سینماسینما، محمد تاجیک
به عنوان کسی که حدود بیست سال است خبرنگار سینمایی ام دیگر خیلی چیزها برایم عادی شده است؛ مثلا اینکه گزارش، خبر و گفتگویی اختصاصیای که تهیه کردهام توسط رسانه های دیگر بدون درج منبع اصلی آن، منتشر میشود.
از اوائل دهه هشتاد که به عنوان خبرنگار در خبرگزاری ایسنا فعالیت داشتم با بحرانی به عنوان منبع نزدن مواجه بودیم؛ مثلا ما در خبرگزاری ایسنا برای اینکه در رسانه های دیگر ، منبع خبر را حذف نکنند بارها در جاهای مختلف مصاحبه منبع را می زدیم تا احتمال اینکه منبع را حذف کنند کمتر شود.
در این سالها، آنقدر گزارشها و گفتگوها و خبرهایم در رسانه های مختلف به شکل عجیب و غریبی بدون منبع کار شده که حد و حساب ندارد.
اما در این چند ساله با رصد فراوان اخبار به این نتیجه رسیدم که این قضیه حادتر و شدیدتر شده است. شهوت عجیبی برای نزدن منابع اخبار و به اصطلاح از آن خود کردن اخبار در بین خیلی از رسانه ها به وجود آمده که حد و حساب ندارد. حتی در گذشته هم چنین وضعیتی وجود نداشت.
مصاحبه ای که آقای کیانیان به شکل اختصاصی با سایت سینماسینما انجام داده و به شکل گسترده ای در سایتها و کانالها بازتاب یافته، به شکل عجیب و غریب و باور نکردنی در برخی سایتها و کانالها با حذف عجیب منبع اصلی مصاحبه یعنی سینماسینما منتشر شده است.
جالب است برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده برخی رسانه ها، آرم سایت سینماسینما بر روی فیلم مصاحبه با آقای کیانیان حک شده است. تعدادی از رسانه ها به شکل عجیب و باورنکردنی اقدام به حذف آرم سایت سینماسینما کرده اند که آدم را یاد سانسورهای تلویزیون می اندازد. در برخی رسانه ها برای اینکه منبع اصلی خبر دیده نشود، آنقدر کیفیت فیلم را پایین آورده اند که فاجعه شده است!
قبلا اگر مثلا خبر اختصاصی ایسنا را با حذف کردن کلمه ایسنا، بدون منبع منتشر می کردند الان برای حذف منبع حاضرند کیفیت یک مصاحبه تصویری آنقدر پایین بیاید که تبدیل به یک فاجعه شود.
در عرف رسانه ای، منبع اصلی یک خبر را نزدن یک دزدی آشکار محسوب می شود و هیچ فرقی با دزدی و سرقت ندارد و عملا به یغما بردن زحمات یک خبرنگار و روزنامه نگار محسوب می شود.
متاسفانه خیلی از رسانه هایی که اخبار بدون منبع می زنند خیلی ادعای زیادی درباره حرفه ای بودن دارند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- دیوار کوتاه رضا کیانیان در ماجرای فوت ناصر طهماسب
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- رضا کیانیان در زادروز خود با موزه سینما مطرح کرد؛ آغوشم برای همکاری با جوانان همیشه باز است
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- تاسف رضا کیانیان از کمرنگ شدن علوم انسانی در ایران
- رضا کیانیان: نغمه ثمینی دشمن نیست!/ انتقاد از ممنوع از کار شدن برخی از هنرمندان در نشست خبری تئاتر «پدر»
- در مراسم سالگرد حمیدرضا صدر مطرح شد؛ مردی که با مرگش سرطان را شکست داد/ ۳۶۵ روز در فراق «صدر»
- رضا کیانیان: چرا نمیتوانیم در سینماهای جهان فیلمهایمان را نشان دهیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
آخرین ها
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز