سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
سی و هشتمین قسمت سریال «دل» هم عرضه شد و مخاطب را دچار حیرت و شگفتی دوباره کرد. حیرت از این که این چه شیوه فیلمنامه نویسی و چه سبک فیلمسازی است؟ این که یک شخصیت را چندین و چند قسمت به حاشیه ببری و در حد یک آدم کودن جلوه بدهی و بعد در یک قسمت بخواهی شخصیت او را همچون کارآگاهی زبردست ارتقاء ببخشی؟ شخصیت آرش (حامد بهداد) در طول سی و چند قسمت، ظاهراً به دنبال پاسخ سؤال مهمی می گردد اما آن قدر منفعلانه و ناشیانه رفتار می کند که کسی باورش نمی شود او دغدغه خاطری داشته باشد. شخصیت آوا (یکتا ناصر) ظاهراً عاشقی دلخسته است ولی نزدیک به سی قسمت هیچ نشانه ای از دلدادگی بروز نمی دهد و بعد قرار است در چند قسمت با نمایش صحنه هایی تکراری و بارها نشان داده شده، روایت ملال آوری از این عشق کذایی را ببینیم. این اتفاق دقیقاً برای شخصیت نکیسا (کوروش تهامی) هم رخ می دهد تا سریال در نشان دادن یک شخصیت یا داستانک باورپذیر هم ناتوان نشان دهد.
منوچهر هادی در گفتگوی تصویری اش با هوشنگ گلمکانی و در پاسخ به انتقادات وی، اذعان داشت که سریال «دل» سلیقه مخاطب فرهیخته سینما نیست و سلیقه مخاطب عام است. توجیهی که بسیاری از فیلمسازانی که اثرشان مورد توجه منتقدان و نویسندگان سینمایی قرار نمی گیرد، مطرح می کنند تا شاید بتوانند خودشان را به نوعی تبرئه کنند. اما کاش آقای هادی به این سؤال پاسخ می دانند که کدام مخاطب عامی دوست دارد صحنه هایی تکراری را بارها و بارها ببیند؟ کدام مخاطب عامی علاقه مند است سریالی را که اکثر صحنه ها و سکانس هایش به صورت اسلوموشن و با ریتمی بسیار کند به نمایش در می آیند را دنبال کند؟ کدام مخاطب عامی تمایل دارد سریالی را که قصه اش حداکثر سیزده قسمت کشش دارد را بیش از چهل قسمت تحمل کند و چیز دندان گیری جز اتلاف وقت و خرد شدن اعصاب نصیبش نشود؟
به گمانم وقت آن رسیده که جناب هادی و سایر همفکران ایشان تلقی و طرز فکرشان نسبت به مخاطب عام را تغییر دهند. مخاطب عام به معنی این نیست که با عده ای آدم سطحی و فاقد شعور مواجه هستیم و می توانیم هر فاجعه ای را به اسم سریال به خوردشان دهیم. مخاطب عام به این معنی نیست که با گروهی مواجهیم که هیچ درکی از کیفیت آثار نمایشی ندارند و برای پر کردن اوقات فراغت حاضرند هر محصول فرهنگی فاقد کیفیت را ساعت ها به تماشا بنشینند. اتفاقاً مخاطب عام در بسیاری از مواقع شانه به شانه مخاطب خاص و جدی سینما حرکت کرده و نشان داده که خیلی خوب می تواند بین آثار با ارزش یا فاقد ارزش هنری تمیز قائل شود. فراموش نکنیم که بسیاری از مخاطبان امروزی، خصوصاً آن ها که پیگیر شبکه نمایش خانگی هستند، از فیلم بین های حرفه ای هستند و نباید با دیدگاه منسوخ شده دیروز به آن ها نگریست. دیدگاهی که برای هر فیلمسازی که به دنبال ارتقاء جایگاه هنری خویش است، سم است و فاجعه!
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- «عامه پسند» از ۱۷ آبان اکران میشود
- «سرهنگ ثریا» و فیلم جدید منوچهر هادی در راه اکران
- علیرضا کمالی و ژیلا شاهی با مردم به سینما میروند/ اکران «پوست شیر» با حضور برادران محمودی
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- «آقای گل» و «حدود ساعت ۸ صبح» پروانه ساخت گرفتند
- تاریخ انتشار «نیسان آبی» مشخص شد/ رونمایی از پوستر سریال
- نگار جواهریان با «خاتون» به شبکه نمایش خانگی میآید
- منوچهر هادی: بازیگران خونشان رنگینتر نیست در معرض خطر هستند
- شما در برابر مخاطبان مسئولید
- رضا عطاران سریال طنز میسازد
- «سارقین عتیقه» به پایان فیلمبرداری رسید/ شروع مراحل پس از تولید
- «قورباغه» توقعات را برآورده نکرد/ نگاهی به سریال «قورباغه»
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- مهران غفوریان برای شبکه نمایش خانگی سریال میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود