عشق، راه گریزناپذیر ما در زندگی/ به بهانه نمایش «آنچه ما را نابود نمی کند» در جشنواره جهانی فیلم فجر
سینماسینما، مینو خانی
جلسات گفتگوی تراپیستی با مراجعان خود، فرصتی است برای حضور افرادی با دردها و مشکلات روحی، عاطفی و خانوادگی مختلف از جمله خود تراپیست که از همسرش جدا شده و برای رهایی از تنهایی سگی را همراه خود دارد. تراپیست ساکت است و درون گرا و با صبوری به حرفهای مراجعانش گوش می دهد. دختر بزرگش که با مادرش زندگی می کند، پرخاشگر و معترض است و بالاخره قرص روان گردان می خورد و تا پای مرگ می رود. همسر سابق تراپیست که دانشجوست و با یکی از اساتیدش رابطه عاشقانه دارد نیز جزو همین مراجعان است. خانم بازیگری، دوست دختر آقایی است که از همسرش جدا شده و با او مشکل دارد و …
اما چه چیزی باعث می شود این افراد و مسیر زندگی و مشکلاتشان کنار هم قرار گیرد؟ یا به عبارت بهتر، حلقه وصل این افراد چیست؟ ساندرا نتلبک که کارگردانی آثاری همچون «بلا مارتا»، «آخرین عشق آقای مورگان» و «دستورالعملی برای عاشق شدن» را در کارنامه هنری خود دارد، در تازه ترین اثر خود پاسخ روان و سرراستی می دهد: عشق.
«آنچه ما را نابود نمی کند» روایت آدم هایی است که وقتی عاشق می شوند، نه تنها درمان می شوند که صبورتر، پرقدرت تر، شادتر و پر جرات تر می شوند. حتی خود تراپیست غمگین و تنها وقتی عاشق خانم بازیگر، مراجعه کننده اش می شود، لبخند به لب می آورد و جرات پیدا می کند تا در خانه خانم را بزند و عشقش به او را اقرار کند. همسر سابق تراپیست هم که مرتب با دختر بزرگش در تنش است و حتی از اینکه شیر آب چکه می کند عصبانی است، وقتی پنهان کاری رابطه با استادش از دخترانش را کنار می گذارد، احساس رضایت در چشمانش می درخشد.
خانم نویسنده ای که بعد از مرگ معشوقه اش در جبهه های سوریه، نوشتن را کنار گذاشته چون دیگر «نمی تواند چیزی بنویسد که او نخواند» و مترصد خرید قبر و برگزاری مراسم مرگ خویش است، به توصیه مسوول برگزاری ختم که به نظر می رسد عاشق خانم نویسنده است، تصمیم می گیرد «درباره او» بنویسد. خلبان همجنسگرایی که بعد از عاشق شدن ترس پرواز پیدا کرده، تنها با پذیرش از سوی خواهر معشوقه اش و اینکه خاکستر معشوق به او بخشیده می شود، آرام می شود و لبخند به لب می آورد. یا جوان ساکتی که سگ تراپیست به او علاقمند شده، وقتی تصمیم می گیرد به عشق گذشته اش برگردد، قدرت پیدا می کند. همه این حس ها شاید در یک لحظه کوتاه بر صفحه نقش ببندد، اما حس لذت و انرژی آن با مخاطب همراه می شود و این هنر کارگردانی نتلبک است.
ساندرا نتلبک نشان می دهد که عشق سن و سال نمی شناسد، موقعیت اجتماعی نمی شناسد، هم جنس و غیر هم جنس نمی شناسد، اما وقتی می آید زندگی را لذت بخش تر می کند. عشقی که در چرخه هستی و کائنات در جریان است و فقط باید حس شود، درک و پذیرفته شود تا راه حل تمام مشکلات و سختی ها و انرژی لازم برای ادامه زندگی باشد. عاشق باشیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- این بار خرمشهر فریاد زد!/ نگاهی به مستند تلویزیونی «خرمشهر جمعیت ۸۰ میلیون نفر»
- مستند «خرمشهر ۸۰ میلیون نفر»؛ ویژهبرنامه چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با علیرضا شجاعنوری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی/ درخت را از ساقه نبرید
- میرکریمی: مطمئن هستم خلاء یک جشنواره بینالمللی ایرانی به زودی و به شکلی دیگر برطرف خواهد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سازمان سینمایی اعلام کرد؛ بیشترین مخاطبان سینما در هفت ماه گذشته
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نگاه هالیوود به زنان مورد انتقاد قرار میگیرد/ نگاهی به فیلم «بلوند»
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- نمایش فیلم کوتاه «آغاز» در پلتفرم هاشور
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