سینماسینما، نغمه خدابخش
«شب طلایی» شاهکار نیست، فیلمی قصه گو، ساده و بی ادعاست. قصه ای که توانایی همراهی مخاطب را تا انتها دارد. خانواده پر جمعیتی کنار هم جمع میشوند و یک اتفاق فضای دوست داشتنی خانه مادربزرگ را دستخوش بحران میکند. آرام آرام شخصیتها شکل میگیرند و رازهایشان فاش میشود، تنش به وجود آمده باعث بی اعتمادی افراد خانواده به یکدیگر شده و آنها را رو در روی هم قرار میدهد، هر کدام از سمت دیگری مورد سوء ظن قرار گرفته و بحران شکل پیچیده تری به خود میگیرد.
نکته قابل توجه فیلم انسجام، یکدستی و پرداخت مناسب و باورپذیر آن است. یوسف حاتمی کیا در فضایی ساده و سر بسته اولین قصه اش را روایت کرده است. با وجود تعدد کاراکترها توانسته آنرا به خوبی مدیریت کند و مهمترین دغدغه اش جلب رضایت و توجه مخاطب است که بر خلاف فیلمهای پرادعا و دهان پر کن موفق عمل کرده است.
خانه مادربزرگ همانی است که باید باشد، پر از سوراخ سنبه ها و گنجه و کمد و کلی اشیای باارزش و ناچیز که برای مادربزرگ قابل احترام هستند و با هر جابجایی، تن او میلرزد.
نقش آفرینی یکدست و منسجم گروه بازیگران از جمله امتیازات فیلم است. از درخشش مریم سعادت با چهره ای متفاوت و رده سنیای که برای این کاراکتر در نظر گرفته شده، نمیتوان غافل شد. در کنار او از بازیهای بازیگران بنام و باتجربه گرفته تا بازیگران جوانی چون سوگل خلیق و سینا رازانی نمیتوان چشم پوشی کرد. امیر محمدی با سابقه فعالیت در تئاتر، بازیگر جوانی است که در شب طلایی معرفی شده، او در اولین تجربه حضور در سینما توانایی خود را به نمایش گذاشته و نویدبخش ورود بازیگری خوش آتیه در این عرصه است. نقش آفرینی متفاوت یکتا ناصر و بهناز جعفری جالب توجه است و قطعا یکی از نکاتی که به باورپذیری شخصیتها کمک کرده، طراحی چهره پردازی است.
شب طلایی ملودرامی خانوادگی است با ریتمی مناسب و عناصر و چیدمانی منظم که نیم نگاهی به معضلات اقتصادی و اجتماعی و مسائل جوانان دارد. اشاره به دوران کرونا و استفاده از ماسک توسط کاراکترها وصف حال دورانی عجیب و بحرانی از زندگی امروزی است که در جای خود قابل تأمل است.
با توجه به اینکه شب طلایی نام حاتمی کیای بزرگ را یدک میکشد و انتظار میرفت رد پایی از او در فیلم باشد، اثری مستقل از حاتمی کیای جوان است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- معرفی هیات داوران دو بخش جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- حجتالاسلام عالی: اتفاق خوبی بود که نوشین معراجی، لجاجت به خرج نداد و عذرخواهی کرد
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
آخرین ها
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت