سینماسینما، سام بهشتی
سال ها است که در سینمای ایران از تنوع ژانر حرف می زنیم و همیشه از این نکته رنج می بریم که فیلم های ما از قواعد ژانر پیروی نمی کنند. یک مشکل عمده دیگر این است که کارگردانان سینمای ایران به دنبال تنوع ژانر هستند و بعضا برخی از تجربه ها از دست می رود و در حد ایده باقی می ماند. یک خلا بزرگ در تولیدات سینمای ایران؛ نبودن یک فیلم با مضمون «دزد و پلیس» و محتوایی با عنوان فیلم «سرقتی و دزدی» در سینما بود. حجت قاسم زاده اصل که پیش از این فیلم های مهمی در مدیوم تلویزیون ساخته است، این بار در نخستین فیلم بلند سینمایی اش، توانایی اش را به رخ می کشد و در یک قصه جاندار و پرکشش؛ یک خلافکار مقتدر اما باهوش را با شخصیت پردازی درست و جذابش، تصویر می کند و مخاطب را دو ساعت و ربع همراه خود می کند. «روز ششم» فیلم خوش ریتم و خلاقانه ای است که سه شخصیت اصلی دارد. مصطفی زمانی ایفاگر شخصیت خلافکارِ باهوش و خلاق ماجرا است که جهان بینی متفاوتی دارد، کاراکتری که باور پذیر است، عاقلانه عمل میکند، با اندیشه پیش می رود و همین شخصیت سازی؛ بازیگر را به نقطه ای می رساند تا زمانی بهترین بازی خودش را در این فیلم ارائه کند. در ضلع دیگر ماجرا یک امیر جعفری خاص وجود دارد که مکملِ قوی و با نفوذی در جان گرفتن قصه محسوب می شود و در مقابل این دو شخصیت مهران احمدی تکمیل کننده قطعات این پازل است. جهان مردانه حاکم بر فضای قصه؛ یک زن هم دارد که انتخاب درستی بوده است، بهاره افشاری حضورش جدی تلقی میشود و در مقابل مرد متفاوت قصه، تاثیرگذاری مثبتی دارد.
شخصیت پردازی، فیلمنوشت و دیالوگهایی که در طول روایت قصه از سمت کاراکترها بیان می شود و ریتم سرپای فیلم، مهمترین نقاط قوت فیلم حجت قاسم زاده اصل محسوب می شود و حیرت انگیزترین بخش ماجرا اینجا است که چرا این فیلم در لیست نهایی هیات انتخاب و داوری فجر حضور نداشت و بازهم بیانگر این نکته است که تا یک جایی «سلیقه» وجود دارد و می توان گفت بدسلیقگی وجود داشته است. از جایی به بعد بحث دانش، آگاهی و درک به میان می آید.
در یکی از لحظه های فیلم؛ احمد در مونولوگ/ نریشنهایی که ترجیع بند فیلم بودند، عنوان می کند: «کار سخت یک مرد اینه؛ بدونه جای درستی وایستاده یا نه»
حالا کار سختِ حجت قاسم زاده این بوده که بداند جای درستی ایستاده و فیلم متفاوت و جسورانهای ساخته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «رقصنده» با حیایى و جعفرى غافلگیرى جدید گیشه
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- «مرداب» سریال جدید شبکه نمایش خانگی
- «قهوه ترک» از سوم خرداد به فیلمنت میآید/ معرفی بازیگران سریال
- ادای دین «هوک» به سیستان و بلوچستان/ اولین تصویر از فیلم حسین ریگی منتشر شد
- ساترا به شفیعی و قاسمزادهاصل مجوز ساخت سریال داد
- در نشست نقد و بررسی فیلم «روز ششم» مطرح شد: شروع واقعی فیلم بعد از پایان در ذهن مخاطب شکل میگیرد
- «بدون قرار قبلی» برای کادر درمان اکران میشود
- مهران احمدی: کلک سینما در دو سال آینده کنده است
- برگهایی از خاطرات و هویت گم شده ایرانی/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- «بدون قرار قبلی»؛ روایتی از یک سفر معنوی
- در نشست رسانهای «بدون قرار قبلی» عنوان شد؛ همیشه جلوی فیلمهای خوب گرفته میشود
- ویدئویی از نشست رسانهای فیلم «بدون قرار قبلی»
- اکران «آینده» از ۲۳ بهمن قطعی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
آخرین ها
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- دیوید ممت: سینما به دیالوگ نیازی ندارد/ مهم خسته نشدن است
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- افتخار در قبرستان/ در مذمت برشماری مشایعتکنندگان مرحوم معصومی
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود