سینماسینما، امیرعلی نصیری
تاریک اولین سریال نتفلیکس است که به زبان آلمانی و توسط کشور آلمان ساخته شده است. داستان سریال روایتگر گم شدن مرموز چند نوجوان است که شخصیتهای دیگر را وارد چالش میکند. قصد ندارم در این یادداشت همچون دکتر هشترودی فقید، سفر در زمان (بُعد چهارم) را توجیه علمی کنم؛ شبیه به اتفاقی که در بینستارهای / اینتراستلار (کریستوفر نولان، ۲۰۱۴) افتاد.
بلکه در این مجموعه بیشتر روابط میان شخصیتها و تلاش برای رسیدن به هدفشان برایم اهمیت دارد؛ گرچه برخی طرفداران معتقدند این روابط و رفت و برگشتهای زمانی آنقدر پیچیده شده است که برای مجموعه شجرهنامه درست کردهاند!
در این صورت، آنتاگونیست (ضدقهرمان) و پروتاگونیست (قهرمان) در این سریال چه کسانی هستند؟ آیا میتوان کلودیا تیدمن (جادوگر سفید) را قهرمان و نواه نیلسن (کشیش سیاهپوش) را ضدقهرمان دانست؟ (به اسم نوآه = نوح دقت کردید؟ پیامبری که در تاریخ ادیان به طول عمر معروف است) اگر موافق با این پیشنهاد باشید، شخصیت اول یا اصلی سریال کیست؟ آیا میتوان جوناس را پیشنهاد داد که برای برگرداندن همهچیز به حالت عادی از چیزی دریغ نمیکند؟
نکته جالب دیگر در این مجموعه شباهت یک شخصیت مهم با سهگانه ماتریکس است: شخصیتهای کلیدساز با ساعتساز. هر دوی این شخصیتها تلهپورت* یا جابجایی میکنند؛ اولی جابجایی در زمان و دومی جابجایی در مکان. شباهت دیگر، ظاهر نوآه با مامور اسمیت است. در نتیجه، بعید نیست که نویسندگان سریال از ماتریکس الهام گرفته باشند.
چهار هنرمند در شکلگیری فضای بصری هر فیلم یا مجموعه بیشترین نقش را دارند: فیلمبردار، طراح صحنه، طراح لباس و چهرهپرداز؛ از این دیدگاه، تاریک پنج سریال است که در پنج چرخه زمانی یا مقطع تاریخی میگذرد. در هر چرخه هم سبک بصری کاملاً متفاوت است؛ بهطوریکه بعد از چند ثانیه میتوان حدس زد در چه تاریخی به سر میبریم.
توضیح عکس: سمت چپ شخصیت کلیدساز (از فیلمهای ماتریکس) و سمت راست شخصیت ساعتساز (از مجموعه تاریک).
* تلهپورت یا دورنوردی مفهومی است که به جابهجایی ماده بین دو نقطه بدون پیمودن متداول فضای بین دو نقطه مورد نظر، اشاره میکند. به عبارت دیگر انتقال یک ماده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون عبور از فضای فیزیکی ما بین آنها است. این فناوری شامل تبدیل ماده به داده-نور، انتقال به مقصد و تبدیل مجدد به ماده اولیه است.