سینماسینما، روحالله هاشمی
باز لورمن بعد از آخرین ساختهاش گتسبی بزرگ، ۹ سال صبر کرد تا با فیلم الویس در ژانر بیوگرافی به پردهی سینما برگردد. لورمن همچون دیگر آثارش بویژه مولن روژ (۲۰۰۱) در فضایی موزیکال و پر زرق و برق داستان زندگی الویس پریسلی یکی از نوابغ موسیقی راک را روایت میکند. اگرچه زمان نسبتا طولانی و نزدیک به ۱۶۰ دقیقهای فیلم ممکن است برای تماشاگر کم تحمل امروزی ملالآور باشد اما ریتم و ضرباهنگ بالای فیلم بویژه در یک ساعت اولیه شما را دعوت به تماشای دقایق هیجان انگیز و سفر به دنیای موسیقی راک در دههی شصت میکند.
روایت زندگی اسطوره و ستارهی معاصری که هنوز طرفداران خود را دارد و هنوز ممکن است نزدیکان و همکارانش زنده باشند به دلیل وجود شواهد و اتفاقات متعدد سخت و دشوار است و سازندگان را به دلایل حقوقی و هنری دچار چالشی سخت میکند. شاید همین عامل باعث شده تا در روزهای ابتدایی اکران عمومی نقدهای زیادی علیه و یا در ستایش فیلم منتشر شود. یکی از نقدهای جدی به این فیلم شخصیت اصلی داستان با بازی آستین باتلر است، شخصیتی که تلاش دارد با خلق مکث و درنگهای آگاهانه و ارائهی وقاری خاص در اجرای نقش، تصویری واقعی و باور پذیر از پریسلی فقید نمایش دهد اما این ارتباط دچار اوج و فرود زیادی است و شاید بازخورد تماشاگران با انتظارات سازندگان فیلم یکسان نباشد.
یکی از ویژگیهای منحصر بفرد فیلم حضور آزادانه و بی وقفهی دوربین در سرتاسر زمان نمایش فیلم است. دوربین مدام حرکت دارد و از جنب و جوش نمیایستد، البته این تکنیک خاص فیلمهای لورمن است که در آثار قبلیاش هم دیده میشود، اما همین تکنیک ما را بیشتر به حالات درونی و پیچیدگی شخصت الویس نزدیک میکند.
چهرهپردازی و طراحی لباس و صحنه فیلم و ترکیب یکدست آن یکی دیگر عواملی است که شما را به دل زندگی و جامعهی آمریکای دههی شصت پرتاب میکند.
الویس در همان دقایق ابتدایی و شروع سریعش تکلیفش را با شما مشخص میکند، فیلم قرار است روایتی پر اغراق، ناقص و حتی نادرست و غیرمنصفانه از نگاه کلنل تام پارکر (تام هنکس) دوست و مدیر برنامههای مرموز الویس پریسلی باشد. شاید باز لورمن با این شیوه و ترفند تلاش دارد تا از حملات و نقدهای تندی که معمولا از طرف خانواده و طرفداران دو آتیشهی قهرمان داستان روانهی فیلم میشود مصون بماند و بیشتر بار روایت و داستانگویی را بر دوش کلنل بگذارد.
جاشوا راثکوپف منتقد سینما در مورد فیلم الویس میگوید: فیلم الویس اگر تمام جزئیات و حقایق زندگی این خواننده را به نمایش درنیاورد اما به مواردی ارزشمندتر دست پیدا میکند و با استفاده از آن صمیمیتی شوکه کننده برای مخاطب پدید میآورد.
الویس از آن دست فیلمهای پر زرق و برقی است که دیدن یکبار آن خالی از لطف نیست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- یاران «فارست گامپ» برمیگردند/ اکران «اینجا» رابرت زمکیس در پاییز
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- برگزیدگان بفتا معرفی شدند/ «در جبهه غرب خبری نیست»؛ بهترین فیلم
- «آواتار ۲» برای پیام محیط زیستی جایزه برد/ جایزهی فناوری به «پینوکیو» رسید
- معرفی نامزدهای «ادی»/ بهترین تدوین در کدام فیلمها دیده شد؟
- روایت کارگردان «الویس» از لحظات خاص زندگی/ وقتی ۶۰ ساله شدم
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند/ موفقیت برای اسپیلبرگ و مکدونا
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- معرفی نامزدهای اولیه جوایز بفتا ۲۰۲۳/ پیشتازی «در جبهه غرب خبری نیست»
- باز لورمن شیفته «کازابلانکا» است/ ترکیبی از عشق، فداکاری و سیاست
- فوت بازیگر «پیانیست» و «نجات آقای بنکس»/ رونان ویبرت درگذشت
- نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه