سینماسینما، افسون جاوید
شاید بتوان گفت «ملاقات خصوصی» یکی از کماقبالترینترین فیلمهای دههی اخیر سینمای ایران به حساب میآید. فیلمی که تلاش کرد تا «عشق» را بر بستری از موضوعات اجتماعی روایت کند.
«ملاقات خصوصی» در جشنوارهی چهلم فجر علی رغم آنکه به نسبت سایر فیلمهای جشنواره موفق شد تا تعداد بیشتری از منتقدان و همچنین مخاطبان عام سینما را با خود همراه کند اما ضربهی اول را همان ابتدا خورد و گرفتار عاقبتی شد که بسیاری دیگر از فیلمها نیز در طی این سالها با آن مواجه شدهاند؛ مثالِ آنچه که برای «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان اتفاق افتاد و داستانِ پشت پردهها و سیاسی بودن زبانِ فیلم باعث شد تا از تمامی بخشهای جشنواره کنار گذاشته شود و به گفتهی نوید محمدزاده «کت و شلوار او اتو کرده بر جالباسی بماند» و سیمرغِ بهترین بازیگر نقش اول مرد روی شانههایش ننشیند.
این بار هم «ملاقات خصوصی» گرفتار این کنارْ گذاشته شدن شد و فیلم با آنکه نظر اغلب تماشاگران را به خود جلب کرده بود در میدان رقابتی جشنواره ناکام ماند و کنار گذاشته شد.
از سوی دیگر از اکران نوروز و اکران عید فطر هم جا ماند و حالا در شرایط متفاوتی که سینماها رونق همیشگی را ندارند و فیلم شانس تبلیغات رسانهای گسترده را نیز از دست داده، اکران شده و شاید به همین علت نوشتن از آن واجب است.
«ملاقات خصوصی» نشان داد که در بحبوحهی سالهایی که رغبت و میل تهیه کنندگان به تهیهی فیلمهاییست که بر بستری از آسیبهای اجتماعی و زندگی و روابط میان طبقات زیرین اجتماع شکل میگیرد، هنوز هم درونمایههای عاشقانه کارکرد خاص خودش را دارد و قادر است تا قریب به ۱۰۰ دقیقه مخاطب را با فیلم همراه کند.
امید شمس در این فیلم روایتگرِ داستانِ زندگی خانوادهایست که متعلق به طبقات پایین اجتماع و ساکن در محلهای ملتهباند و در همسایگی افرادی بزهکار و شرور زیست میکنند. روایت عاشقانهی فیلم هم در همین منطقه شکل میگیرد. «ایمان» برادر «پروانه» دخترِ عطار فیلم، که زمانی در مسابقات مردان آهنین برای خودش اسم و رسمی به پا کرده حالا بخاطر بدهی به یک قهرمانِ فراری تبدیل شده و پدرشان هم در زندان است.
قصهی اصلی فیلم در دو لوکیشن «زندان» و «محلات جنوب شهر» تهران شکل میگیرد در حالیکه برخلاف سایر فیلمها نه زندانش ملتهب است و آزاردهنده و نه البته محلات جنوب شهرش بیهویت.
درام، بیهیچ وقت تلف کردنی درست بعد از شکلگیری ماجرای عاشقانه، آغاز میشود و با توزیع نرم نرم اطلاعات داستان را گسترش داده و تورِ روایت عاشقانهاش را پهن میکند. این توزیع قطره چکانی اطلاعات و تعلیقهای به موقع، موجب درگیر شدن مخاطب با شخصیتها و پیگیری داستان میشود اگرچه شاید به همین علت ۲۰ دقیقهی ابتدایی فیلم و همینطور پایان آن، کمی طولانی و کش دار بنظر بیاید.
با این حال «ملاقات خصوصی» فیلمی بود که اگر در جشنواره اجازهی دیده شدن داشت و اگر در زمانی مناسب و به دور از وقایع امروز جامعه اکران میشد، شانس زیادی برای موفقیت پیدا میکرد. این فیلم به عنوان اولین ساختهی امید شمس نمرهی قابل قبول را از سینماگران در سال گذشته گرفت و امید آنکه مخاطبان نیز با استقبال از این فیلم به زحمات عوامل آن کمک کنند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- «ملاقات خصوصی» به سینماها میآید
- خبری از اکران جدید نیست/ سینماگران رغبت ندارند، سازمان سینمایی راه حل
- زناشویی پشت میلههای زندان/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- غربتِ پیکری در دل آبها/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی»
- جدول ستارههای منتقدان سینماسینما به فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «علفزار» اول شد
- انصراف «ملاقات خصوصی» از داوری + اصل نامه تهیهکننده
- «علفزار» و ساختار قصه در قصهاش
- ضعف در قصهگویی، «شب طلایی» را تار کرده است
- عاشقانهی ترسو!/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- ذبحِ بی دلیل منطق در پای احساس/ کوتاه درباره فیلم «ملاقات خصوصی»
- اجرای توامان مهر و محنت/ درباره بازی پریناز ایزدیار در فیلم «ملاقات خصوصی»
- زندگی پشت میلهها/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- مخدر عشق/ نگاهی به تدوین فیلم «ملاقات خصوصی»
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود