سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
قادر «درخت گردو» همهی ویژگی های یک نقش با ابعاد ناپیدا را برای بازیگر به همراه دارد و او را دعوت به چالشی بزرگ در مسیر دستیابی به کاراکتری میکند تا تمام مولفههای آشنا را برای مخاطبانش بزداید و اینجا قرعهی این آزمون به نام پیمان معادی افتاده است.
ظاهر و نوع پوشش، گویش و بیان و حتی آناتومی دندان ها و به ویژه حرکات چشم و نگاه های قادر «درخت گردو» چیزی ورای شخصیتهایی را می طلبد که پیمان معادی تا پیش از آن بازی کرده است؛ کاراکتری که در مقاطع مختلفی با بازه ۲۰ ساله و در چند جغرافیا نمود و حضور مییابد و از سردشت تا لاهه برای احقاق حق خانواده و در واقع ستاندن و جلب توجه افکار عمومی به انسان و ارزشهای انسانی تقلا می کند و از این نظر نیز انتخاب معادی به سبب وجوه بین المللی کارنامه اش می تواند در راستای یکی از سیاستهای فیلم در جهت انتقال و انتشار چنین پیامی در گسترهی جهانی کارکرد یابد.
معادی با زمانبندی درست و متناسب، تاثیر روند فروپاشی تدریجی خانواده و در بیان فراختر شقاوت جنگ را بر شخصیت قادر بسیار دقیق بازتاب میبخشد و یکی از بنیان های اصلی فیلم را در جلب احساسات مخاطب در چنین درام هولناک و تلخی پایه گذاری می کند. قادر یک پدر است و می بایست همچون کوه بایستد تا خانواده اش را حفظ کند و از این رو به اندازه بودن و کنترل هوشمندانه عواطف و احساسات با وجود انبوهی از مسائل و بحرانهایی که کاراکتر در مسیر فیلم با آنها روبه رو میشود به یکی از نقاط عطف بازی معادی تبدیل شده است؛ قدرتی که قادر را سالها بعد در دادگاه لاهه نیز همچنان سرپا نگه داشته تا راوی روزهای سختی باشد که نه فقط بر خانوادهی ازدست رفتهاش بلکه بر مردمان سرزمیناش گذشته است.
*نویسنده و کارگردان
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- پیمان معادی با «افعی تهران» خوش درخشید
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- سانسور عجیب در سریال زخم کاری که خبرساز شد
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- در گفتوگو با سینماسینما مطرح شد؛ حرفهای علی مردانه، برنامهریز مطرح درباره «آکتور»، کیمیایی و «برادران لیلا»
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- اسامی فیلمهای بخش پانورامای برلین اعلام شد/ پیمان معادی در نقش یک کشتیگیر پناهنده
- دلیل غیبت فرهاد اصلانی در جشنواره کن به روایت پیمان معادی
- عذرخواهی پیمان معادی برای واکنش دیرهنگام به حادثه متروپل: ما جا ماندیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود