سینماسینما، علی پاکزاد
از نمایشهای خوب آخر سال میشود به اجرای خمره اثر لوییجی پیراندللو نویسنده ایتالیایی برنده جایزه نوبل اشاره داشت. نمایشی که با طراحی، دراماتورژی و کارگردانی مجید زارعزاده روی صحنه رفت. حکایتی که گویی قصه هر روزهای در جامعه طبقاتی کنونی است.
خمره, داستانی است پیرامون دو نیم شدن ناگهانی خمره گران قیمت ارباب که برای جمعآوری زیتون سفارش داده است.
ارباب خشمگین از آسیبی که به خمره جدیدش وارد آمده است, دیوانه میشود. موقعیتی که خود او نمیداند آن را چگونه بوجود آورده، اما همه اطرافیان و مردم به آن واقف هستند. در حقیقت خمره حکایت گسست بین حاکمان و مردم است.
واقعیت این است که بین داستانها، فرهنگ و آداب و رسوم ایتالیا با ایران قرابتهای فراوانی را میتوان یافت. در داستان خمره شاهد موقعیتهای واجد پارادوکسی هستیم که در نتیجه محدودیتهای عجیب و دور از ذهن اتفاق میافتد. این موقعیتهای عجیب و دشوار وقتی در برابر ذهن پیراندللو قرار میگیرد در نهایت با طنازی پرداخت میشود. ظرافتهایی که نویسندگان ایرانی نیز از آن برخوردارند و در بازنویسی اثر نیز مشهود است.
«خشم» و «بیاعتمادی» درونمایه اصلی نمایشنامه است و این موضوعات چنان در داستان گنجانده شدهاند که علیرغم اغراقآمیز بودن باورپذیر هستند. درونمایهای که با جامعه معاصر ما همخوانی داشته و میتواند دریچهای برای نقد حال و روز ما باشد.
جالب اینکه نمایش بعد از پایان اجرای عمومیاش در سالن جمیله شیخی مجموعه تئاتر محراب؛ به دعوت جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران در اقامتگاه او نیز اجرا شد.
در این خصوص سفیر ایتالیا پرونه در تهران در صفحه اینستاگرام سفارت اعلام کرد: برداشت بدیعی به زبان فارسی از نمایش «خمره» اثر لوییجی پیراندللو که بیانگر نوگرایی خیره کننده نویسنده سیسیلی است به روی صحنه رفت.
همچنین پرونه در ادامه به بازیگران تاثیرگذار گروه تئاتر متد برای اجرای تحسین برانگیز و تعهد مستمرشان به ارتقای روابط ایران و ایتالیا تبریک گفته بود.
قصه از آنجا شروع میشود که دن لوو، ارباب مستبد و خودرای دهکده، خمره جدید و گران قیمتی را برای نگهداری روغن زیتون خریداری کرده است. او در محافظت از خمره جدید به توصیههای زیردستانش هیچ توجهی نمیکند و آن را در جای مناسبی قرار نمیدهد. از قضا خمره ترک برمیدارد و هیچکس مسئولیت شکسته شدن آن را به گردن نمیگیرد. عاقبت رعیا و زیردستان دن لولو او را مجاب میکنند تا تعمیر کاری به نام زی دیما لیکازی را برای تعمیر خمره به کار بگمارد. اما دن لولو به توصیههای زی دیما درخصوص تعمیر خمره گوش نمیدهد و در کار او هم دخالت میکند و این باعث روی دادن فجایع خندهداری میشود. فجایعی که مخاطب ایرانی میماند بخندد یا گریه کند.
نکته جالب نمایش این است که ارباب به زی دیما که مخترع چسب بندزنی قویای است اعتماد ندارد و مدام به او دستور میدهد تا با آهن خمره را بند بزند, این کشمش باعث میشود تا زی دیما وارد خمره شکم گنده و گردن باریک شود و آنرا از درون بند بزند و درون خمره اسیر شود.
نمایش خمره در این جا به اوج خود میرسد ارباب از زی دیما میخواد تا وجه خمره را پرداخت کند و آن را بشکند و خارج شود ولی دایی دیما با خونسردی از پرداخت وجه سرباز میزند.
