سینماسینما، ایلیا محمدینیا
جنگ پر از قصه های ناگفته است. داستان های حقیقی و جذاب که گاهی به رشته تحریر در می آیند و اما صد افسوس که حوزه سینمای دفاع مقدس هنوز نتوانسته از این گنجینه بهره ای درخور ببرد.
جشنواره فیلم فجر تقریبا هرساله به جهت حمایت از فیلم های حوزه دفاع مقدس به صورت غیر رسمی سهمی برای حضور این گونه آثار در بخش مسابقه قائل می شد.
به همین دلیل ساده طبق روال همه ساله نگاهم به سه فیلم دفاع مقدس جشنواره سی و نهم فجر هم متاثر از این سیاست بود.
فیلم «تک تیرانداز» ساخته علی غفاری این نگاه کلیشه ای را تشدید کرد. اثری کم جان که فقط سوژه ای ارزشمند را به راحتی سوزاند.
فیلم «روزی روزگاری آبادان» نخستین ساخته حمید رضا آذرنگ اما حکایتی دیگر و البته دلنشین داشت. فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری مرا به این باور رساند که گویی حادثه ای جذاب در حوزه سینمای دفاع مقدس در شرف تکوین است.
فیلمنامه اقتباسی فیلم بر مبنای داستان کوتاهی از صمد طاهری با عنوان «زخم شیر» شکل گرفته بود.
یدو داستان نوجوانانی است که در کوران سخت حوادث غیر مترقبه و اینجا جنگ تحمیلی خیلی زود به بلوغ فکری می رسند.
کارگردان اتمسفر آبادان و آدم های آن را خوب می شناسد در نتیجه در انتقال آنچه که برآمده از فرهنگ و خرده فرهنگهای مردم آبادان است موفق عمل می کند.
کارگردانی در خور توجه و فیلمنامه ای که سیر تحولی شخصیت یدو در آن بر خلاف بسیاری از فیلم های از این دست به نرمی و درست اتفاق می افتد باعث شده سکانس پایانی فیلم تبدیل به اتفاقی باور پذیر و درخشان شود. با این همه فیلمنامه در خرده روایت ها دچار لکنتی اساسی است. کارگردان برای پر کردن خلا خرده روایت ها در فیلم چاره را در بمب باران گاه به گاه در اطراف کاراکتر یدو و خانواده اش دیده است که البته تماشاگر را مجاب نمی سازد.
با این همه در کنار ساختار جذاب و داستان سرراست شرافتی محترم در سراسر فیلم یدو جاری است.
یدو اتفاقی خوب در حوزه سینمای دفاع مقدس است و کانون فکری کودکان و نوجوانان بازگشتی درخشان به حوزه فیلمسازی را تجربه کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ یدو بهترین فیلم جشنواره ۳۹
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
- نقد یا ریویو یا هرچی!/ جای کسی را تنگ کردهایم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در سایه روشنِ واقعیّت و خیال
- مخالفت اعضای شورای شهر تهران با حصارکشی اطراف تئاتر شهر + ویدئو
- خانه «پدرخوانده» به فروش میرسد
- فیلمنامه نوشته آنتونیونی، ۱۳ سال پس از مرگ او ساخته خواهد شد
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش پنجم
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
- «پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش میشود
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم «جادوگر شهر اُز» با صدای شقایق دهقان + تیزر
- اکران «انگاشته» کریستوفر نولان در سینماهای نیویورک
- امیر نوری خبر داد: بستری شدن اکبر عبدی به خاطر کرونا در بیمارستان/عبدی فردا مرخص می شود
- «تنگسیر»؛ همخوانی تاریخ، ادبیات و سینما
- بررسی اختلال احتکار در رادیو سلامت
- برشهای کوتاه/ انیمیشن کوتاه «شناور»
- آنجلینا جولی نقاشی چرچیل را گران کرد
- حال آلن دلون خیلی خوب است/ ردِ شایعات درباره بدتر شدن وضعیت آقای بازیگر
- فیلمبرداری سریال «نون.خ» پایان یافت
- رونمایی از پوستر بینالمللی «قصیده گاو سفید» + عکس
- نازنین فراهانی بازیگر سریال «مستوران» شد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش چهارم
- گلدن گلوب ۲۰۲۱ کمترین میزان تماشاگر را داشت
- «آوا» به دو جشنواره اروپایی و آمریکایی راه یافت
- بازدید علیرضا رضاداد از استودیو هورخش
- روایتی از یک عاشق سینما
- آخرین آمار و ارقام جایزه پژوهش سال سینما
- احیای سینمای کرونازده آمریکا با «تام و جری»
- تحلیل مشکلات نظام سلامت با مخاطب خاص در رادیو سلامت
- انتقاد مدیر شبکه کودک از ساسی مانکن /ایرانی ها باید از او شکایت کنند