سینماسینما، فریبااشوئی
وقتی فکر می کنیم که اگر زمان می ایستاد و فرصتی فراهم می شد برای توقف و به عقب نگرستین، به راستی ما چه می کردیم؟ کدام خطا و اشتباه را جبران می کردیم؟ کدام کارنیمه تمام را تمام می کردیم؟!
روزی روزگاری آبادان به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، روایتی است از همین فرصت های غیر ممکن. فیلمنامه را آذرنگ از نمایشنامه ای به قلم خودش و با همین مضمون اقتباس کرده است. داستان فیلم بُرشی است از روزمرگی های زندگی در خانواده ای از طبقه متوسط جامعه در شهر آبادان. آبادان چند سال بعد از جنگ. خانواده شاهد، خانواده ای ۵ نفره است که پیشینه ۸ سال زیستن در جنگ و التهابات آن را پشت سر گذاشته و با عبور از آن مقطع این بار با یک دگرگونی و جنگ در درون خانواده روبرو است. فُرم اجرایی کار پیشرو، خاص و منحصر به فرد است. فیلمنامه رویکردی شخصیت محور دارد. در پرده اول، چالش و درگیری میان اعضای خانواده با یکدیگر و با پدر که معتاداست را پشت سر می گذاریم. درام از میانه همین چالش، آرام آرام پیش می رود. پیش می رود به سمت یک اتفاق تازه. یک دگرگونی که نقش آینده در آن نامعلوم است. خانوادهِ درآستانهِ فروپاشی، اکنون برای تغییر و سال نو و سفر، کنار هم جمع اند که یک حادثه همه چیز را درهم می ریزد. از همین زمان وقوع حادثه است که پیرنگ اصلی درام کلید می خورد و سویه داستان تغییر می کند. زمان می ایستد و ثانیه ها رنگ و بوی ترس، عشق، فراق، ایثار و… می گیرند. تک تک اعضای این خانواده در این ثانیه های به دام افتاده میان گذشته و آینده فرصت های از دست رفته را در آغوش می کشند و از تمام آن ها، حضور و عشق در لحظه را رقم می زنند. فرصت طلایی ایستایی زمان، همان اوج دراماتیک داستان فیلم است که آذرنگ با مهارت و تسلطش بر ابزار درام در فضای محدود و تاریک خانه با کمترین اِلِمان و پشتیبان بصری و یک غول بزرگ(موشک عمل نکرده) به خوبی از پس آن برآمده است. تراژدی روزی روزگاری آبادان فیلمی است شریف وخلاق، در مدح زندگی، عشق و خانواده.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
- «مستوران» روی میز تدوین حسن حسندوست / ادامه تصویربرداری در شهرک نور
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- مرجان اشرفیزاده در گفتوگو با سینماسینما/ قصه فیلم «آبجی» از یک نگرانی و ترس در من شروع شد
- مسعود آبپرور کارگردان ادامه «مستوران» شد
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- نازنین فراهانی بازیگر سریال «مستوران» شد
- حمیدرضا آذرنگ بازیگر «مستوران» شد
- حضور «پاتوقیها» در ۲ جشنواره آمریکایی
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود