سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«ابلق» فیلم جزییات دقیق و حساب شده است. نرگس آبیار با سرسختی و مداومت تحسین برانگیز در حوزه فیلمسازی توانست خودش را تبدیل به معدود کارگردانانی کند که حضور فیلم هایش در جشنواره توجه ها را به سمت خود و آثارش جلب می کند. او اگر با یکی دو فیلم نخست خود توانسته بود توجه علاقه مندان سینما را معطوف آثارش کند در چند اثر اخیرش به ویژه «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» توانست توجه همزمان مخاطبان و بخش عمده ای از منتقدان سینمایی را جلب کند.
«ابلق» به حتم کاملترین فیلم آبیار محسوب می شود. فیلمی پر از جزییات دقیق و حساب شده و داستانک هایی که به خوبی در خدمت خط داستانی اصلی فیلم قرار گرفته اند. در واقع آنچه که در فیلم به چشم می آید فیلمنامه ای موجز وکامل است که تقریبا هیچ آدم اضافی در آن دیده نمی شود.
درباره وجه اشتراک این فیلم با فیلم های «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی و «شیشلیک» به کارگردانی محمد حسین مهدویان مطلبی خواهم نوشت که در سایت سینماسینما خواهید خواند.