سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- محمد کارت نمونه بارز فیلمسازی است که سلسله مراتب را طی کرده تا به اینجا رسیده که برای قسمت اول سریال اولش بتوان امتیازات مثبت نوشت.
کارت، ابتدا در مستندسازی موفق بود و بعد در فیلم کوتاه داستانی و سپس فیلم بلند شنای پروانه را ساخت که جزو بهترین فیلمهای اول چند سال اخیر است و حالا توقع از اولین سریال او بالاست که با اولین قسمتش به نظر میرسد میتوان خوش بین بود.
۲- طبعا برای لو ندادن داستان به نکات کلی بسنده میکنیم. کارت در ادامهی شنای پروانه، باز هم سراغ جنوب شهر رفته ولی این بار با فیلمنامهای پر از جزئیات. شخصیتپردازیهای ملموس با بازیهای به اندازه بخصوص علی شادمان که یک تنه میتواند بار داستان را به دوش بکشد. فضاسازیهای درست و کمتر دیده شده از جنوب شهر، شغلهایی که در جنوب شهر رایج هستند را در فیلمنامه به درستی ترسیم کرده و روایتی که هم ریتم بسیار تندی دارد و هم در شخصیتپردازی، آدمهای همدلی برانگیز خلق کرده است.
۳- اما در اجرا، کارت بهتر از فیلم شنای پروانه کار کرده و تناسب بیشتری بین فرم بصری و بازیها و تدوین دیده میشود که نشان میدهد همه چیز، مهندسی شده جلو میرود. از نورپردازیهای دراماتیک و استفاده بجا و درست از نور طبیعی در شب و روز، لانگ شاتهای مناسب، نماهای نزدیک در خدمت پیشبرد درام و از همه مهمتر استفاده هویتمند از لوکیشن، چه زمین مبارزه باشد در ساختمانهای تنگ و تاریک پایین شهر و چه خیابانهای بالای شهر و اتقاتی که به خوبی به داستان قوام میبخشد.
۴- اما مهمترین نقطه قوت سریال یاغی این است که برعکس اغلب سریالهای نمایش خانگی، از همین حالا گام محکمی برداشته و با شخصیتها و روند داستان، همذات پنداری میکنیم. به جای اینکه از قسمت پنجم یا دهم! تازه معلوم شود داستان درباره چیست! و این همان هوای تازه است. کارت با توجه به کمالگراییاش برای مخاطب جزئیاتی ارائه میکند و گرههایی شکل میگیرد تا مخاطب مشتاق ادامه داستان باشد. دقیقا برعکس سریالهایی مثل دل، گیسو و … که ظاهر خوش رنگ و لعابی داشتند ولی خبری از فردیت قوام یافته در شخصیتها و موقعیتهای جذاب که داستان را جلو ببرد نبود که کارت دقیقا بر عکس با هر سکانس، لایهای به لایههای درامش اضافه میکند.
۵- امیدوارم قسمتهای بعدی هم به قوام قسمت اول باشد. چه سریالها که شروع خوبی داشتند و در ادامه به تدریج از تاثیرگذاری آنها کاسته شد اما به نظر میرسد محمد کارت، کارگردان جاهطلبی باشد و باید منتظر قسمتهای جذابتر باشیم. اگر این گونه شد که طبعا جزو بهترین سریالهای سال خواهد شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- صدور پروانه ساخت برای چهار اثر سینمایی و سه اثر غیرسینمایی
- نسخه ویژه نابینایان «میم مثل مادر» با صدای علی شادمان منتشر میشود
- پیشکسوت کشتی: سریال یاغی خانواده کشتی را آزرده خاطر کرد
- دو سال پس از رونمایی در جشنواره فجر؛ «شین» از چهارشنبه روی پرده میرود
- روزنامه فرهیختگان: «یاغی» اثری است در تایید و تمجید نوعی لمپنیسم شیک
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- عنکبوت مقدس، پورصمیمی، یاغی و چرخنده؛ سهم پررنگ سینمای ایران در بیشترین جستوجوی ایرانیان در گوگل
- نسخه ویژه نابینایان سریال «یاغی» با صدای محسن بهرامی منتشر میشود
- قد میکشم، پس هستم/ نگاهی به سریال «یاغی»
- علفزاری دیگر/ نگاهی به سریال «یاغی»
- اعلام نامزدهای جشن کارگردانان در بخش «کارگردانان فیلم اولی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- فردوس کاویانی درگذشت
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- چهار جایزه برای ایرانیها از تیرانا
- جشنواره سنسباستین ۲۰۲۳ به پایان رسید/ معرفی برندگان و اهدای جوایز
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- «قلب تپنده خاورمیانه» آماده نمایش شد
- اجرای گروه موسیقی خاطره سازها در تالار وحدت
- محمدرسول صادقی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران شد
- افتتاح مدرسه هفت کلاسه «راه ایمان» شادگان با حمایت همراه اول
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- هری پاتر و یاران در سوگ پروفسور دامبلدور/ مایکل گمبون درگذشت
- جایزه جشنواره جاده ابریشم چین برای نرگس محمدی
- تغییر برنامه مستندات یکشنبه؛ «کیهان حشرات» نمایش داده میشود
- فوت بازیگر فیلمهای کیمیایی و مهرجویی؛ امراله صابری درگذشت
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان