سینماسینما، افسون جاوید
داستان فیلم «علفزار» ساختهی کاظم دانشی، پیش از هر چیز دارای ساختاری آکاردئونی، موزاییکی یا قصه در قصه است. فیلمساز از پروندههای به شدت ملتهب و تکان دهندهی اجتماعی که معمولا کمتر راه به بیرون پیدا میکنند بهره برده تا صدای آدمهای بسیار، با امیال، اهداف و طبقات اجتماعی مختلف را چنانچه در ادبیات پولیفونیکی هم شاهدش هستیم به گوش مخاطب برساند. به همین علت هم هست که او در این فیلم از دل یک قصه به قصهی دیگر نفوذ میکند و این باعث میشود تکیه گاه درام مشخص نباشد.
فیلمساز با یک شروع طوفانی سعی در گسترش داستانش دارد اما در ادامه با پیچیدگیها و سردرگمیهایی در قصهگویی مواجه میشود. او با خرده قصهی ابتدایی فیلم سعی دارد تا کاراکتر اصلیاش را با بازی پژمان جمشیدی وارد قصه کرده و به عنوان بازپرسی که در زندگیاش تحت فشار است اما وقوع یک حادثه او را مجبور به مواجههی با خود، تضادها، تصمیمها و دوراهیها میکند به مخاطب معرفی کند اما در ادامه مخاطب نمیتواند چیز بیشتری از این بازپرس بداند و در نتیجه با عمق شخصیتش رو به رو نمیشود تنها در لایهی ابتدایی کاراکتر باقی میماند.
در واقع حضور داستانهای متعدد با درون مایههای قابل تأمل و شخصیتهای بسیار، تمرکز فیلمساز را هم از خط اصلی داستان به در برده است، هم پرداخت خرده قصهها موفق نبوده است و در نهایت هم منجر شده تا منطق بعضی سکانسها زیر سئوال برود. نمونهاش چرخش ناگهانی کاراکتر مادر شوهرِ سارا با بازی رویا جاویدنیا که تصمیمش را بی هیچ دلیل و به یکباره تغییر میدهد.
از سوی دیگر اگرچه فیلمساز سعی در روایت قصههای مختلف به صورت همزمان با هم داشته و نخ تسبیح را هم حفظ کرده است اما این ساختار قصه در قصه و پیچیدهی فیلم، منجر به عدم تمرکز بر روی همهی شخصیتها شده و تقریبا از نیمهی فیلم به بعد شخصیتهایی که در ابتدا حضور داشتند به حال خود رها شدهاند اما در مقابل سهم بیشتری به روایت قصهی خواهرِ سارا با بازی ستاره پسیانی داده شده است.
این در حالیست که با توجه به خط اصلی داستان که بر مبنای تضادها و تصمیمات قهرمان شکل گرفته، از ابتدا هم حضور آن همه شخصیت الزامی نداشت و خللی در روند قصه ایجاد نمیکرد جز اینکه فیلمساز را در دام سکانسهای زائد بیندازد. به عنوان نمونه سکانس مواجههی مائده طهماسبی با پسرانش در حیاط کلانتری و سیلیای که او به گوش یکی از پسرانش میزند.
با همهی اینها اما کاظم دانشی در نخستین ساختهی بلند سینمایی خود نشان میدهد حرفی برای گفتن و دغدغههای مهمی دارد. او در ساختار خوب عمل میکند و هماهنگی خوبی میان ابزاری که برای پیشبرد قصه در اختیارش قرار گرفته برقرار میکند. بازیها تمیزند و پژمان جمشیدی شمایل قابل قبولی از یک بازپرس ارائه داده و حتی نباید از حضور بازیگران مکمل به ویژه صدف اسپهبدی و متین حیدرینیا غافل شد.
«علفزار» نوید حضور یک کارگردان جوان و خوش فکر را به آیندهی سینمای ایران میدهد. که او هم مثل اغلب کارگردانان جشنوارهی چهلم باید در ادامه تمرکز بیشتری بر فیلمنامه، قصه و چگونگی روایت داشته باشد. امید که بعد از پایان جشنوارهی چهلم، ضرورت بررسی فیلمنامهی آثار در صدر اهداف متخصصین امر قرار بگیرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- «مرداب» سریال جدید شبکه نمایش خانگی
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
- پژمان جمشیدی با «بیمادر» به سینماها میآید
- فیلم کیانوش عیاری آماده نمایش شد/ رضا عطاران بر پرده سینما
- بهرام رادان سخنگو شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بنگلور شد
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- رونمایی از پوستر «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- هفت پروانه ساخت غیرسینمایی صادر شد
- برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ «بلفاست» و «زنده باد زاپاتا» نمایش داده میشوند
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود