سینماسینما، سام بهشتی
نخستین تجربه کارگردانی بازیگری که سال ها تجربه های منحصر به فرد در حوزه بازیگری دارد، حتی اگر در حد یک تیتر ساده هم باشد، جذاب خواهد بود. حمیدرضا آذرنگ در نخستین فیلمش تمام توانایی خود را به کار گرفته است تا مخاطبش را در سالن سینما میخکوب کند و برآیند تجربه هایش در این سال ها را به تصویر بکشد. «روزی روزگاری آبادان» فیلم لحظه و موقعیت است. یک قصه تلخ را ابتدا در بستری رئالیستی روایت می کند و رفته رفته در یک فضای سورئال جذاب و تر و تمیز که تا کنون این جنس از تغییر رویکرد در ارائه محتوا را در سینمای ایران نداشتیم، با اقتباس از نمایشنامه ای از خودش تصویر می کند. مهمترین اتفاقی که در اینجا می افتد این است که فیلمنامه به درستی کار می کند و شخصیت پردازی ها جاندار و سرپا است که مخاطب با آن ها همراه می شود. با یک نگاه انسانی از مفهوم خانواده و عشق حرف می زند، از عشق مادر به فرزند و ایثار مادرانه، از پدری که وقتی به استیصال می رسد، فرو می ریزد. قصه علیه جنگ و تبعات آن است و بر مفهوم ضدجنگ خود تاکید می کند. بازی های یک دست و روانی دارد و محسن تنابنده و معتمد آریا به ترکیب درستی تبدیل شدند. فیلم آذرنگ به شدت سرپا و قصه گو است و به عنوان فیلم نخست، بسیار فیلمنامه درستی دارد و تحسین برانگیز است. تمامی لوکیشن هایی که در سکانس های داخلی و خارجی می بینیم در تهران بوده است اما فیلم به واسطه عنوانش باید یک «جغرافیای هویت دار» داشته باشد که با طراحی صحنه بی نظیر سهیل دانش اشراقی این مهم شکل می گیرد که این دستاورد فنی به بهتر دیده شدن اتفاق کمک می کند. فیلمِ حمید آذرنگ نمونه نادر و نایابی در سینمای ایران است که قدرت ریسک پذیری کارگردانش را به رخ می کشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حمیدی به «خائن کشی» پیوست + عکس
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
- نقد یا ریویو یا هرچی!/ جای کسی را تنگ کردهایم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی پروژه جدید دیوید فینچر
- طی مراسمی در موزه سینما صورت گرفت/ اهدای نشان عالی خورشید به مرتضی رزاق کریمی
- سینماسینما/ خبرهایی از فیلم جدید کارگردان ایرانی ساکن آلمان/ JGA در آلمان و اسپانیا ساخته میشود
- فاجعهای دیگر از مدیران فرهنگی کشور؛ اینبار ماهنامه سینمایی فیلم
- فروپاشی یک خانه پوشالی
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- برشهای کوتاه/ ویم وندرس از کارگردانی میگوید
- نجاریان: پخش «جشن سربرون» نیمه دوم سال ۱۴۰۰/ استفاده از برف مصنوعی
- احترام برومند: تعیین حریم، عملیترین راه برای امن کردن فضای اطراف تئاتر شهر است
- ادامه حاشیههای یک واکسن/ بنیامین بهادری ارتباط صحبتهایش با شهاب حسینی را رد کرد
- حمیدرضا آذرنگ بازیگر «مستوران» شد
- نکوداشت «علی انصاریان» در یک جشنواره سینمایی
- فصل هفتم «خندوانه» ساخته میشود
- سلبریتیها با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال مشمول مالیات میشوند
- «کوچه ژاپنیها» به نیمه رسید
- ژرار دوپاردیو به تجاوز متهم شد
- دبیر جشنواره هاتداکس مهمان نردبان شد
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- «سرزمین آوارگان» در چین اکران میشود
- پوران درخشنده: تولید «هیس پسرها گریه نمیکنند» باز هم به تعویق افتاد
- مدیرعامل فیلیمو درباره افزایش قیمت اشتراک ماهانه این وی او دی مطرح کرد/ پول اشتراک خرج تولید میشود
- نشست خبری جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک / گزارش تصویری
- فیلم کوتاه «شب گذشته، مافیا» روی میز تدوین
- رضا عطاران سریال طنز میسازد
- کارِ سخت یک کارگردان خوش فکر
- انیمیشن «گتسبی بزرگ» ساخته میشود
- ساترا تکذیب کرد
- رشک برانگیز و محبوب/ به مناسبت سالگرد درگذشت زاون قوکاسیان
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- بازگشایی سینماهای شهر نیویورک