سینماسینما، زهرا مشتاق
چگونه ممکن است در رسانه ای که بودجه آن به طور مستقیم از جیب شهروندان این کشور تامین می شود، با چنین صراحتی به زنان این سرزمین توهین شود؟ در حالیکه به آنتن رفتن هر برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی از هزارتوی ممیزی های باورنکردنی می گذرد، چطور ممکن است سخنان این دو شخص قطع نشده باشد؟
تمام برنامه ها به هنگام پخش ناظرانی دارند که در استودیو حضور داشته و گوش به زنگ هستند تا با کوچکترین عدول و عبور از خطوط قرمز، با اخطار سریع به شخص اجرا کننده، برنامه و حرف های مهمان را قطع کنند. آن وقت در این برنامه سینمائی به زعم خودشان، پربیننده، ناظران و ممیزها اجازه می دهند این گفتگوی چندش آور ادامه یابد!
از دو حالت خارج نیست. یا ممیزها خواب بوده اند یا اساسا آنچه در آنتن زنده در حال پخش بوده، نه تنها عبور از خط قرمز تلقی نشده، بلکه مشی فکری آنها نیز بوده است. اگر چنین است که به نظر می رسد بوده، معنایش این است که میزان آنها هستند. یعنی مبنای ترازو و معیار، فکر و برداشت و سلایق شخصی و نیز سازمانی آنان است؛ که نشان دهنده جزئی است از یک کلیت بزرگتر در یک فضای مسموم.
باید از شخصی که حتا تلفظ لغت سلبریتی هم در توانش نبود، پرسید که آیا در تمام این چند ماه غمبار، زنان هنرمند بسیاری، دوشادوش دیگر زنان، در هر شغل و رتبه و جایگاهی، با انواع مطالبه گری های مدنی، سعی در تحقق خواسته هایی داشتند که در تمام دنیا (البته به جز افغانستان) جزو بدیهیات اولیه و نیز از جمله حقوق فردی آنها محسوب می شده است. و اگر شما این مطالبه گری به حق را مرتبط به امر یائسگی می دانید، مشکل از خودتان است که اعتراض هایی را که جامعه شناسان، روانشناسان، سیاست مداران، کنشگران اجتماعی، هنرمندان جهان، ورزشکاران و سایر گروه های مرجع راجع به آن نگاه و تحلیل ارائه داده اند؛ تا این اندازه فهم نکردهاید.
دو ضرب المثل فارسی هست که می گوید خوابیده را می توان بیدار کرد، اما کسی که خود را به خواب زده، هرگز و از کوزه همان برون تراود که در اوست. از قضا بعد از مدت ها که خبری از شما نبود، برایتان جذاب بود که دیده شوید. این را زبان بدن شما و از قضا زبان جسمانی شما اعتراف می کند. آنگاه که ابرو بالا می اندازید و می گویید حالا فردا حرف های مرا تیتر نکنید و اتفاقا زبان بدنتان برای تیتر شدن له له می زند.
باید به شما یادآور شد که یائسگی فرایندی فیزیولوژیکی است که خداوند در انسان قرار داده است. و شما با سخره گرفتن این فرایند، نعوذ بالله انگار خداوند را مورد خطاب و عتاب قرار داده اید.
اگر بنا به تمسخر کردن باشد؛ باید به مردانی خندید که با بواسیر بیرون زده و پروستات های متورم و در سنین بالای هفتاد سالگی هنوز در فکر ازدواج (شما بخوانید تصاحب) با زنانی هستند که جای دخترشان هستند. این خجالت آور است و نه یائسگی. و یادتان باشد این روزها دختران بسیار جوان دهه هشتادی ستارگان جامعه ما هستند و قدر مسلم شما خوب می دانید که دختران بیست و چند ساله یائسه نیستند!
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- اذعان به اشتباهات به تنهایی کافی است؟/ نگاهی به فیلم «جنگل پرتقال»
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- زندگی را میشود آسان گرفت/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- همه مردهاند!/ نگاهی به نمایش «انسان، اسب: پنجاه، پنجاه»
- اینجا ترس، شام و ناهار و صبحانه آدمهاست!/ معرفی کتاب «گالری اجساد»
- دوگانگی شعار و رفتار/ درباره برکناری مدیرکل ارشاد گیلان و حواشی آن
- قدرت زندگی/ نگاهی به فیلم «دوباره عشق»
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود