سینماسینما، سینا اخباری
«خائنکشی» آخرین ساختهی مسعود کیمیایی مطابق معمول رفاقت و خیانت را موضوع خود قرار داده اما با یک تفاوت مهم که شاید همین تفاوت هم باعث شود نسبت به چند سال اخیر کمتر مورد نقدهای منفی قرار بگیرد.
«خائنکشی» فیلمی است که از نظر مضمون در ادامه آثار قبلی کیمیایی و با همان لحن و رنگ و بو است، اثری که شاید برای مخاطبانی که به جهان فیلمسازی دو دهه اخیرش سمپاتی ندارند چندان جذاب نباشد اما نکتهای که اغلب آثار قبلی او را هدف انتقادهای محتوایی و موضوعی بیشتر قرار میداد، تاریخ گذشتگی دغدغهها و دنیای شخصیتهایش در میانه زندگی امروز و دوران حاضر بود که باعث می شد بخشی از مخاطبان عام و اغلب منتقدان از کنار آثار متاخرش به سادگی عبور کنند.
کیمیایی در خائنکشی با اینکه با همان دغدغهمندی معمول و ادبیات همیشگی ظاهر شده اما فیلمش را در بستر زمانی صحیحتری برده و داستان فیلمش را در سالهای نخست دهه ۳۰ و در دورهای روایت میکند که قصه و شخصیتهایش نسبت به سایر آثارش که در زمان حاضر میگذشت باورپذیرتر باشند و این خود به نظر گامی مثبت در آخرین ساخته اوست.
صرفنظر از آنکه فیلمهای کیمیایی و لحن روایتش را بپسندیم یا نه و مضمون آثارش را تاریخ گذشته بدانیم یا نه، یک نکته مهم است، اینکه کیمیایی علاوه بر آنکه در زمان خود فیلمسازی پیشرو و موثر در تاریخ سینمای ایران بوده، فیلمسازی است که نه تنها در موضوع و کارگردانی آثارش امضای خاص خود را دارد بلکه حتی در شکلگیری تمامی عناصر فنی و پیرامونی فیلمهایش نیز وحدت و هویت یکپارچهای را میآفریند که تقریبا شناسنامه کارهای اوست اما لزوماً تکرار آنها نیست و میتواند فضایی برای خلاقیت و خودنمایی سایر عناصر فنی و هنری پیرامون فیلمهایش باشد.
از فیلمبرداری و قاب بندیهای خاص و به یادماندنی در آثار کیمیایی گرفته تا طراحیصحنه و چهرهپردازی و… همیشه آثار کیمیایی بستری برای خلق و ثبت تکههایی جدانشدنی از تاریخ سینمای ایران بوده که تا سالها مرجع و مثال برای سینماگران و سینمادوستان خواهد بود.
یکی از شاخصترین این عناصر که همواره در کنار نوآوری و حرکت رو به جلو، امضای آثار کیمیایی را در خود حفظ کرده و از مختصات سینمای او پیروی کرده است، موسیقی فیلمهای اوست که شاید از حیاتیترین اجزا در شکلگیری آثارش بوده باشد.
به جرات میتوان گفت فیلمهای کیمیایی از نخستین آثار تا فیلمهای متاخر موسیقیهایی دارند که بر گنجینه موسیقی فیلم در سینمای ایران افزودهاند و نقاط عطفی در خاطره شنیداری مخاطبان سینما به شمار می رود. موسیقی فیلمهای او از اسفندیار منفردزاده و بابک بیات تا مجید انتظامی و کارن همایونفر همیشه به خودی خود آثار مهم و قابل توجهی در سینمای ایران بودهاند.
آخرین ساخته کیمیایی، نیز از این قاعده مستثنی نیست. موسیقی خائنکشی که ساخت آن بر عهده ستار اورکی است در عین حفظ رگههایی از شناسنامه شنیداری این کارگردان، تمایز ویژهی خود را به عنوان یک موسیقی فیلم بدیع و متناسب با فیلم دارد.
ستار اورکی به خوبی میداند کجا مناسبِ فضاسازی است و کجا مجال ملودیپردازی و حرکتهای تماتیک. او در خائنکشی خودنمایی ملودیاش را بر ترمبون استوار کرده که به خوبی نفوذ روایت فیلم بر مخاطب را تقویت میکند و گاه لایههای هارمونی را با ظرافت در سازبندی، بر سطح میآورد و ماهرانه بر احساس مخاطبش مینشیند.
«خائنکشی» اجزایی در بطن خود دارد که حتی اگر داستان، لحن و مضمون فیلمهای سازندهاش را دوست نداشته باشیم هم میتوانیم فارغ از فیلم، از آن اجزا لذت ببریم. بیتردید یکی از شاخصترین آن اجزا موسیقی ستار اورکی در فیلم است که چه بر روی فیلم باشد و چه خارج از آن شنیدنی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- رونمایی از «بی سر و صدا» در جشنواره بینالمللی سائوپائولو
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایشهای راه یافته به «مسابقه تئاتر نوجوان» جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد
- معرفی نامزدهای بخشهای مختلف سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- حضور همراه اول در جیتکس ۲۰۲۴ با محوریت هوش مصنوعی
- فرزاد حسنی مجری اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شد
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- «درباره اشمیت»؛ فیلمی انتقادی با رویکرد امیدبخش
- نسخه ویژه نابینایان «بوتیک» با صدای شقایق فراهانی منتشر میشود
- تجلیل از کوستا گاوراس در مراسم سزار
- هشدار خانه تئاتر نسبت به وضعیت رضا آشفته
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- معرفی آثار راه یافته به بخش دیگری از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
- مدیر شبکه نسیم مطرح کرد؛ آخرین وضعیت پخش «جنابخان»، «مهمانی» و چند برنامه دیگر
- دو نمایش جدید در سنگلج روی صحنه میروند
- این حجم از خونسردی وزیرارشاد واقعا شاهکار است !
- داستان کوتاه/ خوابگاه شماره ۲
- بازگشت محمد حقیقت با مستندی با حضور فرخ غفاری و هنری لانگلوآ!
- فیلمهای بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- بیست و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم بوسان؛ جایزه فیلمساز سال آسیا به کوروساوا اعطا شد
- نمایش «تابو» در جشنواره فیلم OC آمریکا
- اکران «در آغوش درخت» برای ناشنوایان و کمشنوایان
- راهیابی «علت مرگ؛ نامعلوم» به دو جشنواره جهانی
- اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شنبه برگزار میشود
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!