامه اش غافل شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
- «ملاقات خصوصی» به سینماها میآید
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
آخرین ها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- فوت مستندساز و همسر فرانسیس فورد کاپولا/ النور کاپولا درگذشت