سینماسینما، حمید عبدالحسینی
فیلم محمد کارت یکی از با اهمیت ترین فیلم های اول سینمای ایران در دهه اخیر محسوب می شود و این اهمیت را نه فقط از حیث جنبه های فنی و هنری که چه بسا از منظر تماتیک و انتخاب سوژه و در شکلی فراتر نوع پرداخت به آن داراست.
شنای پروانه با نگاهی واقع گرایانه به یک طبقه کمتر دیده شده در بستر اجتماع شهری و ارائه تصویری مستند از جعرافیای زیست شهری این قشر و تلفیق موثر با مولفه های درام و پردازش یک قصه با ریتم و اوج و فرودهای مناسب و در آخر خلق یک قهرمان که در صدد انتقام برمی آید؛ فیلمی حائز اهمیت است.
پرواضح است که فیلمساز شناخت خوبی از آدمهای فیلمش دارد و دغدغه مندانه به سراغ ساخت چنین موضوعی رفته است؛ نکته ای که در میان فیلم های مستند کارت سابقه داشته و امتداد همان نگاه به تولید چنین اثری نیز منجر شده است.
شنای پروانه دستاوردهای باارزشی نیز در زمینه هنری و زیبایی شناسانه به همراه دارد که از آن جمله می توان به بدعت های مثال زدنی در انتخاب بازیگران، فیلمبرداری، تدوین و چهره پردازی اشاره کرد که کلیتی منسجم از ساختار بصری و سینمایی را شامل شده است.
فیلم محمد کارت علیرغم اقبال در جشنواره ۳۸ فیلم فجر با بدشانسی هایی در اکران مواجه شد؛ فیلمی که به زعم کارشناسان می توانست به رکوردهای جالب توجهی در اکران دست یابد اما کرونا مانع از آن شد. فیلمی که علیرغم برخی کاستی های مقطعی به ویژه در پاره ای فصل های فیلمنامه، یکی از آثار جسور موج نوی فیلمسازان تازه نفس سینمای ایران محسوب می شود.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- روزی روزگاری جشنواره/ «لبخندهای جامانده فجر»/ گزارش تصویری
- داوران بخش مستند و فیلم کوتاه سیو نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- مجید مجیدی، جواد عزتی و شمیلا شیرزاد در جشنواره ونیز / گزارش تصویری
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
- گنده لات درون/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- پاسخ دبیر شورای صنفی نمایش به انصراف سازندگان «شنای پروانه» از ادامه اکران
- اکران «شنای پروانه» از ۲۵ تیر متوقف میشود
- باورپذیر و متقاعدکننده/ نگاهی به بازیهای اثرگذار فیلم «شنای پروانه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برشهای کوتاه/ ویم وندرس از کارگردانی میگوید
- نجاریان: پخش «جشن سربرون» نیمه دوم سال ۱۴۰۰/ استفاده از برف مصنوعی
- احترام برومند: تعیین حریم، عملیترین راه برای امن کردن فضای اطراف تئاتر شهر است
- ادامه حاشیههای یک واکسن/ بنیامین بهادری ارتباط صحبتهایش با شهاب حسینی را رد کرد
- حمیدرضا آذرنگ بازیگر «مستوران» شد
- نکوداشت «علی انصاریان» در یک جشنواره سینمایی
- فصل هفتم «خندوانه» ساخته میشود
- سلبریتیها با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال مشمول مالیات میشوند
- «کوچه ژاپنیها» به نیمه رسید
- ژرار دوپاردیو به تجاوز متهم شد
- دبیر جشنواره هاتداکس مهمان نردبان شد
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- «سرزمین آوارگان» در چین اکران میشود
- پوران درخشنده: تولید «هیس پسرها گریه نمیکنند» باز هم به تعویق افتاد
- مدیرعامل فیلیمو درباره افزایش قیمت اشتراک ماهانه این وی او دی مطرح کرد/ پول اشتراک خرج تولید میشود
- نشست خبری جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک / گزارش تصویری
- فیلم کوتاه «شب گذشته، مافیا» روی میز تدوین
- رضا عطاران سریال طنز میسازد
- کارِ سخت یک کارگردان خوش فکر
- انیمیشن «گتسبی بزرگ» ساخته میشود
- ساترا تکذیب کرد
- رشک برانگیز و محبوب/ به مناسبت سالگرد درگذشت زاون قوکاسیان
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- بازگشایی سینماهای شهر نیویورک
- بازگشت «کرودز» به صدر جدول باکس آفیس/ سقوط «زن شگفت انگیز ۲» در گیشه
- سکانس طلایی/ ۸ زن
- حکایت مرد دانا
- ۱۰ اسفند، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه پژوهش سال سینمایی
- حمله وودی آلن به یک مستند
- «اورکا» در موسسه فیلم دوحه پذیرفته شد