سینماسینما، امیرعلی نصیری
مستند «به ماه»* ساخته تادها سالیوان؛ به نمایش درآمده در جشنواره سینماحقیقت
این فیلم یک قصیده سینمایی زیبا و شاعرانه برای ماه است. در این فیلم از ۱۳۰ سکانس از تاریخ سینما و تصاویر اختصاصی فیلمبرداری شده، شعری بصری و بینظیر ساخته شده است. ماه از کلمه لونا (الهه ماه) گرفته شده که به معنای دیوانگی است؛ چون میگویند هر کس که ماه بنگرد، دیوانه (لوناتیک) میشود. این مستند شاعرانه، محصول آرته و برنده جایزه منتقدان از جشنواره فیلم دوبلین است.
تصاویری که در به ماه شاهدشان هستیم، دو دسته هستند: یا ماه در قاب وجود دارد یا درباره ماه صحبت میشود. فیلم توانسته به طرز عیجیبی (به ویژه با استفاده از موسیقی اورجینالی که برایش ساخته شده و پل صوتی) وحدت داستانی ایجاد کند و بیینده تصور نمیکند که شاهد تصاویری نامربوط به هم است. این مسأله از آن لحاظ اهمیت دارد که جنس تصاویر، رنگ، فرمت و حتی زبانی که در آن صحبت می شود، متفاوت است؛ ولی ابداً حس چندپارگی به دست نمیدهند.
یکی از زیباترین نماها برای من در این فیلم تصاویری از گاو (داریوش مهرجویی، ۱۳۴۸) است که زندهیاد عزتالله انتظامی در آن میگوید: «وقتی ماه دراومد، برای گاو آب میبرم… هر وقت گاو من تشنهاش بشه، ماه هم درمیاد.» به ماه، به آرامی و در میان ایدههایی که مردم در طول اعصار از ماه بیرون کشیدهاند، بیننده خود را به یک پیادهروی شبانه غافلگیرکننده در آسمان شب میبرد؛ رویاهایی از جنس گریختن، بهشت، بهدست آوردن و اشتیاق.
*«به سلامتی ماه» هم پیشنهاد میشود

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- از مرگ دلخراش مهسا خشمگینم/ یادداشت داریوش مهرجویی
- نسخه ویژه نابینایان «مهمان مامان» با صدای فریبا کامران منتشر میشود
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ با فیلم سینمایی «گاو» افتتاح میشود
- واقعا فکر می کنم زن ها استثمار می شوند/ گفت و گو با داریوش مهرجویی به بهانه اکران «لامینور»
- «لامینور» در نوبت اکران عید فطر
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- توضیحات داریوش مهرجویی دربارهی ویدیوی دوم و ماجراهای نمایش فیلم «لامینور»
- بازی مار و پلّه با اَشباح محترم
- پروانه نمایش فیلم «لامینور» با پذیرش اصلاحات تمدید شد
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- بازبینی فیلمهای مجوزدار را متوقف کنید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- چهار جایزه برای ایرانیها از تیرانا
- جشنواره سنسباستین ۲۰۲۳ به پایان رسید/ معرفی برندگان و اهدای جوایز
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- «قلب تپنده خاورمیانه» آماده نمایش شد
- اجرای گروه موسیقی خاطره سازها در تالار وحدت
- محمدرسول صادقی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران شد
- افتتاح مدرسه هفت کلاسه «راه ایمان» شادگان با حمایت همراه اول
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- هری پاتر و یاران در سوگ پروفسور دامبلدور/ مایکل گمبون درگذشت
- جایزه جشنواره جاده ابریشم چین برای نرگس محمدی
- تغییر برنامه مستندات یکشنبه؛ «کیهان حشرات» نمایش داده میشود
- فوت بازیگر فیلمهای کیمیایی و مهرجویی؛ امراله صابری درگذشت
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو