سینماسینما، آرش عنایتی
اگر کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت را تورقی کردهاید به طور قطع با این نامگذاریها بیگانه نیستید: عصر ایمان، عصر ولتر و…ویل دورانت در بررسی تاریخ، ترتیب طولی وقایع را وانهاد و در عوض، در عرض تاریخ حرکت کرد و کارش را بر ترکیب و تحلیلِ رویدادها، بنا نهاد. لیودمیل استایکف نیز بر مبنای کتابی از آنتون دونچف و بر همین سبک و سیاق فیلمش را “عصر خشنونت” نامید. از اوراق به هم پیوستهی تاریخ مقطعی را برگزید که زُورق عشرت و شُوکت سلاطین عثمانی برساحل امن و آسایش؛ و از آن شکوه و عسرت عصر پیامبر رحمت، قرنها گذشته بود. دورانی که سلاطین به بهانهی امت واحده، عالم و آدم را به شِکوه و شکایت آوردند. زمان و زمانهای که «لا اِکْراهَ فِی الدّین» فراموش و چهرهی کریه ظلم، به قامت خلفای دین در آمده بود. خلفایی که پسران مسیحی را در کودکی میربودند، آنان را تحت نظامی سخت، مشق نظامیگری میدادند و سرشت و سرنوشتشان را به تعصب میآمیختند. تا کودکانی که این گونه بذر خشونت در ذهن و جانشان بارور شده، در جوانی روانهی دیارشان شوند و به جبر، دیگران را به اختیار خویش در آورند. فیلمِ “عصر خشونت” داستان یکی از همین ینیچریها(همان کودکانی که این گونه ربوده شده و تعلیم دیدهاند)است که اکنون به فرمان صدراعظم به زادگاهاش بازگشته. استایکف، در همان سکانس آغازین و برپایهی تدوینی زیبا، تماشاگرش را با فرم بصری فیلم آشنا میسازد و تا انتها بر پای آن وفادار میماند. در نمایی با پس زمینهی تیره، صدراعظم از مقابل صفِ «ینیچریها» میگذرد و سپس رو به دوربین سخن میگوید. این نما، به نمایی از «کارا ابراهیم» در پسزمینهای روشن برش میخورد که به عزم تاختن به سوی ماموریتاش بر زین مینشیند. همین شیوه، در سکانس ورود «ابراهیم» به دره و سکانس عروسی مانول(لگدمال کردن سفره و محتویاتاش) به کار رفته است. در این شیوه به جای آن که توالی نماها، بر اساس منطق زمانی/ مکانی مدنظر باشد، مفهومی که از پیآمدن نماها پیاپی –فارغ از توالی منطقی زمان/ مکان- شکل میگیرد، کارکرد دارد. سنتزی که ازطریق دیالکیتیک میان نماهای متفاوت خلق میشود در اذهان تماشاگران تعقل را بر جای احساس مینشاند.
استایکف، آزادمردمانی را به تصویر میکشد که در اسارت و شکنجه، پارهپاره میشوند اما تن به زیستی دوپاره نمیدهند. کلاه(نماد عثمانیان) بر سر نمینهند تا از نمدِ دین، کلاهی برای خود ندوخته باشند. فیلم نه در اندیشهی تقبیح شریعت، که در انکار پرچم طریقتی است که به نام دین مبین و به نام جهاد برافراشتهاند. استایکف به خوبی نه بر برآمدن شمس حقیقت که بر کسوف آن تاکید میکند بنابراین مسیحیان، از تیغ ابراهیم بر دامان اسماعیل و دامنهی کوه پناه میبرند. اسماعیل و سلیمان در تقابل با افراطگرایی کارا ابراهیم (این دومی به تاوان همان اندک جورش، تنها خاکسترش به جا میماند) یادگار آن اعصار طلایی و سازگار با امت تحت فرمان خویشاند.
استایکف، در سلسله نماهایی که با تمهید “افشای تدریجی” در پیوند هم قرار گرفتهاند ترور کارابراهیم را به تصویر در میآورد. یک بار از طریق دنبال کردن پاها و بار دیگر از طریق تعقیب دستها. به این ترتیب تلاش نستوه ملتی را نشان میدهد که از پای تا سر، در اندیشه انتقام از ظالم است. سر میدهند، سر بر آستانِ ظالم میبرند اما سرسپردهی باوری ناخواسته نمیشوند. هوشمندیاش آنجاست که از نقد قوم خویش غافل نمیشود. اینگونه است که مادرِ «ماچول» مُرده است و نشان میدهد که سرطانِ هتکِ حرمت نوامیس از درون رشد می کند(غلفلت نگهبان از آمدن کاراابرهیم و همراهاناش، اختگی ماچول از ایستادن در پای عشق)
عصر خشونت، عصارهی چرایی اضمحلال تمدنی است که اختیار در کف جبّاران گذاشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۳)
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ در روز پنجم جشنواره، فعلا فیلمی شایسته نخل طلا نیست
- برگزیدگان آکادمی ایسفا معرفی شدند/ جوایز اصلی به «ارفاق» رسید
- بهرام دهقانی در جشنواره «سایه» تجلیل شد/ دهقانی: ما به «سینما» اعتبار نمیدهیم
آخرین ها
- در نشست رسانهای مطرح شد؛ اکران فیلمهای برگزیده ۲۰ سال جشنواره پویانمایی تهران/ خودکفا میشویم
- خطاب به معاون دادستان کل کشور نگاشته شد؛ نامه دبیر ستاد امر به معروف درباره «دینامیت» و «گشت ارشاد ۳»
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ مدیر مجموعه تئاتر شهر منصوب شد
- راد و تیموریان در صدر آرا/ منتخبین انتخابات هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر مشخص شدند
- دومین جشنواره فیلم کرمان افتتاح شد
- ویژه برنامه «سینما خرمشهر» در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ در روز پنجم جشنواره، فعلا فیلمی شایسته نخل طلا نیست
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۳)
- برگزیدگان آکادمی ایسفا معرفی شدند/ جوایز اصلی به «ارفاق» رسید
- بهرام دهقانی در جشنواره «سایه» تجلیل شد/ دهقانی: ما به «سینما» اعتبار نمیدهیم
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- پایان نقشآفرینی شقایق فراهانی در «عقرب عاشق»
- معرفی چهار بسته ویژه و استثنایی رومینگ همراه اول در امارات
- جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ با فیلم سینمایی «گاو» افتتاح میشود
- نمایش «تیغ پنهان» سینمای ژاپن در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- سرویس سفر و گردشگری اپلیکیشن «اوانو» راهاندازی شد
- شناسایی افکار منفی برای دوستداران کتاب
- حقایقی درباره عزیز الله حمید نژاد به بهانه سالروز تولد او:قصه گوی آدمهای گمنام
- نمایش «اول شخص مفرد» / گزارش تصویری
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۲)
- با فرومایگان چه باید کرد؟
- در انتخاب برنده بخش فیلم کوتاه؛ همکاری با «تیکتاک» برای کن دردسرساز شد!/ جدایی رئیس داوران
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ EO؛ فیلم جنونآمیزی که داوران جرات نمیکنند به آن جایزه بدهند!
- اصلانی در رونمایی از کتاب «شطرنج باد» مطرح کرد؛ ناسرهها جای سرهها را گرفتهاند/ از توجه به «شطرنج باد» دیگر خرسند نمیشوم
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ونجلیس، آهنگساز یونانی برنده اسکار درگذشت
- نشست تخصصی اولین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات برگزار شد
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۱)