این خونسردی و رفتار مدنی، خون ارباب را به جوش میآورد. ارباب خمره را با دست خودش میشکند و زی دیما آزاد و پیروز از آن خارج میشود. ارباب هم دستمزد زی دیما را داده است هم از پول و خمره گرانبهایش خبری نیست!
با آنکه داستان خمره برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ نوشته شد و در سال ۱۹۱۷ پیراندللو از این داستان نمایشنامهای در یک پرده ساخت که روی صحنه رفت، اما با گذشت بیش از یک قرن همچنان تازگی خود را دارد و انتخاب مناسبی برای اجرا محسوب میشود.
بسیاری از نمایشنامههای پیراندللو در ایران توسط مترجمانی همچون بهمن محصص، داریوش مودبیان، بهمن فرزانه، ایرج انور، اثمار موسوینیا، نسترن شیرازی از زبانهای ایتالیائی و انگلیسی و فرانسه به فارسی ترجمه شده است. برخی از کارگردانهای تئاتر ایران از جمله پری صابری، ایرج انور، مجید زارعزاده اجراهای موفقی از نمایشنامههای او در ایران داشتهاند.
در اجرای اختصاصی این نمایش در سفارت ایتالیا، محمدعلی محبوبی، مجید زارع زاده، محمدهادی مشکی، ساسان دزواریی، امیرعباس صالح، حسین جعفرپور، آیدا برنجی، مریم رضایی، امیرعلی زمان نژاد، امید شیری، الینا حاتمی، محمدرضا حاجی محمدی، امیرمهدی علیزاده، به ایفای نقش پرداختند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی پاکزاد آزاد شد
- علی پاکزاد با خانواده خود تماس گرفت/ خبرنگار شرق بازداشت شد
- رؤیای ایرانی سنخوزه
- زیر سایه ترس و بی اعتمادی!/ نگاهی به نمایش «خمره»
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- نمایشگاه «در برابر فراموشی» در خانه هنرمندان برگزار میشود؛ به یاد آر
- در سایه روشنِ واقعیّت و خیال
- جمال شورجه در گفتوگو با سینماسینما/ شاید «لاتاری» این هفته پروانه ساخت بگیرد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به فیلم «فرشتگان کثیف»/ زنان سرسخت
- فوت هنرمند پیشکسوت؛ محمدعلی تبریزیان (همایون) درگذشت
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به مخالفین اکران فیلم «پیر پسر»/ شرمتان باد، سیه فکران ضد سینما وهنر!
- هدیه همراه اول به مردم لرستان بهمناسبت ثبت جهانی دره خرمآباد
- فرهنگ و پیرپسران سیاست!/ اعتراض سه نهاد سینمایی به کارشکنیها در ادامه اکران «پیر پسر»
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- «پیرپسر»؛ خون بر زمین حاکم میشود
- خبر دیگری از جشنواره ونیز ۲۰۲۵؛ سینماگران برجسته فرانسوی در راه ونیز
- حنجرهٔ مشروطه، زخمهٔ ملت/ در ستایش و نقدِ مستند «درویش خان»
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- رویداد «جنگ چهره زنانه ندارد» برگزار شد
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- هیات داوران جشنواره لوکارنو معرفی شد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- میزبانی جشنواره جیفونی از سه فیلم ایرانی
- «پیر پسر» در یک جمله؛ فیلمی که رازهای این سرزمین را آشکار میکند
- «بیسروصدا»؛ زمزمه تلخ زیر لایههای تاریک شهر
- ترامپ از برنامه «۶۰ دقیقه» ۱۶میلیون دلار خسارت گرفت
- یعقوب صباحی درگذشت
- فرانتیشک کلیشیک درگذشت
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اجحاف در حقِ «بازی را بکش»
- «گلهای شب دریا» جایزه جشنواره مارسی را کسب کرد
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- فروش جهانی ۲۱۷ میلیون دلار؛ «سوپرمن» صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- مستند ایرانی بهترین فیلم انسانشناسی جشنواره ایتالیایی شد
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت